zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Český Krumlov 2005

Český Krumlov 2005

autor: Z webu   

V červenci a srpnu se uskuteční již 14. ročník mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově. Zatímco vloni jsme v našem časopise v rozhovoru s ředitelem festivalu Jaromírem Boháčem provedli rekapitulaci právě uplynulého ročníku, tentokrát se scházíme, abychom se dozvěděli něco zajímavého o tom, co je možná trochu skryto v programu ročníku letošního. Předpokládáme, že linie žánrové pestrosti, která je už pro festival charakteristická, bude i letos dodržena.
Nebylo to vždy pravidlem. Takové rozšíření dramaturgie jsme si mohli dovolit teprve tehdy, když jsme rozšířili festival co do počtu koncertů a doby trvání. Teprve v loňském roce jsme dosáhli celkové plochy šest a půl týdne, a tak vznikl prostor i pro vybočení do jiných žánrů. Hlavním kriteriem pro nás zůstávají hodnoty, které prověřil čas a v tomhle trendu budeme určitě pokračovat.

  • Setkáme se letos s něčím novým, co tu ještě nebylo, třeba právě z hlediska žánrového či tematického?
    Určitě tady ještě nebyla pop rocková kapela. Vloni jsme takhle zvolili Čechomor s Collegiem Českých filharmoniků, což znamená kombinaci folk rocku s působivě prokomponovanými symfonickými aranžmá. Tentokrát jsme pozvali známou slovenskou skupinu Elán a všichni se, myslím, shodneme, že jde o kvalitu skutečně prověřenou časem. Jejich písně, celková tvorba a působnost přece zasáhly řadu generací. Počínaje rokem 2004 jsme začali s dalším experimentem, ve kterém chceme rovněž pokračovat. Dotýkáme se tak oblasti jazzu a postupně poznáme čtveřici slavných světových trumpetistů. Vloni jsme začali Jamesem Morisonem, letos přijede Maynard Ferguson se svou kapelou, dále bychom rádi uvítali další dvě trumpetové legendy. V budoucnu se v tomto duchu porozhlédneme po dalších žánrech a sólových nástrojích. Vloni koncepčně vznikla a také se začala rozvíjet další oblast našeho dramaturgického plánu, a to stylové koncerty historické hudby v dobových kostýmech i s dalšími atributy, právě vloni to byla Noc s Antoniem Vivaldim …
  • Rázem jsme se ocitli u barokní hudby, což je fenomén pro váš festival charakteristický.
    Také letos si Vivaldiho připomeneme, ale komorněji laděným koncertem. O to velkolepěji dáme vyniknout jinému velikánu barokní hudby, konkrétně Barokní nocí s Georgem Friedrichem Händelem, abychom připomenuli 320. výročí jeho narození. Naší snahou je připravit návštěvníkům komplexnější zážitek během večera, tedy hostinu nejen hudební, nabídnout jim, i když stylizovaně, nástin dob minulých, přiblížit, co se při takových příležitostech jedlo, pilo a také hrálo. Hovoříme-li o festivalových inovacích, pak musíme říci, že také chceme postupně představovat lidovou hudbu národů Evropy, zejména jednotného prostoru Evropské unie. Hned napoprvé jsme vybrali španělské flamenco a protože tady nejde jen o hudbu, ale i součást životního stylu, určitě to bude atraktivní večer. Věříme, že tenhle nově nastoupený trend se také postupně stane tradicí.
  • Dosud jsme hovořili převážně o hodnotách, které teprve vznikají nebo se začínají rozvíjet, ale co říci o takových hodnotách, které mají v dramaturgii festivalu své pevné místo, o umělcích, kteří se do Českého Krumlova pravidelně vracejí?
