zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Některé nové baletní inscenace v regionech v této sezóně

Romeo a Julie - M. Mašterová a M. Kováč (DJKT)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Brněnské Národní divadlo uvedlo jako svoui první letošní taneční premiéru 29. října komponovaný večer pod titulem Made in USA věnovaný choreografům žijícíma a tvořícím ve Spojených státech amerických George Balanchinovi, Olivieru Weversovi a Mose Pendletonovi. Dílo George Balanchina (1904–1983) mělo zásadní vliv na vývoj baletního umění v Americe 20. století a je označována za otce baletní neoklasiky. V v brněnském divadle bylo jeho dílo uvedeno historicky poprvé. Olivier Wevers je naopak soudobý tvůrce, bývalý první sólista významných severoamerických baletních souborů (Pacific Northwest Ballet a Royal Winnipeg Ballet), který je v současnosti uměleckým ředitelem vlastního souboru Whim W‘Him – platformy soustředěné na tanec, choreografii a výkonné umělce zabývající se inovacemi a vzájemnou spoluprací. Poslední choreografie večera je dílem světoznámého souboru Momix, tanečně pohybových iluzionistů pod uměleckým vedením Mosese Pendletona.

V příštím roce 21. ledna bude následovat premiéra choreografií Jiřího Kyliána (Petit Mort), Lukáše Timuláka (Masculine Feminine) a Mária Radačovského (Spolu) pod společným názvem Petit mort. I zde jde o historické prvenství - Národní divadlo v Brně se zařadilo do společnosti padesáti předních souborů světa, které mají na repertoáru vedle choreografií George Balanchina i díla Jiřího Kyliána.
V Olomouci zařadili 13. listopadu do nového programu baletní inscenaci Dáma s kaméliemi v choreografii Roberta Balogha na hudbu Sergeje Rachmaninova a Fryderika Chopena, příběh kurtizány, která poznala pravou lásku, ale kvůli prudérní morálce společnosti své doby i vinou svého podlomeného zdraví ji nemohla naplno prožít. Litrerání podklad je zároveň částečnou autobiografií Alexandra Dumase mladšího, který se vyzpovídal z krásy i šílené bolesti, kterou prožil ve vztahu se slavnou hetérou Marií Duplessis.
Ještě v témže měsíci - 28. listopadu byla uvedena poprvé baletní pohádka na motivy řecké mytologie Odysseu, k níž libreto napsal Robert Balogh a na choreografii se podíleli vedel Roberta Balogha také Sylva Pospíšilová a Lukáš Cenek. V baletu účinkují děti z občanského sdružení Baletní studio při Moravském divadle Olomouc.

V Národním divadle moravsko slezském v Ostravě zvolili balet Maria Schrodera Chaplin, který měl českou premiéru 19. listopadu v Divadle Jiřího Myrona.
Po své světové premiéře byl balet Chaplin kritiky označen za nejlepší Schroderovo dílo, získal několik ocenění na německých scénách v Lipsku a Hannoveru a s podporou Geraldiny Chaplinové byl také natočen jako taneční televizní film. V ostravské inscenaci byly použity kostýmy Paula Zollera a v hlavních roíchi vystupují Sergio Méndez Romer a Kokiho Nishioku.

První premiéra baletního souboru v Českých Budějovicích v nové sezóně představuje dvě nové choreografie Attily Egerháziho, první s názvem Sounds and pictures, druhá Ztracené a znovu nalezené (Lost and found). Obě díla mohou být označena jako světová premiéra. Hudbu pro první část večera Sounds and pictures vytvořil skladatel a dirigent Mario De Rose. Choreografii živě doprovází orchestr Jihočeského divadla pod vedením dirigenta Jana Bubáka. Orchestrální skladba je ozvláštněna prvky elektronické hudby.
Hudba k choreografii Ztracené a znovu nalezené (Lost and found) je dílem výjimečného houslového virtuóza Pavla Šporcla, který choreografii doprovází svým živým vystoupením a obohatí tento balet svým výjimečným talentem.

V Plzni zahájili baletní sezónu 4. září komediální baletní show Kill de Bill tanečního uskupení Dekkadancers, držitelů Ceny za humor v choreografii. Večer plný zábavy a humoru je tvořen pásmem tří tanečních výstupů – Kill de Bill je parafrází na americkou armádu, tématem choreografie "Jakstohoven" je nejen běžecký maraton a "Umíněnost ztracenýchů si bere na paškál filmové superhrdiny.
Ve vážnějším tónu se nese další nová inscenace 14. listopadu - Prokofjevův balet Romeo a Julie v choreografii Libora Vaculíka, na scéně Martina Černého a v kostýmech Romana Šolce. V hlavních rolích alternují jako Romeo Petr Strnad, Michal Kovář a Petr Laštovička, jako Julie Monika Mašterová, Kristýna Potužníková a Anna Srncová.
V polovině ledna přichází poprvé do Plzně opus magnum hudby 20. století Stravinského Svěcení jara s podtitulem Obrazy z pohanské Rusi. Představení, které v pojetí choreografky Aleny Peškové je pohledem na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr s Madame Inspirací a jejich společné vize, uvidí poprvé diváci v Plzni 16. ledna.
Jako čtvrtou taneční premiéru této sezóny v Divadle J. K. Tyla v Plzni připravuje na 19. března zkušený choreograf širokého rejstříku Mário Radačovský balet Carmen.

V Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Laben měl 4. prosince premiéru slavný romantický balet Giselle na hudbu A.Ch. Adama v choreografii Margarity Pleškové a na 4. dubna příštího roku zde připravují Polovocké tance (A. P. Borodin) a Šeherezádu Rimského-Korzakova, které patří k nejslavnějším skladbám ruské hudební klasiky.

28.12.2015 15:12:08 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy