zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ponava (Zmizelé řeky) v Redutě

Ponava (Zmizelé řeky) - (Foto: David_Konečný)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Ensemble Opera Diversa připravuje dvě nová uvedení přepracované verze celovečerní opery PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY). Jedno představení se uskuteční 5. února 2015 v brněnské Redutě, v partnerské spolu-práci s Národním divadlem Brno, a druhé proběhne 7. února v pražském Divadle Komedie, tentokrát v rámci Festivalu hudebního divadla OPERA 2015.
Premiérové uvedení této komorní opery v prosinci 2013 se setkalo s vřelou reakcí publika i s kladným přijetím kritiků. Ponava je v pořadí čtvrtou celovečerní operou Ensemblu Opera Diversa a vůbec první, která vznikla ve spolupráci s Národním divadlem Brno přímo pro prostor Divadla Reduta.

Nová opera z „diversní“ dílny tentokrát otevírá vážnější témata, jako je například zamlčovaná minulost nebo kolektivní vina. V Ponavě se nicméně neobjevují žádné konkrétní události, jako jsou likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva. Ponava je příběhem mýtickým, mnohovrstevnatým podobenstvím, v němž vystupují symbolické postavy. Hraje se o mechanismech moci a manipulaci, ale také v osobní rovině – o rozhraní mezi vědomím a nevědomím, rozumem a šílenstvím, světlem a tmou, povrchem a hlubinou.
Název Ponava odkazuje k Brnu a říčce Ponávce tekoucí jeho podzemím, k jedné z mnoha zmizelých řek – těch, které protékají městem a překážejí. Takové jsou v Londýně, v Paříži, v Miláně, v Moskvě, v Praze nebo v Torontu. Libretistu Pavla Drábka inspirovalo podle jeho slov především uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii. Svou roli ale sehrála i jeho celoživotní fascinace řekami.

Zajímavostí také je, že inscenace vznikla poprvé přímo pro divadelní sál Reduty a režisér Tomáš Studený se scénografkou Sylvou Markovou toho plně využili. Scénografie staví na světle a projekci do mlhy, čímž se daří vytvářet sugestivní prostor pro pohybový a emotivní projev zpívajících herců. Hra se dotýká mnoha nepohodlných věcí a otázek ukrytých v podzemí, a stejně tak i v nás samotných. Po prvních uvedeních opery přikročil skladatel Ondřej Kyas ke změnám především v instrumentaci, která ve své nové podobě zazní v podání klavíru, baskytary, violoncella, flétny a tria saxofonů pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková, Aleš Janiga a David Vonšík.

26.1.2015 11:01:03 HelKo | rubrika - Zveme ...

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek


Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek


Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek


Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...