zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tanec Praha 2004 vyvrcholil v Sazka Aréně

Závěr XVI. ročníku Mezinárodního festivalu soudobé taneční tvorby a pohybového divadla patřil 29. a 30. června 2004 izraelskému tanečnímu souboru Batsheva Ensemble, který vystoupil v Sazka Aréně. Tento juniorský soubor pracuje souběžně s hlavním souborem Batsheva Dance Company.
Soubor Batsheva Dance Company vznikl v roce 1964 z podnětu známé americké tanečnice a choreografky Marty Graham a baronky Batshevy de Rothschild, po které nese pojmenování. Zpočátku byly choreografie i výuka ovlivněny proslulou taneční technikou Marty Grahamové, charakteristickou pohybovými kontrakcemi a výrazem celého těla.

Příchodem Oharda Naharina jako choreografa a uměleckého ředitele dostalo dění v souboru nový směr a mnoho se změnilo. Jeho osobitý způsob je ovlivněný i zemí, ve které žije. To vyplývá z častých zemitých, ostrých, prudkých až vojenských pohybů a prostorových variací, připomínajících kasárenské nádvoří, včetně křiku velitelů.
Jindy jsou zase pohyby tanečníků nesmírně plastické a jejich rychlé střídání vyžaduje výbornou taneční techniku. Tu jsme například obdivovali v druhém tanci – duetu, kde i lyrický hudební doprovod podtrhoval úžasně tvárné až hadí pohyby s taneční virtuozitou, kde jako probuzení ze snu působil přechod do strohé chůze do čtverce.
V druhé části večera jistě tanečníci mile překvapili diváky, když si vybrali v hledišti své partnery a pak s nimi na jevišti předvedli divoký rockenrol, čaču i „ploužák“.
Další symbolické číslo ve mně vyvolávalo dojem zbavování se zbytečného balastu. Tanečníci seděli na židlích ve velkém oblouku a opakovali mnohokrát pohybový motiv: zazpívali dynamický úderný nápěv, v kánonu se zakláněli a svlékli část oděvu. Pak následoval tanečně velmi náročný výkon opět celého souboru s rychlými pohyby na dynamickou hudbu, se střídavým štěkáním – opravdu štěkáním, tanečníků. Dívky se z nádherných propletených pohybů jaly monotónně „škrábat okna“. Mnoho pohybů má vnitřní symboliku, které diváci nemusí rozumět.
Choreografie většinou pracuje s rychlými až prudkými pohyby, technicky velmi obtížnými, jdoucími někdy až na hranice tělesných možností. Je to pohybová smršť .
Program sestával z choreografií s nic nenaznačujícími názvy Passomezzo, Kyr, Anaphaza, Zachacha a Naharin’s Virus, které ještě přecházely plynule jedna do druhé. Hudebními doprovody byly tradiční lidové písně, písně z filmů i oper až po skladby Steve Reicha a Ludviga van Beethovena.

7.7.2004 00:07:05 Eva Kulhánková | rubrika - Recenze