Giselle zahajuje
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSérii přenosů baletních představení z Velkého divadla v Moskvě zahájila v této sezóně „stará známá“ všech přátel tohoto žánru - GISELLE. Jeden z „nejromantičtějších“ baletů na hudbu Adolfa Adama a v prvotní choreografii Maria Petipy je také osvědčeným tahákem všech významných i méně významných scén a na filmovém plátně se objevil již několikrát v různém podání. Jednou z nezapomenutelných inscenací byla „Giselle“ Královského baletu v Londýně s fascinující Natalií Osipovou a Carlosem Acostou v hlavních rolích v přenosu v lednu 2014.
Představení Giselle (v úpravě Jurije Grigoroviče - premiéra 1987) přenášené živě 11. října z Moskvy se vyznačovalo podobně hvězdným obsazením - Giselle - neméně éterická tanečnice než Natalia Osipová - primabalerína Velkého divadla v Moskvě Světlana Zacharova, jako princ Albert Sergej Polunin.
Přestože vše bylo tak jak má být a jak bývá ve Velkém divadle zvykem – tedy takřka dokonalé, nemilosrdná kamera odhalila i to co divákům více vzdáleným od jeviště mohlo uniknout - menší nepřesnosti, nejistoty a to nikoliv jen u sboru – což není až tak překvapující jako v určitých momentech i u velké hvězdy. Světlana Zacharová jako by nebyla zcela ve své kůži, dopustila se různých zaváhání, uklouznutí. Na druhé straně možná s vědomím těchto malých „pochybení“ se o to usilovněji vydávala v pasážích dosvědčujících její technickou brilanci ale i dramatický projev, které vyvolávaly dlouhé ovace publika. Pozornost si o to více zasloužily vynikající výkony ostatních „ne tak důležitých“ postav, které zůstávají obvykle hlavními představiteli poněkud zastíněny – radostné pas de deux vesnického páru v prvním aktu – Daria Chochlova a Igor Cvirko, neúprosná a chladná královna vil Myrta - Jekatěrina Šapulina a její dvě „asistentky“ – Angelina Karpova a Ana Turazišvili.
Děj se odehrával v kouzelných podzimních kulisách vesnické návsi, v druhém aktu je to hřbitov v namodralých odstínech nočního času (scéna Simon Virsaladze), kde se objevil efekt s duchem Giselle vystupujícím a mizejícím v hrobě.
K dobrému dojmu přispěl také orchestr Velkého divadla s dirigentem Pavlem Kliničevem, a tak nakonec mohli odcházet diváci z divadla i z kinosálů opět pocitem pěkného uměleckého zážitku.
Dalším představením, které pro své příznivce chystá balet Velkého divadla v Moskvě, budou Drahokamy, v pražské Lucerně ze záznamu v neděli 8. listopadu 2015 v 15.45h.
www.prenosydokin.cz
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek