zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jiří Heřman: Každý má jinou energii a s tou pak pracujeme

Jiří Heřman (Zdroj: J. Sláma)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Monumentální operu Zdenka Fibicha PÁD ARKUNA má na svém repertoáru Národní divadlo Praha. Představitel Jaroměra Aleš Briscein obdržel Cenu Thálie 2014. Režisérem inscenace je Jiří Heřman. Přinášíme další rozhovor s režisérem ze série inscenací oceněných zmíněnou cenou.

  • Získá-li herec pěvec ocenění za ztvárnění určité role, je to bezpochyby i zásluha režiséra. Ten stojí sice poněkud v pozadí, ale umělci mu rozhodně neupírají jeho přínos. Máte už od počátku představu, kdo konkrétně bude hrát ve vaši inscenaci konkrétní roli?
    Co se týká obsazení, tak ideální představu mám, ale vždycky to záleží na možnostech divadla, kde se poté podle dostupnosti obsazení dělají určité kompromisy. U Aleše Brisceina bylo rozhodnutí od počátku jasné.


  • Dáváte umělcům schválně výzvy?
    Představu o konceptu a dramatickém prostoru mám od začátku a přicházím se svou představou, kterou se snažím rozvíjet s jednotlivými sólisty podle jejich osobnosti. Každý člověk má jinou energii a s tou pak pracujeme.
  • Jak umělce motivujete?
    (Smích.) Motivace přichází z logiky textu a ze samotného příběhu. Pokoušíme se dělat divadlo, které je živé. Většina situací vzniká podle toho, jak dnes jednáme a konáme. Příběh se snažím přirovnat k něčemu, co je z našeho života. U opery je největší motivací hudba. Co všechno v ní můžeme vnímat, cítit? Každý z nás může mít prožitky na základě poslechu úplně jiné.
  • Jste spíše režisérem diktátorem, který trvá na svém, nebo dáváte umělcům prostor pro jistou improvizaci?
    V konečném tvaru není pro improvizaci moc prostoru. Jsme zvyklí, že představení má v závěru zkoušek pevnou strukturu, v níž pěvci vědí, jak jednají, co přesně dělají a hlavně vědí proč. Diktátorem jsem jenom v tom případě, když jsem přesvědčený, že situace je pravdivá a nelze ji jinou formou nebo způsobem vyjádřit.
  • Je pro vás důležitější skvělý sólový pěvec nebo spíše ten, který se dokáže dobře sladit s ostatními?
    Divadlo je o vztazích a pro mě je naprosto zásadní a podstatné, aby celé obsazení a všichni byli k sobě otevření a vnímaví, čímž nepopírám to, že je pro mě důležité, abych měl příležitost pracovat se skvělými sólisty.
  • Jak posuzujete konkrétní inscenaci, za níž dostal Aleš Briscein ocenění Thalie?
    Režisér nemá posuzovat svou inscenaci. Jak ji dokončí, je to už na divácích. Není to o posuzování, ale spíše o pocitu, že jste pro tu věc udělal maximum. Mě osobně Fibichova inscenace i hudba fascinuje a rozhodně bych jí chtěl dělat i v další podobě.
  • Máte už na kontě více inscenací, v nichž získal interpret pěvecké ocenění Thalie?
    Přiznám se, že nevím, jestli byl někdo z pěvců oceněný za Thálii. Pavla Vykopalová byla v širších nominacích.


  • Mga. Jiří Heřman
    Oficiální stránky zde

    20.4.2015 23:04:15 JaSop | rubrika - Rozhovory