Tereza Podařilová: Nominace Thálie? Malý velký zázrak…
autor: Česká televize
zvětšit obrázekNárodní divadlo Praha letos mimořádně boduje v nominacích na Cenu Thálie 2014. Z celkem šesti nominací obsadilo pět míst, z toho kategorie ženy patří sólistkám Baletu Národního divadla Praha kompletně. Oslovili jsme jednotlivé nominované se stejnými anketními otázkami.
Tereza Podařilová za roli Markýza de Merteuil (Valmont, Národní divadlo Praha)
Výrok poroty: „Chladná i vášnivá, bezcitná a vypočítavá je Markýza de Merteuil v podání Terezy Podařilové. To ona je hybatelkou celého příběhu. Tereza Podařilová zde zúročuje svou taneční zkušenost a doslova se zmocňuje postavy, s níž divák intenzivně prožije celý baletní příběh.“
Malý velký zázrak. Před dvěma lety jsem se při představení zranila, postoupila jsem operaci kolena a ani jsem nedoufala, že si ještě někdy na scéně zatančím. Nominaci na Cenu Thálie beru opravdu jako něco neskutečného.
Markýza hýbe dějem, je to velice silná žena, i když v negativním smyslu. Bylo zajímavé o ní přemýšlet. Přínos profesní i osobní se spojil v jedno. Mám velkou radost za nominaci.
Krásné kostýmy, krásné zámky. Chtělo by se říct, že to byla romantická doba v romantické zemi. Jenže v každé době se dějí věci romantické, ale i ty složité nebo dokonce kruté. V každé době záleží na tom, jaký osud nám napsal…život.
Scénografie je ve Valmontovi velmi působivá, promyšlená. Někdy se vše stíhá s obtížemi, ale to se týká i kostýmů a vůbec průběhu celého představení. Jde přece o divadlo a divadlo, to je i scénografie. Důležité je, že v tomto případě stojí výsledek opravdu za to!
Mám ráda role, které se vyvíjejí. Tedy mám-li si vybrat, tak rozhodně psychologicky zajímavé postavy, které procházejí životními či psychologickými zvraty a žijí určitý dramatický příběh.
Viděla jsem jak Formanova Valmonta s Annettou Bening, tak Frearsovy Nebezpečné známosti s Glenn Close. Přečetla jsem samozřejmě i Laclosův román a zajímala se o další dramatická ztvárnění „nebezpečných vztahů“. Určitě mi to pomohlo, ale roli vždy musím uchopit po svém, vytvořit svou markýzu de Merteuil a být sama sebou...
Libor Vaculík je výborný choreograf a režisér. Pro role si nás vybral a ušil nám je na míru, ale zároveň dokáže skvěle využít tanečníkovy zkušenosti a invenci. Věříme mu a on věří nám. Je to spolupráce s respektem.
Už řadu let spolupracuji na tanečně-výtvarných projektech akademického malíře Jana Kunovského, kde nejen tančím, ale také pro sebe a své kolegy choreografii vytvářím. Je to zajímavá zkušenost, kterou chci rozvíjet.
Určitě rolí, za které jsem dostala Ceny Thálie. Tedy Carmen, Kateřiny ze Zkrocení zlé ženy a samozřejmě Taťány v Oněginovi. Už jen pro spojení možnosti tančit tak krásné role, a ještě získat ocenění. Ale abych nebyla nespravedlivá ke „klasickým“ rolím! Milovala jsem i Odettu/Odilii, Giselle… V každé roli se úročí i ty předešlé a někde se pomyslně propojují.
Kromě toho, že tančím, pracuji jako baletní mistr a snažím se předávat zkušenosti. Mojí největší rolí je ovšem máma dvou kluků, a to doslova na plný plyn... Krásná role budoucnosti!
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek