zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Horká „Vídeňská krev“ v Ostravě

Johann Strauss: Vídeňská krev

  

Straussova opereta Vídeňská krev představuje jeden z nejspolehlivějších repertoárových titulů. I když její premiéra v roce 1899 úplně propadla, další inscenace již zaručily této poslední autorově operetě vítěznou cestu po divadelních jevištích. Zpěvohra Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, dnes už jeden z mála samostatných operetních souborů v republice, uvedla Vídeňskou krev v historii svého trvání již potřetí.

Hostující režisér Bedřich Jansa, který není ostravskému publiku neznámý, vsadil především na práci s herci, což se na celkovém vyznění díla velmi dobře projevilo. Oporu našel v kmenovém dirigentovi ostravské operety Karlu Mládkovi, pod jehož vedením hraje orchestr notoricky známé melodie velmi vyrovnaně a s krásnou Straussovskou lehkostí.

Při repríze 26.12. 2002 mohlo publikum shlédnout především hostující umělce. Ústřední roli, kterou je záletný hrabě Baldwin Zedlau, ztvárnil Michal Vojta. Jeho hrdinný tenor však roli příliš neprospěl. Naopak pro úlohu jeho ženy Gabriely našel režisér ideální představitelku v Ludmile Machytkové. Energická a zároveň křehká Gabriela zůstává v jejím podání i přes podezření z manželovy nevěry vždy dámou.

Neméně dobře se uvedli v dalších rolích Oľga Bezačinská jako tanečnice a milenka hraběte Franziska Cagliari a Barbara Oczková, která svou švadlenku Pepi předvedla jako správnou operetně konvenční naivku. Z pánů dále upoutal (nejen svou postavou po svátcích, jak sám podotkl) především svým herectvím Miroslav Urbánek v roli trochu zmateného knížete Ziendelbacha, Karel Čepek jako otec obletované tanečnice, který děj ještě více zamotá a Peter Svetlík jako komorník hraběte Zeldaua. V malé roli hraběte Bitowského se blýskl Petr Miller, který vyvolal ve zcela vyprodaném divadle ve svých několika výstupech salvy smíchu.
Ostravské pojetí vycházelo z klasické inscenační podoby. Tomu byla podřízena plně funkční scéna Ivo Žídka (charakterizující interiér zámečku, velký taneční sál i zahradní restauraci v Hietzingu). Stejně tak korespondují s celkovou koncepcí i dobové, velmi efektní kostýmy, které jsou dílem Elišky Zapletalové.
Pokud si tedy chcete odpočinout od běžných denních starostí a poslechnout si známé melodie krále valčíků (s ústředním valčíkem Vídeňská krev, který dal celé operetě jméno), pak Vám vřele doporučuji návštěvu divadla Jiřího Myrona v Ostravě.

Johann Strauss: Vídeňská krev. Dirigent: Karel Mládek, režie: Bedřich Jansa, sbormistr: Josef Kostřiba, choreografie: Daniel Wiesner, výtvarník scény: Ivo Žídek, výtvarník kostýmů: Eliška Zapletalová. Osoby a obsazení: Kníže Ziendelbach – Libor Olma / Miroslav Urbánek, hrabě Baldwin Zeldau – Jan Drahovzal / Michal Vojta, Gabriela – Ludmila Machytková / Viera Schausch, hrabě Bitowski – Petr Miller / Čestmír Olka, Franziska Cagliari – Oľga Bezačinská / Jana Hoštáková, Kagler – Karel Čepek / Josef Novák-Wajda, Pepi – Barbara Oczková / Eva Zbrožková, Josef – Václav Morys / Peter Svetlík a další.
Premiéra 1.6.2002, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (divadlo Jiřího Myrona).

29.12.2002 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek

další články...

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...