zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Louskáček - vánoční sen

Louskáček - vánoční sen

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Do vánoční záplavy baletních Louskáčků“ přibyl další exemplář. Vzešel z iniciativy společnosti Czech Jazz Art ve spolupráci s První mezinárodní baletní školou - First International Ballet School, vzdělávací institucí založenou v roce 2010, v níž se baletnímu umění učí již děti od nejútlejšího věku. Právě žáci této školy – nejmenším bylo kolem pěti let - se podíleli společně se studenty konzervatoře - Tanečního centra Praha a profesionálními tanečníky na inscenaci Louskáčka v režii Gustava Skály, choreografii Veroniky Iblové, ředitelky FBIS, a Jiřího Pokorného.

Tým autorů se přidržel tradičního „realistického“ pojetí, které bylo zjevně s uspokojením přijato jak samotnými dětskými interprety, tak premiérovým obecenstvem tvořeným z velké části z rodinných příslušníků a přátel celého ensemblu. Nikdo ani z náhodných návštěvníků neznalých příběhu nemusel tápat ani se příliš probírat programem, aby pochopil zápletku. Inscenátoři se snažili především navodit pohádkovou atmosféru, kdy na diváka vedle podmanivé Čajkovského hudby působí celé prostředí - nastíněné kulisy měšťanského pokoje v teplých bare vných odstínech, v nichž se odehrává oslava vánoc s nadílkou a kde vévodí vánoční strom nebo zasněžená krajina, která rámuje události ve snu. Rovněž v přívětivých barvách byly navrženy „historické“ kostýmy (Josef Jelínek). Doplněna o světelné efekty – „noční oblohu“, „sněžení“ přesahující z jeviště na strop auditoria - zdála se scéna být připodobněna obrázkům v knize, z níž na počátku předčítá chůva dětem (scéna Michal Horáček).
Z několika generací tanečníků a tanečnic se s největším zaujetím i požitkem věnovali svým rolím ti nejmenší - chlapečkové a holčičky - jako neposedné ratolesti rodiny hostitelů a jejich hostů ale i jako disciplinovaní interpreti se smyslem pro rytmus a přesnost, když šlo o „skutečný“ tanec. Velký potlesk sklidil dívčí kvartet předvádějící ruské tance seřazený podle velikosti od největší dívky po zcela maličkou. Díky FIBS bylo obsazení nápadně multikulturní a ještě podtrhovalo „realismus“ – např. v roli „Číňana“ nebo „japonských panenek“ vystoupili tanečníci opravdového orientálního vzhledu. V hlavních rolích – dospělých - prince Louskáčka a Kláry se objevili Leonardo Velletri, první sólista Baletu Florencie, a Rosa Marie Pace, sólistka souboru Bohemia Balet, i jejich dětští spoluhráči zvládli své postavy zdařile. Jako červená nit se proplétá dějem postava kmotříčka alias kouzelníka Drosselmeyera, kterou „nejprofesionálněji“ s velkým šarmem zahrál a zatančil sólista Pražského komorního baletu a člen baletu Laterny magiky Viktor Svidró.
Louskáček patrně jako mikulášský a vánoční dárek nebo nadstandardní forma vánoční besídky byl poprvé uveden v Divadle Hybernia v Praze v předvečer a o svátku sv. Mikuláše 5. a 6. prosince. Ti, kdo to nestihli a chtějí se vánočně naladit, mají ještě šanci 12. prosince, další dvě reprízy jsou pak naplánovány na 10. a 18. ledna 2017.

12.12.2016 17:12:28 Helena Kozlová | rubrika - Recenze