Venuše ve Švehlovce zve na inscenaci Pobyt

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV neděli 18. února 2024 se v žižkovském divadle Venuše ve Švehlovce odehraje repríza debutové celovečerní inscenace Jana Razimy s názvem Pobyt. Dílo za pomoci pohybového slovníku současného tance, fyzického divadla a výrazné vizuality zpracovává téma existencialismu. Pobyt uvádí mladý kolektiv Dočasná Company. Pro Razimovu tvorbu je, kromě silné vizuální stránky a volby aktuálních společenských témat, typický výběr výrazných interpretačních osobností a jinak tomu není ani u Pobytu. Na jevišti diváci uvidí Michaelu Dzurovčínovou, Šárku Říhovou, Andreje Lygu a Tomáše Pražáka. Jedná se částečně o nové obsazení performerů, v tomto složení měli diváci možnost představení vidět pouze jednou na podzim loňského roku.
Tematicky inscenace pracuje s existencialismem, s pocity bezmoci a osamocení. Choreograf se pro tvorbu inspiroval v knize Alberta Camuse Mýtus o Sysifovi, ale také osobní zkušeností. „První myšlenky projektu se začaly rodit v době covidové pandemie. Mýtus o Sisyfovi byl pro mě vstupní branou k celému tématu existencialismu”, upřesňuje Razima, který byl právě během covidových lockdownů uprostřed magisterských studií choreografie na HAMU. „Najednou jsem neměl jak tvořit. Vše bylo tak marné a absurdní, existencialismus mě začal pohlcovat - nebylo jiné cesty, než o tom všem vyprávět skrz choreografii. Divák motiv Sisyfa může poznat v hned několika částech inscenace, ale od určitého bodu jsme se zabývali existencialismem jako takovým. Vystihnout ale pravou podstatu bylo velmi náročným úkolem. Ještě nikdy jsem v procesu tvorby tolik původního materiálu nevystřihl. Odhaduji, že tak 80% vymyšleného materiálu šlo v průběhu zkoušení pryč.”
Choreografie vznikala po dobu dvou let od léta 2020, její premiéra se uskutečnila v květnu 2022 v PONCI. Pro tanečníky je interpretace tohoto díla výzvou jak mentální, co se týče zpracovávání náročných filozofických otázek, tak fyzickou, což potvrzuje tanečnice Michaela Dzurovčínová slovy: „…pracujeme s pohybom, ktorý vyzerá fyzicky nenáročne, hoci sa častokrát dostávame do extrémne náročných polôh. Honzové choreografie ma stále nútia prekračovať svoje možnosti, strachy a pohodlie, vďaka čomu mám možnosť profesijne rásť a posúvať sa.“
Přímo pro choreografii vznikla autorská hudba – vytvořil ji Michael Andrew Burt, rodák z Ameriky a absolvent katedry skladby HAMU. Pro kompozici se mimo jiné inspiroval zvuky přírody, ve skladbě použil např. zvuk kácení stromů či borcení ledovců.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n ...celý článek
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Divadlo Husa na provázku se zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelov celý článek
HUDBA
Hudební tipy 27. týden

Viktor Sodoma
Goodbye, Haló, děťátko a Konec léta – tři písně v podání známého zpěváka, který zítra o celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Interaktivní instalace z EXPO 2025 spojuje kontinenty

Český pavilon na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace nabízí jedinečnou interaktivní instalaci s názvem celý článek