    Návraty a konstanty … K těm určitě patří Symfonický orchestr Českého rozhlasu, kterému letos náleží zcela zvláštní postavení, přísluší mu statut rezidenčního symfonického orchestru a uspořádá náročné tři koncerty – zahajovací (mimo jiné s violoncellistou Mischou Maiskym a korejskou houslistkou Min-Jung-Suh v Brahmsově dvojkoncertu), závěrečný a mezitím ještě jeden s Beethovenovým trojkoncertem a českou premiérou Klavírního koncertu b moll, po. 27 Roberta Fuchse. SOČR i jeho šéfdirigent Vladimír Válek, jenž má letos sedmdesátiny, zde účinkují pravidelně a s festivalovým publikem mají pěkný vztah. Uslyšíme také klavíristu světové pověsti Ivana Moravce, jenž vloni onemocněl a místo jeho vystoupení byl koncert náhradní. Letos zažijeme i takový kuriózní návrat – Kvarteta Martinů a flétnisty Roberta Stallmana z USA. V roce 2002 jsme museli přerušit festival kvůli povodni a oni tenkrát přijeli na předposlední koncert. Když viděli to lidské a kulturní neštěstí, spontánně se vzdali svých honorářů včetně pana Stallmana, jenž si plně platil cestovné a pobyt. Těšíme se na ně, také abychom jim ukázali, jak se město z té katastrofy dostalo. Už jsem naznačil, že pozornost věnujeme životním jubilejím nejen skladatelů, ale i interpretů. Letos má šedesátiny vynikající kytarista a skladatel Štěpán Rak. Uspořádá vlastní sólový recitál výhradně z vlastních skladeb (včetně jedné premiéry) a adaptací. Nebo například legendární Spirituál kvintet letos slaví 45. výročí, ale to jsme zpátky u folku. V oblasti vážné hudby odevzdáváme, doufám, důstojné pensum nejen symfonické hudbě, ale také hudbě komorní. Ze zkušenosti víme, že tu musí být recitál klavírní, ale třeba i kytarový… Zavazuje nás pořádání koncertů smyčcových kvartet, po této stránce bude jistě pozoruhodná konfrontace italského Meridies Quartet s mladým pražským Epoque Quartet, jenž se vedle tradiční literatury věnuje rovněž jazzu. I nadále chceme dávat příležitost právě mladým interpretům, zejména laureátům mezinárodních soutěží, takže uslyšíme laureáta Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2005 v oboru cembalo, Američanku Morwaread Farbood klavíristu Sergeje Kuzněcova, laureáta Géza Anda International Competition Zurich a francouzskou flétnistku Magali Mosnier, vítězku Musikwettbewerb der ARD s Českým komorním orchestrem. Na náměstí Svornosti vystoupí dětský symfonický orchestr Encore z Velké Británie, který jistě přijdou podpořit i příznivci takzvaně velkých jmen. K českokrumlovským stálicím ještě patří varhanní recitály, které jsou putovní, takže se postupně rozezní varhany v krásných sakrálních prostorách u křižovníků v Českém Krumlově, Vyšším Brodě, Zlaté Koruně a Českých Budějovicích.
  • K osvědčeným hodnotám českokrumlovského festivalu patří hudba starších období a tradiční vážná hudba. Jaké postavení zaujímá hudba 20. století?
    Zřetel k autorům 20. století patří rovněž k našim povinnostem, ale tady je třeba skutečně pečlivě vážit vzájemné proporce. Protože jsme festival soukromý, musíme ctít především zájem našich posluchačů a ten tíhne spíše k hodnotám tradičním.
  • 27.6.2005 01:06:20 Julius Hůlek | rubrika - Festivaly

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Festivaly

    LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

    LVHF 2024

    Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


    Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

    Matthias Kirschnereit

    Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek


    Celostátní festival ZUŠ Open 2024

    ZUŠ Open

    ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek



    Časopis 17 - sekce

    DIVADLO

    Nová výzva Kašpar.Dramatik

    Martin Hofmann (Cyrano)

    Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

    další články...

    HUDBA

    Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

    Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

    Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 18. týden

    Tutanchamonova tajemství

    Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
    Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

    další články...