zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Plameny Paříže z Velkého divadla

Denis Savin (Jerome) Foto: Elena Fetisova

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Světovou filmovou premiéru absolvoval balet s revolučním námětem Plameny Paříže z třicátých let minulého století při přímém přenosu z Velkého divadla v Moskvě 4. března. V době svého šéfování Velkému baletu (2008) se rozhodl Alexej Ratmanskij zařadit do repertoáru divadla nějaké dílo ze sovětské éry a volba padla z různých důvodů na Plameny Paříže. Původní podoba „plamenů“ podle libreta Nikolaje Volkova a Vladimíra Dmitrijeva v choreografii Vasilije Vainonena, tak jak byla představena publiku poprvé v roce 1932 v Kirovově divadle v Leningradě, se mu však zdála příliš schématická a nevyhovuj í cí. Přetvořil tedy balet podle své představy společně s Alexandrem Bělinskim a hudebním skladatelem Borisem Asafjevem.

Zachoval hlavní myšlenku o tažení batalionu z Marseille na pomoc Paříži, ale obohatil revoluční dění o osobní příběhy a rozdělil dílo do dvou aktů. Do prvního vložil další „divadlo“ – balet v královském paláci. Sestavil novou choreografii, v níž přirozeně využil to nejlepší z původního základu – zejména charakterní tance.
Hybatelem děje tedy není jen dav, kterému jde o likvidaci šlechty, nýbrž zcela konkrétní osobnosti a jejich osudy. Ústřední dramatický konflikt „lidu“ a šlechty zakládají hlavní protagonisté- mladík z „lidu“ , velmi exaltovaný, nadšený revolucionář Jérome (Denis Savin) a dcera místního feudála markýze Costy de Beauregard (Semjon Chudin) křehká a něžná Adeline (Ana Turazašvili) už vzhledem aristokratka, protiklad prostých dívek. Jejich spoluhráčem na té „správné straně“ je pár, který figuroval už v první inscenaci - rozhodný voják Philippe (Igor Cvirko) a jeho partnerka lehkomyslná a veselá Jé ;romova sestra Jeanne (Margarita Shrainer), právě tak zapálená pro revoluci, která ji ovšem zřejmě připadá velmi zábavná. Vůbec většina představení až na krátké „nedorozumění“ mezi markýzem a Jéromem na počátku prvního aktu se odehrává ve velice radostném rozpoložení a i s dělem a pochodujícími vojáky spíš připomíná příjemný výlet do Paříže než třídní boj.

Přes scénu se stále přelévají pohybové vlny plné rozmáchlých gest a razantních figur, skoků, zvedaček, celý prostor je nabit pohybem, v němž ale převládá ještě duch radostného odhodlání bez destruktivních nálad davového šílení. Naopak v Paříži se najde čas na velkou oslavu plnou lidových tanců – z diváckého hlediska asi to nejefektnější – tanec Basků, lidí z Auverne, z Marseille (konkurovat může asi jen Rinaldo a Armida v královském baletu) a jen jaksi mimochodem je zahájen útok na Tuileries. Skutečně revoluce je vykreslována poměrně umírněně až se mohou vynořit pochybnosti ohledně oněch plamenů v názvu. A le nebyl a by to Ratmanského dramatika, aby nevytrhla diváky z této pocitové letargie a nezpůsobila jim na závěr pořádný šok. Po obsazení paláce dochází k zúčtování a mezi těmi, kdo mají skončit pod gilotinou, poznává Adeline svého otce markýze. Ve všeobecném mumraji, když se ho v zoufalství pokouší osvobodit, je také odvlečena na popraviště. Obětí se nakonec stává i Jérome, který zešílí bolem. Plameny nyní planou plnou silou a krvežíznivý dav vyráží na pochod proti auditoriu.
Pro ztvárnění (nejen) těchto vypjatých momentů klade Ratmanskij vedle tance důraz na herecký projev. Nejtěžší úkol měli v tomto směru především Jérome a Adeline, oba nanejvýš věrohodní, podobně jako více okrajová ale přesto výrazná postava bezskurpulózního markýze.

Příběh se odehrává zpočátku v monochromatických kulisách, které se v dalších obrazech patřičně zabarvují – prostředí královského paláce, kam se ještě snáší antický „tempel“ jako pozadí barokního baletu, na projekčním plátně se objevují zahrady v Tuileries a v posledním obraze je vystavěno lešení s gilotinou (scéna - Ilja Utkin, Evgenij Monachov). V kostýmech (Elena Markovskaja) převažuje „prostý“ styl v národních francouzských barvách – bílé, červené a modré v různých odstínech, šerpy a frygické čapky, vojenské uniformy v kontrast u s ;přepychem šlechtických šatů a antických rób.
Úderná revoluční hudba často v pochodovém rytmu proložena několikrát Marseillaisou je vystřídána v královském paláci „jemnou“ melodií barokního baletu a zcela výjimečnou lyrickou pasáží Adeline a Jéromeho.

Diváci v kinech mohli vidět několik baletů ze sovětského období před druhou světovou válkou, které pojednávají o tehdejší aktuální situaci. Balet Plameny Paříže byl vytvořen u příležitosti patnáctiletého výročí říjnové revoluce a měl zobrazovat její francouzskou paralelu. Přestože obrys původního díla je pod Ratmanského přemalbou stěží rozlišitelný, je i tak pozoruhodným dokladem historie sovětského baletu, který určitě do repertoáru Velkého divadla patří a který v této nové formě je všeobecně přijatelný a životaschopný.
Po několika „moderních experimentech" následuje návrat k ryzí klasice a sice 8. dubna 2018 očekává publikum v kinech Světlana Zacharová jako Giselle společně s princem Albertem, legendárním Sergejem Poluninem.

2.4.2018 12:03:07 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 18. týden

Tutanchamonova tajemství

Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

další články...