Rozpaky nad Mexikem
V rámci festivalu Tanec Praha 2003 se jako další zahraniční soubor představil 15. a 16. června v Ponci mexický soubor Il Circo Contemporaneo. Nudné čtyřiceti minutové video autora Philippa Decouflé Abracadabra nebylo šťastným úvodem. Zřejmě mají v Mexiku jinou představu o vtipnosti, než my.
Program nelhal v tom, že latinskoameričtí umělci mají obrovskou energii a snaží se o upřímnost výpovědi. V první části jsem nepochopila, proč si tři muži, klouzající se po stole, k tomu pouští např. Beethovena. A také proč vůbec neberou na vědomí tři rozčilené dívky, které se pohybovaly - spíše chodily, kolem záchodové mísy, aniž je rušil Rossiniho či Griegův hudební doprovod. Tanečnice vytrhávaly listy z nějaké knížky, házely je do klozetu a snažily se jimi asi zaclonit světlo, vycházející zvnitřku. Téma bylo, podle programu, zrada …. V druhé části se nám tři mimicky výborné dívky snaží předvést, jak sladké a vábivé je alkoholové opojení, ale k jakým trapným koncům to vede. I když tyto opravdu barvitě výrazné dívky vypadaly roztomile i při stryptýzu do spodního prádla po tetičce ,korzetu a vůbec záměrně nepůvabných „nedbalek“, přece jen se mi zdá námět i zpracování tohoto spíše tanečního divadla na zahraniční zájezd slabý.
Při zájezdu do ciziny je nutno počítat s tím, že ne všichni diváci hravě zvládají španělštinu, či angličtinu, a že tudíž do snahy o vtip na jevišti nemůže být zakomponováno slovo – jistě jinak vtipný text, ale v řeči, které valná většina obecenstva nerozumí. I Hurvínek se musí naučit cizí řeči při zájezdech do ciziny, a ne se vyčítavě dívat, proč se jeho vtipům v češtině diváci nesmějí, hlupáci. Máme – my průměrní diváci - poslední dobou vůbec dojem, že nejen že nerozumíme jistě velmi inteligentním textům, vložených tu a tam do tance, ale že potřebujeme odborného poradce, abychom pochopili intelektuální hloubku a podtext mnohých experimentálních tanečních inscenací. A nebo si doma počkat, až se zase taneční umění bude snoubit s kvalitní hudbou , tanečním výrazem a přestane šokovat za každou cenu.
Problém porozumění textu právě zamlžil úvod třetí části, kde až dětská posedlost touhou vzlétnout tam nahoru rozehrála množství výrazových gagů.
Opět by se tento příběh tří mužů dal spíše zařadit do pohybového divadla. Choreografem všech tří částí byl Mauricio Nava.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 18. týden
Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek