Rusalka v režii Davida Radoka v NdB

autor: Marek Olbrzymek
zvětšit obrázekRežisér David Radok se souborem Janáčkovy opery NdB úspěšně spolupracuje již několik sezon a vytvořil zde řadu výjimečných inscenací. S Dvořákovou Rusalkou se ve své umělecké kariéře nesetkává poprvé, nikdy ji však neinscenoval na českých jevištích. Hudebního nastudování se ujme šéfdirigent Marko Ivanović, jeho pravidelný umělecký partner. V hlavních rolích se představí vynikající pěvci, jako jsou Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Václava Krejčí Housková (Ježibaba) a spolu s nimi do světa Dvořákovy slavné opery vstupuje i mladá pěvecká generace – Vodníka ztvární Jan Šťáva a Cizí kněžnu Eliška Gattringerová. Premiéra 5. dubna 2024 v Janáčkově divadle.
Rusalka nikoliv jako pohádka, ale osudové drama o nenaplněných tužbách a lidském selhání, o rozporuplném konfliktu mezi láskou, erotickou touhou a o hříchuplné lidské duši, bude dalším příspěvkem nejen k Roku české hudby, ale i k interpretační tradici této jedinečné opery. „Způsob komunikace pohádky s publikem je podobný logice snu. Ve snu se nám dějí realistické věci, jen souvislosti, v nichž se odehrávají, jsou vždy posunuté někam jinam. Sen a pohádka pracují s různými přístupy k realitě, s prvky, které nejsou v normálním životě logicky slučitelné, ale zde působí úplně přirozeně,“ říká režisér David Radok.
„Unikátnost Dvořákovy hudby spočívá především v tom, že ačkoliv se pohybuje v romantickém světě, ze kterého vychází hudebně i esteticky, tak si na nic nehraje. Antonín Dvořák sázel na jednoznačnost, upřímnost a přirozenost. Naše Rusalka výrazně akcentuje jednu z vrstev příběhu. Pomohli jsme si i některými škrty. Je samozřejmě vždycky riskantní, zasahovat do takové dokonalé partitury, ale myslím si, že výsledek může být zajímavý, překvapivě právě proto, že vypíchne určitá témata, která v Rusalce jsou a která mají tendenci zmizet pod nánosem témat jiných. Nám šlo především o Rusalku, která žije v prostředí, které je svým způsobem toxické, a ze kterého se snaží uniknout, a zjišťuje, že to venku je ještě podstatně horší. A jediný vztah, který to všechno mohl zachránit, zkrachoval díky povrchnosti a charakterovému nastavení prince. Jsou věci, které se v životě už napravit nedají,“ doplňuje dirigent Marko Ivanović.
Scénografie, inspirovaná konceptem scénografa Larse-Ake Thessmana, uvedeným v GöteborgsOperan v roce 2012, slibuje vizuální zážitek, který doplní hudební a dramatickou stránku představení.
Reprízy: 7., 8., 24. 4., 3., 25. 5., 7. 9., 28. 10., 6., 30. 12. 2024, 4. 5. 2025. Vstupenky na Rusalku zakoupíte na www.ndbrno.cz.
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n ...celý článek
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Letní program Studia Hrdinů

Dvanáctá sezóna pražského Studia Hrdinů oficiálně skončila, přesto se divadlo během letních prázdnin se svými celý článek
HUDBA
Kamenná čtvrť slaví sto let albem SKALA

I v současnosti si tato svébytná brněnská městská část nedaleko řeky Svratky uchovává svůj genius loci. Pro ži celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 28. týden

Tchajwanská čítanka: Liglav Awu
Portrét přední autorky z tchajwanského kmene Paiwan. Režie H. Honcoop. Cykl celý článek