Linda Svidró: Práce s choreografy Jiřím Pokorným a Lukášem Timulákem je „oázou profesionalismu“
autor: archiv
zvětšit obrázekMílovými kroky se blíží velká jarní premiéra Pražského komorního baletu, představení choreografů Jiřího Pokorného a Lukáše Timuláka. Série intenzivních zkoušek v těchto dnech vrcholí. Nejen na proces příprav nové inscenace jsme se zeptali osoby nejpovolanější - Lindy Svidró, baletní mistryně pověřené vedením souboru. V PKB vede tréninky a zkoušky, působí také coby asistentka choreografů, a mnoha lidem se jistě vybaví i jako tanečnice. Z oboru má Linda bohaté kariérní zkušenosti, a to nejen z Čech, ale i mnohaletého působení v zahraničních tanečních tělesech…
Už při práci v baletních souborech, kde jsem tančila, jsem pochopila, že mě nesmírně naplňuje práce s tanečníky v pozici asistenta choreografie a baletního mistra. Vidět, co je potřeba ztvárnit lépe, to pak popsat, vysvětlit, nazkoušet a mít radost z výsledku. Nesmírně inspirující je pro mě i pedagogická práce na konzervatoři Taneční centrum Praha. Nelze jen zadávat hodiny a připravovat studenty na komisionální zkoušky, ale je třeba nasměrovat práci tak, aby byli dobře připraveni na jevištní praxi v souboru Balet Praha Junior…. A především se jim snažím předávat to, co je pro taneční kariéru nejdůležitější - pokora, disciplína a zdravé umělecké ego.
Ano, a moc ráda. Tančím v Pražském komorním baletu, jako host Baletu Praha Junior, na různých gala představeních, ráda spolupracuji s DEKKA DANCERS a samozřejmě i nadále s choreografem Attilou Egerházim. Když jsme se s manželem Viktorem rozhodli pro rodinu, ani jsem neuvažovala, jestli se k interpretační kariéře ještě vrátím. Měla jsem pocit, že jsem toho zažila na jevištích už tolik, že role maminky je to, co si přeji nejvíce. A přesto jsem se brzy vrátila na jeviště, i po první, i po druhé holčičce, tak zatím zvládáme ten blázinec - děti, trénink, děti, učení, děti, zkouška, děti… A tak stále dokola. (úsměv)
Užší spolupráci s Pražským komorním baletem jsem zahájila před rokem, kdy jsem nastoupila na pozici baletního mistra pověřeného vedením souboru. Nejbližším spolupracovníkem je pro mě Igor Vejsada – naplno využíváme jeho pedagogické i umělecké zkušenosti a nadšení pro divadelní práci. Garantem kvality choreografií Pavla Šmoka je dlouholetá sólistka PKB Kateřina Dedková.
PKB se v první řadě snaží udržet „při životě“, aby v Praze (vedle baletu ND Praha) existoval ještě jeden soubor, který poskytuje tanečníkům celoroční smlouvu a podmínky pro každodenní práci. Jen tak se dá podle mě vytvořit soubor s kvalitními interpretačními výkony a zajímavou dramaturgií. Jako pozitivní vidím i spolupráci se studentským souborem Balet Praha Junior, který nám poskytuje v rámci jevištní praxe mladé talentované interprety, v rámci možností poskytuje zázemí a pro produkci představení také technické vybavení.
Pražský komorní balet má v tuto chvíli manažerské vedení - směr souboru je tedy určen výběrem choreografů a dramaturgií jednotlivých večerů. Nyní jsou na repertoáru choreografie od Marka Svobodníka, Ondřeje Vinkláta, Tomáše Rychetského, Mária Radačovského, nyní intenzivně připravujeme premiéru s dlouholetými sólisty Nederlands Dans Theater Jiřím Pokorným a Lukášem Timulákem, a samozřejmě součástí repertoáru zůstávají i některá díla Pavla Šmoka.
Výběr choreografů, kteří nyní tvoří repertoár Pražského komorního baletu, směruje soubor správnou cestou, čeká nás ale ještě spousta práce na baletním sále. To základní, co potřebuji ke své umělecké práci, to mám - tanečníky, sál i čas… Ale každý den se sama sebe ptám - je možné něco zlepšovat? Samozřejmě, vždy. Ale bez peněz velmi těžko…
Večer pod názvem Symbióza bude uveden pod záštitou Jiřího Kyliána v Divadle na Vinohradech už teď v neděli 29. dubna. Práce s choreografy Jiřím Pokorným a Lukášem Timulákem je „oázou profesionalismu“ pro každého interpreta - práce na sále je inspirující a dechberoucí. Premiéru s nimi nyní připravujeme 25 hodin denně a 8 dní v týdnu… (úsměv)
Linda Svidró
Linda Svidró Schneiderová je absolventkou konzervatoře Taneční Centrum Praha, tančila v Baletu Praha Junior a hostovala v Pražském komorním baletu. V roce 1999 odešla do zahraničí, kde účinkovala v Nederlands Dans Theater II., Baletu Gulbenkian Lisabon, Lanonima Imperial Barcelona, Baletu Pécs… Jako přední sólistka Hungarian Ballet Theatre získala v roce 2008 (jakožto Češka v Maďarsku) cenu Euro-Pas za nejlepší tanečnici roku. V roce 2009 se vrátila do České republiky spolu s maďarským choreografem Attilou Egerházim do baletu Jihočeského divadla na pozici sólistky, baletního mistra, asistentky choreografie a zástupce šéfa baletu. Vystudovala vysokou školu obor Teorie a dějiny divadla, magisterská studia ukončila na oboru Mediální komunikace a marketingu. Nadále se věnuje pedagogické práci na konzervatoři Taneční centrum Praha a spolu s manželem Viktorem umělecky vede soubor Balet Praha Junior. V srpnu 2017 nastoupila na pozici baletní mistryně a asistentky choreografie Pražského komorního baletu.
www.prazskykomornibalet.cz
Časopis 12 - rubriky
Časopis 12 - sekce
DIVADLO
Jarní prázdniny v Jihočeském divadle
Sněhové podmínky o jarních prázdninách jsou nepředvídatelné, zato program Jihočeského divadla je sázka na jist celý článek
HUDBA
Citron vinylová reedice Plni energie
V pořadí druhá a první česky zpívaná řadovka Plni energie ostravské kapely Citron se v době svého vydání v roc celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... James Coburn
Železný kříž
Tak to vypadalo v první linii. Válečné drama z východní fronty roku 1943. Britsko-německý film celý článek