zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 02/ 2013

Hudební rozhledy 02/ 2013

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Sopranistka Kateřina Kněžíková čaruje hlasem i velkým kouzlem osobnosti. Stačí, abyste ji jedinkrát zažili na jevišti a nezapomenete, ba co víc, budete chtít poznat další její role. Nejen opera, také barokní i novodobé kantáty a oratoria jsou její doménou. Do svého repertoáru právě přidala nový part – sopránové sólo v kantátě Maryka Ilji Hurníka, kterou na jeden ze svých únorových abonentních koncertů zařadila pod taktovkou Jakuba Hrůši Česká filharmonie. Hurník pochází ze slezské Poruby a Maryku pojal jako radostnou oslavu svérázu kraje kolem Ostravy. Zhudebnil totiž lidové říkačky o křestních jménech, o lidových zvycích, o lidovém humoru. Rozezněl vtipný temperament i baladičnost kraje, veršovánky v charakteristickém nářečí, které je Kateřině Kněžíkové, rodačce z Bohumína, blízké. Jak sama říká, má v tomto případě výhodu, že se nemusí učit charakteristickou výslovnost. Je to stejné jako u cizího jazyka.

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno 2012 holdoval svému géniu už potřetí, tentokrát v kontextu místa – genius loci. Šik skladatelů Brňanů vedl Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) a jeho Zázrak Heliany, následovali Janáčkovi žáci – Pavel Haas (1899–1944), Vilém Petrželka (1889–1967), Josef Blatný (1891–1980), Jaroslav Kvapil (1892–1958) a Jan Kunc (1883–1976). Generaci pokračovatelů prezentoval scénicky Josef Berg (1927–1971) a Miloslav Ištvan (1928–1990), v komorní tvorbě Jan Novák (1921–1984), Alois Piňos (1925–2008), Zdeněk Pololáník (1935) a František Emmert (1940). Premiéra opery Osud Leoše Janáčka festival zahájila. Dobrá volba. Málo hraný a hodně diskutovaný titul si v edici Jiřího Zahrádky razí po stu letech od vzniku cestu světem. Osud čelil tolika překážkám k uvedení, že Janáček jej nikdy neslyšel a za první inscenaci děkujeme až Václavu Noskovi a Františku Jílkovi (Janáčkovy oslavy Brno 1958).

Agentura Nachtigall Artists cílí své aktivity co nejvýše, ještě dozníval zážitek z Jolanty Anny Netrebko a Prahou už zněl další oslnivý hlas: Tenorista Juan Diego Flórez má zde své publikum, očaroval na Pražském jaru 2009 a 6. 12. publikum Dvořákovy síně nadchl znova programem znaleckého výběru. Jeho jiskřivý hlas s cudným témbrem choralisty (ač jím možná nikdy nebyl) exceluje perfekcí, v níž není zbla pěveckých manýr. Zpěv mu plyne s pevnou grácií, s jistotou výšek, s precizně artikulovanými koloraturami, s lahodností hlasu anděla. Interpretační akcenty jsou akcenty významové, ne upoutávky na výkon. Strhává pozornost impozantním soustředěním, ne k publiku, které aplauduje každý jeho krok, soustředěním k ponoru do hudby, kterou předkládá. Nadšení vynesla hned prvá, lehce plynoucí adorace s delikátně dimenzovanými echy milostných slov a veršů v árii Ernesta Per la gloria d´adorarvi z opery Griselda Giovanni Bononciniho.

Spojené scény vídeňské patří od 60. let minulého století k hlavním muzikálovým centrům kontinentální Evropy. Na svých dvou scénách – dnes v Raimundově divadle a v Ronacheru – uvádí jak špičkové tituly světové tvorby, tak původní muzikály, které si získaly oblibu diváků po celém světě. Koncem minulého roku oslavily Spojené scény vídeňské také 25. výročí existence vlastního orchestru, k němuž organizátoři na přelomu listopadu a prosince připravili deset večerů koncertního nastudování muzikálu Fantom opery, jež mohli diváci zhlédnout na jevišti divadla Ronacher. Fenomén takzvaných koncertních nastudování muzikálů je ve světě velmi populární – ale co si pod ním vlastně představit? Orchestr samozřejmě usedne místo v obvyklém orchestřišti přímo na jevišti, navíc ve zcela jiném obsazení než při divadelní inscenaci. V případě vídeňského Fantoma šlo o dvojnásobně větší orchestr, čítající 45 hráčů, a o posílený sbor přibližně stejného počtu zpěváků. Nechybělo však ani plné obsazení sólistů.

4.2.2013 01:02:14 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...