Musica non grata uvede Symfonii č. 21 „Kaddish“
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV rámci cyklu Musica non grata, jehož hlavním cílem je znovuobjevovat díla autorů pronásledovaných nacionálním socialismem, uvede Orchestr Národního divadla pod taktovkou Tomáše Braunera v sobotu 23. dubna 2022 od 19 hodin v historické budově Národního divadla v české premiéře Symfonii č. 21 „Kaddish“ Mieczysława Weinberga. Sólového partu se ujme sopranistka Marie Fajtová, na úvod o kontextu díla promluví ředitel Polského institutu v Praze Maciej Ruczaj.
Mieczysław Weinberg (1919–1996), polský skladatel pronásledovaný nacistickým i komunistickým režimem, věnoval svou poslední symfonii „Kaddish“ obětem povstání ve varšavském ghettu, jehož výročí si v dubnu připomínáme. Dílo se silně dotýká osudu Weinbergových rodičů a sestry Ester, kteří byli zavražděni v Němci okupovaném Polsku někdy mezi léty 1942 až 1944. Houslová sóla odkazují k Weinbergovu otci, kterého skladatel slýchával hrát v dětství na housle. V symfonii dále zaznívají divoké imitace klezmer ansámblů, vstupy sólového klavíru s citacemi Chopinovy Balady č. 1 g moll, která se často hrávala ve varšavském ghettu, a závěrečnou větu zdobí působivé sopránové sólo. V posledních letech získalo toto dílo mezinárodní věhlas díky nahrávce City of Birmingham Symphony Orchestra a orchestru Kremerata Baltica s Gidonem Kremerem pod taktovkou Mirgy Gražinytė-Tyly, která nazpívala i závěrečné sopránové sólo. Nahrávka vyšla ve vydavatelství Deutsche Grammophon a v roce 2020 získala prestižní britskou Cenu Gramophone a nominaci na cenu Grammy. „Kompoziční tvorba Mieczysława Weinberga patří do určité míry stále ke skrytým hudebním klenotům hudby 20. století; k pokladům, k jejichž znovuobjevení postupně dochází teprve v několika posledních dekádách. Nejinak tomu je i v případě skladatelovy v pořadí jednadvacáté symfonie, jež nese podtitul „Kaddish“. Vylíčit náležitě veškeré přednosti tohoto mimořádného opusu by dozajista vydalo na několik rozsáhlých odstavců. Dovolím si proto pouze kuse zmínit, že se jedná o dílo plné silných a neopakovatelných emocí, jež zanechávají hluboký otisk nejen v posluchačích, ale i ve mně samotném. Obzvláště pak při vědomí, že na „Kaddish“ lze nahlížet jako na pomyslný hudební odraz nesnadné životní pouti, kterou Weinbergovi osud přichystal,“ říká k prvnímu uvedení tohoto díla v České republice dirigent Tomáš Brauner. Mieczysław Weinberg se narodil a první hudební kroky udělal v polsko-židovské Varšavě meziválečného období. Většinu dospělého života prožil v Sovětském svazu poté, co se mu podařilo v roce 1939 utéct pěšky z okupované Varšavy. V roce 1953 prožil několik měsíců ve stalinistickém vězení, po obvinění ve vykonstruovaném politickém procesu. Svým stylem hudebního vyjádření a významem pro ruskou hudbu se dnes řadí po bok Sergeje Prokofjeva a svého celoživotního přítele Dmitrije Šostakoviče, nicméně v posledních letech se k odkazu skladatele hlásí především rodné Polsko a díky několika mezinárodně ceněným projektům jeho popularita vzrůstá i v dalších částech světa.
www.narodni-divadlo.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala celý článek
HUDBA
Slavný muzikál Vlasy
Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek