zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mozart se vrátil do Stavovského divadla

Leopold Hager

autor: Z webu   

Ve středu 29. října 2003 bylo ve Stavovském divadle v Praze uvedeno slavnostní představení Mozartovy opery Don Giovanni, kterým bylo připomenuto již 216. výročí světové premiéry tohoto díla na této scéně.
Za dirigentským pultem stanul významný rakouský dirigent Leopold Hager, jenž je v současné době považován za jednoho z nejvýznamnějších světových mozartovských specialistů. V jeho hudebním pojetí byl patrný především obrovský respekt před geniálním skladatelem, jehož nesmrtelné dílo vždy představuje pro hráče orchestru a jednotlivé pěvce, řadu technických i výrazových nástrah. Celý orchestr hrál pod jeho vedením vyrovnaně, víceméně čistě a výrazně tak přispěl k nadstandardní umělecké úrovni slavnostního večera.

Jednotlivé role vytvořili převážně pěvci, kteří v ND působí jako stálí hosté. Barytonista Martina Bárta se s úspěchem pokusil vykreslit Dona Giovanniho jako sebejistého egoistu, který není opravdového citu snad ani schopen. Skvělým protihráčem v úloze Leporella se mu stal slovenský basista Peter Mikuláš, jehož po všech stránkách věrohodné interpretaci této postavy nelze prakticky nic vytknout.V roli zhrzené, ale přesto stále milující Donny Elvíry se blýskla vyváženým pěveckým i hereckým projevem sopranistka Libuše Vondráčková.
Dramatický soprán Andy-Louise Bogzy, jež v představení zastoupila v úloze Donny Anny původně obsazenou sopranistku Marinu Vyskvorkinu, zněl místy tvrdě a především v ansámblových scénách nestylově. Jindy suverénní projev jejího jevištního partnera - tenoristy Aleše Brisceina (Don Ottavio) - byl tentokráte prostoupen nervozitou, jež zapříčinila, že se umělec (vedle standardní pěvecké interpretace role) omezil po herecké stránce pouze na několik toporných gest. Postavu Zerliny vytvořila mladá sopranistka Alžběta Poláčková. Té se přes částečné vokální nedostatky nakonec podařilo alespoň vyhovět představě o naivní vesnické dívce. Jejího snoubence Masetta zpíval basista František Zahradníček - sympaticky upustil od běžného pojetí této role, které představuje Masetta jako přihlouplého vesničana, aby tak postavě vtiskl vážný (do jisté míry tragický) rozměr. Jako Komtur zúročil své mnohaleté pěvecké zkušenostmi s touto rolí basista Jiří Kalendovský.

Oprávněně nadšené ovace publika prokázaly, že Národní (resp.Stavovské) divadlo tímto představením důstojně oslavilo výročí vůbec prvního scénického uvedení tohoto díla. Leopold Hager, který měl na celkově kladném vyznění slavnostního večera bezesporu zásadní podíl, se ve Stavovském divadle představí společně s téměř všemi jmenovanými pěvci ještě v neděli 2. listopadu 2003.

2.11.2003 15:11:43 David Schober | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Bouře hra Williama Shakespeara

Bouře

Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...