Taneční projekt Kronika kosti
autor: archiv divadla
Divadlo Archa uvede v premiéře představení Sumako Koseki Kronika kosti v úterý 13. dubna 2004. Taneční představení vzniklo z iniciativy občanského sdružení SE.S.TA /Setkávání současného tance/, které pracuje v České republice od roku 1999. Impulsem byla nejen plodná a dlouhodobá spolupráce s japonskou tanečnicí Buto Sumako Koseki, ale také pražské setkání S. Koseki s výtvarnicí Adrienou Šimotovou a jejím dílem. Choreografie pro pět tanečníků rozvíjí tak setkání těchto dvou velice silných uměleckých osobností. Do prostoru, na jevišti vytvořeném díly Adrieny Šimotové, vstupuje tanec jako paměť, která nezačíná zrozením a nekončí smrtí, paměť přesahující naše vědomí.
Téma, které Sumako Koseki zkoumá, je cesta sjednocení vnějšku a vnitřku, poslechu ticha a odkrývání paměti těla. A právě tímto jsou si velmi blízké s Adrienou Šimotovou, jednou z nejvýznamnějších současných českých výtvarných umělců. Jejím hlavním tématem je lidská figura. Nesnaží se ale zachytit její podobu vnější, snaží se vyjádřit prostřednictvím lidského těla pocity obecnější, až existenciální. Využívá k tomu jak techniky a postupy klasické – malba, kresba, grafika, tak techniky speciální – textilní koláž, pigmentová kresba, muláž, frotáž nebo kresba barevnými pigmenty. Obě umělkyně, ač pocházejí z jiných kultur, sledují společné téma: stopy různých úrovní osobnosti, práce s charakterem průhledného a skrytého, s energií a dynamikou postavy.
Sumako Koseki studovala Buto tanec v Japonsku pod vedením Isso Miura. V roce 1980 založila ve Francii vlastní skupinu. Pracuje střídavě v Evropě a Japonsku, spolupracuje jako choreografka s řadou významných divadelních režisérů jako W. Znorko, Tabar a Ph. Adrien například i v „La Comédie Française“, vede mnohé stáže a je pravidelným hostem SE.S.TA. Výchozím bodem tanečního vyjádření Sumako Koseki je Buto, své přemýšlení o univerzálním i jedinečném charakteru výrazu však rozšiřuje poznáním a asimilací vědomí západního myšlení v jeho sociálním a kulturním rozměru.
Během série stáží v České republice si Koseki vybrala čtveřici spoluaktérů pro tento projekt. Její přístup k tanci je veden myšlenkou nechat mluvit tělo jeho vlastní řečí. Tělu naslouchá a z jeho paměti čerpá hluboko zakořeněné zážitky.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultovní punkový opus Jubilee
Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek