zvláštní poděkování
Quantcom.cz

"3 české kvartety" Pražského komorního baletu

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Do nové sezóny vstupuje Pražský komorní balet s představením ve znamení Roku české hudby. Pod názvem "3 české kvartety" je mohli diváci poprvé shlédnout v neděli 5. října 2014 ve Stavovském divadle.
Jako první byl na pořadu "Slovanský kvartet" Antonína Dvořáka v choreografii Mária Radočovského za živého hudebního doprovodu Zemlinského kvarteta. Na scéně se objevuje "kvartet" tanečníků a "kvartet" tanečnic - všichni oděni v kostýmech nazlátlých barev podzimu, ženy v jednoduchých elegantních šatech ke kotníkům (kostýmy Monika Kletečková a Mário Radočovský). Na chvíli se stávají ilustrátory Dvořákových melodií vyjadřujících okamžiky pohody a radosti ze života. Ilustrátorská role jako by byla ještě zvýrazněna pozicí hudebníků vpravo v popředí scény v prvním plánu, kam nejdříve spontánně směřuje pozornost.

Muži a ženy navazují citové vztahy v různých konstelacích - žena se snaží upoutat muže, který má zájem o jinou, dvě usilují o téhož hrdinu anebo naopak dva muži o stejnou dívku. Ve vzájemném přibližování a odmítání se střídají kontaktní figury s rozložením akcí po celé ploše v krokových vazbách, sériích skoků, běhu, někdy zpestřené variacemi folklórních prvků. Uplatňuje se zde také světelný design (Jakub Sloup)- osvětlení s "porozuměním" měnící směry a úhly, kde lépe vynikne "reliéf" choreografie a technika interpretů (Lenka Bílková, Jaroslava Janačková, Alena krivileva, Jitka Tůmová, Patrik Čermák, Tomáš Červinka, Oliver Mahar, Vojtěch Rak).

Druhá abstraktní skladba nazvaná "Černé zrcadlo" - podle obrazu Vladimíra Houdka v choreografii Hany Polanské Hudečkové na hudbu Vladimíra Sommera ( Smyčcový kvartet d-moll) směřuje svou koncepcí spíše do budoucna. Autorka ji popisuje jako "hledání definice vztahu mezi jazykem těla a obrazovým ztvárněním". Dílo se podle toho vyznačuje důrazem na vizualitu - jako dekorace a "spoluaktér" velkoplošná projekce Houdkova obrazu ale především hned v počátečním obraze, kde spatříme polonahou postavu otočenou zády - nejprve ani není jasné, zda je to muž či žena. Je připoutána k povrchu jeviště ohromnou černou "sukní". Postava rozehrává zádové svaly a vytváří zvláštní iluzivní podívanou. Přidávají se paže, trup se stáčí, padá k zemi, rozsah pohybů nabývá na objemu, ale černá látka, která se při tom skládá do křivek drží - nyní už víme - tanečnici - pevně a nepustí ji z místa. (Podobná situace je využita v inscenaci "Korekce" sdružení VertTeDance).
První úsek končí a tanečnice mizí pod černým suknem. V další fázi povstává z temnot látky "nahý" muž a "nahá" žena v tělových trikotech - Adam a Eva? K nim se posléze přidává další pár. Tento "kvartet" se proměňuje postupně v jakési mechanické loutky, které jednotvárně "geometricky" vztahují paže a nohy do "rytmu" moderní Sommerovy hudby bez nějakého náznaku perspektivy k nečekanému konci.

Vrcholem komponovaného večera byla obnovená premiéra skladby "Z mého života - Smyčcový kvartet Bedřicha Smetany" v choreografii Pavla Šmoka, poprvé uvedená v roce 1983, v novém nastudování Kateřiny Dedkové-Frankové.
Oproti předchozím dvěma kusům se zde nachází hudba i tanec ve vzácné rovnováze. Diváci si mohli připomenout četné typické a obdivované prvky Šmokova choreografického rukopisu. Plastickou choreografii, křehkou lyriku zamilovaných, bujnost a rozvernost soupeřících chlapců, vzdušné dlouhé linie skoků, komiku folklóru. "Minimalistické" kostýmy - rozevláté bílé sukně žen, bílé košile a černé kalhoty tanečníků jsou dostatečnou "dekorací", která nechává vyniknout kráse tance v harmonii s hudbou, přestože jde o hudbu, kterou Smetana skládal dva roky po svém ohluchnutí a vyrovnával se v ní jen obtížně s touto nevyléčitelnou chorobou.
Šmokova choreografie ukazuje se, že osvědčené hodnoty nepodléhají času a mohou potěšit v každé době. Její zařazení na závěr zhodnotilo celý program, jehož velkým plus byla i volba hudby a její interpretace Zemlinského kvartetem.

13.10.2014 22:10:33 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Skutečný příběh manželství

Milá Olivie

Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

další články...