Nominace na Cenu Thalie
autor: archiv
zvětšit obrázekPodobně jako v činohře, i v opeře je důležité, kdo režíruje. Jinými slovy, není důležitá jen technická kvalita zpívaného projevu, ale zároveň zasazení do správného kontextu a nabídka originálního zpracování, někdy i známých titulů. Není tedy náhodou, že se v nominaci ocitli zpěváci hned ze dvou inscenací Jiřího Heřmana. V nominacích tentokrát kromě pražského Národního divadla výrazněji zabodovalo i plzeňské Divadlo J.K.Tyla. Předseda komise Z.Brabec upozornil, že sledují nejen repertoár kamenných divadel, ale také jednorázové projekty, které bývají uváděny v rámci festivalů a mnohdy jsou velmi zajímavé. I v tomto roce se v širší nominaci ocitl výkon ze znojemského Hudebního festivalu.
Nominace na Cenu Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon v oboru opera
Ženy:
Zkušená sólistka plzeňské opery Jana Foff Tetourová podala v postavě princezny Amneris v inscenaci mladého režiséra Tomáše Pilaře přesvědčivý portrét vášnivě zamilované, leč nemilované egyptské princezny. Role zastihla umělkyni na vrcholu uměleckých sil. Vytvořila v ní jednu ze svých nejlepších postav.
Jolana Fogašová vytvořila v dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny postavy nabité vnitřní energií, které se staly hybatelkami děje. Pěvecky se vyrovnala se ztíženými akustickými podmínkami krumlovského parku i díky zřetelné výslovnosti a liniím melodických oblouků.
Ivana Veberová vystihla Mařenku jako holku, která má už nejvyšší čas na vdávání, žárlivě si svého fešáka střeží a pragmaticky chápe, že láska prochází žaludkem. Pro takové pojetí má její sytý mladodramatický soprán tu správnou míru průraznosti ve výrazové škále od energické umanutosti po dojemné lkaní nad Jeníkovou domnělou věrolomností.
Muži:
Aleš Briscein zvládl náročnou roli výtečně vokálně i představitelsky. Jeho Jaroměr není jen plakátový, provoplánově pozitivní – dokázal v rámci „civilní“ režijní koncepce nejen svým zpěvem, ale i hereckým projevem podat přesvědčivou postavu.
Barytonista Svatopluk Sem prokázal v postavě středověkého minnesängra Wolframa z Eschenbachu schopnost zaujmout svým sametově znějícím hlasem, který propůjčil rytířské postavě altruistický rozměr, empatii a lidskost.
Princ Kalaf patří k nejnáročnějším, zároveň však nejefektnějším rolím tenorového operního repertoáru. Nikolaj Višňakov Kalafa brilantně zvládl nejen po stránce vokální, ale svou interpretací obdařil tohoto prince i něčím, co je velmi obtížně popsatelné, co však činí z jeho výkonu mimořádný zážitek.
Širší nominace:
Luisa Albrechtová – role Aida v inscenaci Aida (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Lenka Cafourková – role Amour a La Folie v inscenaci Platée (Hudební festival Znojmo – Loucký klášter)
Michaela Kapustová – role Lišák Zlatohřbítek v inscenaci Příhody lišky Bystroušky (Národní divadlo Praha)
Věra Poláchová – role Antonia v inscenaci Hoffmannovy povídky (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Pavla Vykopalová – role Margit v inscenaci Pád Arkuna (Národní divadlo Praha)
Miloš Horák – role Alfio v inscenaci Sedlák kavalír (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Ondřej Koplík – role Ferda v inscenaci Cosi fan tutte /Takové jsou všechny/ (Slezské divadlo Opava)
Josef Moravec – role Mánek v inscenaci Eva (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Ondřej Socha – role Vašek v inscenaci Prodaná nevěsta (Severočeské divadlo v Ústí nad Labem)
Milan Vlček – role Umělec v inscenaci Pád Antikrista (Moravské divadlo Olomouc)
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek