Čechová a Vizváry po deseti letech spolu na jevišti

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekKultovní dílo Light in the Darkness umělců Miřenky Čechové a Radima Vizváryho, které sklízelo bouřlivé mezinárodní úspěchy a v Čechách se dočkalo pouze několika málo uvedení, se navrací po deseti letech do repertoáru souboru Tantehorse. Ojedinělý počin dvou renomovaných tvůrců inspirovaný Dantovým Peklem a dílem markýze de Sade vzniká ve spolupráci s režisérem Petrem Boháčem. Premiéra teatrálně zpracovaných výtvarných obrazů smrti, lásky a pekla se uskuteční 24. a 25. ledna 2024 v Paláci Akropolis.
V roce 2013 Miřenka Čechová a Radim Vizváry naplnili třikrát za sebou Atlas Theatre ve Washingtonu, dvakrát o nich napsal deník Washington Post a získali mnoho pochvalných uznání od odborníků z přední americké scény. To vše díky uvedení speciální upravené verze Dark Trilogy pod názvem Light in a Darkness ( Smrt Markýze de Sade / Dante).
„Prokofjev řekl, že mrtví nedokáží tančit, když slovně vyjádřil pochyby nad závěrem svého baletu Romeo a Julie. Ale zřejmě netušil, o čem hovoří.“ – Sarah Kaufman (Washington Post).
Deset let poté přichází performeři s remakem Light in the Darkness, jenž vychází z původního obsahově strhujícího třídílného konceptu Dark Trilogy. Nově kloubí dvě ze tří představení – On the Dark Road – Smrt Markýze de Sade a Dante – Light in a Darkness – v jeden spektakulární celek, který je spojením fyzického divadla, nové pantomimy, současného tance, barokní hudby a výtvarna. „Nový koncept Light in the Darkness je současným pohledem na dílo, které se odehrálo naposledy před deseti lety a proměňuje se skrze současnou dramaturgii a úhly pohledu, které jsme spolu s Radimem nasbírali za několik samostatných let v roli režisérů, choreografů a autorů,“ přibližuje Miřenka Čechová.
Ze snů a imaginací vystavěný příběh On the Dark Road – Smrt Markýze de Sade byl prvním společným dílem Čechové a Vizváryho, kterým v roce 2007 definovali žánr physical mime, inspirovaný japonským tancem butoh, tělesným mimem Etiennem Decrouxem a prvky současného tance. Divák je v příběhu uveden do jakési fiktivní obrazárny hříchů, v níž se objevují a zase ztrácejí jednotlivé obrazy smrti. Jedna imaginace ukončuje a rozvíjí další imaginaci a příběh existuje pouze v samotném procesu rozvíjení. „V tomto prvním společném díle jsme s Radimem využili naše divadelní kořeny, on se na chvíli navrací do role loutkáře a já pro změnu do loutky tančící na špičkách. Významným požadavkem, s nímž pracujeme, je divákova individuální představivost a zkušenost,“ říká Miřenka Čechová. Dekadentní až rouhačskou poetiku s prvky fyzického a mimického divadla rozvíjí projekt Dante, jehož předobrazem je Danteho Peklo. Na scéně se tak objevuje láska vášnivá, hříšná, ďábelská.
Stejně jako na předchozích částech se i na remaku režijně podílel Petr Boháč. O výtvarnou stránku, tedy scénu a kostýmy, se postarala Petra Vlachynská. Výrazný podíl na výtvarných obrazech má světelný design Martina Špetlíka.
www.palacakropolis.cz
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n ...celý článek
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Letní program Studia Hrdinů

Dvanáctá sezóna pražského Studia Hrdinů oficiálně skončila, přesto se divadlo během letních prázdnin se svými celý článek
HUDBA
Kapela Už jsme doma oslaví narozeniny ve velkém stylu

Svůj první koncert odehráli v červenci 1985 v Praze na parníku Vltava. Od té doby odehráli více než 3000 konce celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pamětní deska BARRANDE zpět

V červnu navrátilo Národní muzeum po půl roce v restaurátorské dílně na Barrandovské skály litinovou pamětní d celý článek