zvláštní poděkování
Volný.cz

Pohádkové oživlé loutky v baletu Coppélie

Vadim Muntagirov a Marianela Nuñez (Coppélie)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince 2019 klasickým a vtipným baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli v této „kouzelné baletní obrázkové knížce“, ideální pro předvánoční čas, ztvární Marianela Nuñez a Vadim Muntagirov.
Klasický balet, pohádkový příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí oblíbený motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera Charlese-Louis-Étienne Nuittera – mimochodem také archiváře Opery v Paříži, jenž lásce k umění obětoval svou kariéru právníka – se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna Der Sandman a Die Puppe.

Novému baletnímu představení tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, která nepřímo vedla ke smrti mladičké představitelky hlavní role Swanhildy, tanečnice Giuseppiny Bozzacchi. Zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie velmi rychle stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby, Léo Delibes, byl vášnivým sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku vložil například čardáš, mazurku nebo polku.
Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois, zakladatelky Královského baletu v Londýně. Její nastudování mělo premiéru v roce 1954 a i po desetiletích neztrácí na svěžesti. Příběh zlomyslného vědce a konstruktéra mechanických hraček, jakýchsi předchůdců robotů, který ve své škodolibosti vstoupí do života mladé zamilované dvojice Swanhildy a Franze prostřednictvím titulní Coppélie, dává choreografům i tanečníkům dostatečný prostor pro předvedení svého umu. Největší příležitostí je pro představitelku titulní (dvoj)role Coppélie a Swanhildy, Marianelu Nuñez. Argentinská primabalerína se narodila v roce 1982 a na prknech Královského baletu se objevila v řadě slavných kusů, jako je Spící krasavice, Labutí jezero nebo Romeo a Julie. Její výkony si pravidelně získávají velkou přízeň publika a ocenění odborné kritiky, která jí v roce 2013 přiřkla cenu Laurence Oliviera za výjimečný taneční výkon.

Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se slavný balet pohybuje. Nadčasový příběh se jistě stane příjemným rozptýlením v adventním čase. Kromě premiéry 10. prosince si ji diváci budou moci v reprízách vychutnat ještě
14. prosince a 13. ledna.
Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante.
Seznam kin na www.aerofilms.cz.

2.12.2019 11:12:11 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hudební rozhledy

Články v rubrice - Zveme ...

Roušky se odkládají, salónky ožívají

Primátorský sál - strop

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve spolupráci s Obecním domem připravuje na 25. května akci Roušky se odk ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Velvet od Adama Lamberta je nostalgický návrat

Přebal alba Velvet

Zpěvák Adam Lambert na svém čtvrtém studiovém albu Velvet přesahuje popový zvuk svých prvních tří alb. Tentokr celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Přítelkyně z domu smutku od Evy Kantůrkové

Helena Růžičková a Ivana Chýlková (Přítelkyně z domu smutku)

Přítelkyně z domu smutku (1/4) - Dům smutku
Ivana Chýlková v hlavní roli čtyřdílného televizního filmu ocen celý článek

další články...