Igor Vejsada: loučení a střídání generací
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPražský komorní balet uspořádal večer věnovaný Igorovi Vejsadovi: L.I. VE - loučení Igora Vejsady s taneční kariérou. Program se uskutečnil 2. července 2021 v den životního jubilea hlavního protagonisty v šapitó AZYL78, Výstaviště Praha.
Program tvořily tři choreografie autorů Petra Zusky, Marka Svobodníka a Viktora Konvalinky. Celý večer představoval zároveň střídání generací, předávání štafety.
První FO(U)R ONE tančila Tereza Hloušková na indické, arabské a židovské balady. Právě název odhaluje, že představení je pro jednu tanečnici, ale zároveň ho tvoří čtyři písně. Tereza Hloušková předvedla sugestivní kreace od nahé čistoty až po vyhnání do exilu a opětovný návrat k nahotě. Různé pohybové kreace byly částečně tajemné díky paravanu, nebo naopak probíhaly na otevřené scéně.
Druhá část večera byla věnovaná samotnému oslavenci. Chvilka POEzie. Spolu s Igorem Vejsadou se představili Lenka Šustová Hrabovská, Aleš Krátký, Dalibor Lekeš a Viktor Svidró. Osamělý starý pán se ponoří do černé taneční grotesky na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran. Igor Vejsada si svůj taneční závěr užíval s velkou noblesou. Kromě pohybové svěžesti a velkého charisma je obdivuhodná jeho práce s rekvizitou - červeným jojem. To symbolicky představuje jakési ovládací tlačítko absurdního příběhu, nebo také návnadu pro pomyslné havrany. Potlesk nebral konce. Samotný tanečník se neubránil dojetí.
Symbolická tečka projektu ELIXÍR v podání představitelů Baletu Praha Junior představuje střídání generací.
Divák je vtažený do děje taneční audioknihy na libreto Štěpána Benyovszkého. Autor choreografie je Viktor Konvalinka. Hlas vypravěče a dalších postav patří Jiřímu Lábusovi. Princip mluveného slova a tance je velmi nápaditý, v tanečních projektech něco neobvyklého.
Celý projekt je vtipný, s patřičnou nadsázkou a prostorem pro individuální a výrazový projev jednotlivých tanečníků a tanečnic, včetně souhry v duetech, stranou nezůstává ani skupinová choreografie (např. jeptišky nebo pánské kreace). Hlavní postava botanik provádí celým příběhem. S jednotlivými protagonisty se ocitáme v ospalém baru na francouzském venkově. Pozdvižení nastane, když se hosté dovtípí, že mohou být blízko k nalezení elixíru - tajemného medicínského přípravku pro prodloužení mládí. Divák se dostatečně pobaví díky humoru a tanci na pestrou hudební koláž, nechybí akce, napětí, ale i romantické milostné uvolnění.
Igor Vejsada - český tanečník a choreograf se z hvězdného tanečního nebe určitě nevytratí, zejména díky pedagogické a mistrovské činnosti. Tanečníci Pražského komorního baletu a Pražského komorního baletu Junior spolu s uměleckou ředitelkou Lindou Svidró si pro něj připravili úžasné překvapení. V závěru večera mu předali osobitého “tanečního Oscara” v autentické podobě samotného oslavence coby postavy z choreografie Chvilka POEzie. Figurce na majestátním podstavci nechybělo ani ono “jojo”. Symbolicky červené - barva života, energie, elánu, chuti předávat své zkušenosti. To vše z redakce přejeme Igoru Vejsadovi a děkujeme Pražskému komornímu baletu za důstojný večer.
www.prazskykomornibalet.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 21. týden
František Peterka
Portrét českého herce a vášnivého sportovce (2012). Režie A. Sirotková. František Peterka celý článek
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek