zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lehárův Paganini v nastudování libereckého divadla

F. Lehár: Paganini (Foto archiv divadla)

  

Na scéně divadla F.X. Šaldy v Liberci měla 27. září 2002 premiéru klasická opereta Paganini od Franze Lehára. Toto dílo zde nastudoval režisér Martin Dubovic ve spolupráci se scénografem Janem Vančurou a kostýmní výtvarnicí Růženou Švecovou. Vznikla tak víceméně vyvážená inscenace, která ale zásadním způsobem nevybočuje ze současné - jevištně poněkud strnulé - české operetní praxe.
Děj operety zachycuje fiktivní (nikoliv však nereálný) příběh ze života slavného houslisty a skladatele Niccola Paganiniho, který právě přijíždí koncertovat do malého italského knížectví Lucca. Zde vládne Napoleonova sestra, kněžna Maria Anna Elisa, která neodolá kouzlu tajemného cizince (podobně jako řada jiných žen) a posléze se stává jeho milenkou. Zvěsti o Paganiniho geniálním talentu se brzy donesou až do Paříže k samotnému císaři, který se rozhodne povolat talentovaného umělce ke svému dvoru. Anna Elisa jej však pochopitelně odmítá vydat. Po jistém čase ale vychází najevo, že Paganini věnoval původně kněžně určenou milostnou píseň také primadoně zdejšího divadla. V Anně Elise se probudí žárlivost a přikazuje svého milence okamžitě po skončení slavnostního koncertu zatknout. Paganini ale uprchne a nalézá bezpečné útočiště až v jedné krčmě poblíž hranic, kam jej kněžna tajně následuje v převlečení za potulnou zpěvačku. Příběh ale nekončí šťastně – Paganini odchází vstříc světové kariéře. Anna Eliza zůstává sama, ale zanechává si v srdci alespoň vzpomínku na nejkrásnější chvíle, které v jeho přítomnosti prožila.

Liberecký operní soubor má po všech stránkách vynikající představitelku kněžny v mladé talentované sopranistce Gabriele Kopperové. Jen málokdy jsme v operetě svědky tak vyváženého výkonu! To samé se již bohužel nedá říci o tenoristovi Miloslavu Pelikánovi, jenž v inscenaci vytváří titulní roli slavného houslisty. Pěvecká složka jeho výkonu je na celkem přijatelné úrovni (ačkoliv celé první jednání zpívá víceméně pod tónem), umělec ale budí rozpaky především svým nevěrohodným hereckým projevem. Vděčný pár operní primadony Belly a komořího Pimpinelliho vytvořili pěvecky poněkud neobvykle dramatická Monika Cahová a představitelsky akceptovatelný Jiří David. Velmi dobře jsou obsazeny všechny menší i malé role – výborná je například Jana Ottová, představitelka hostinské Coralliny.

V inscenaci se s úspěchem prezentuje také vyrovnaně znějící pěvecký sbor (sbormistr Martin Veselý) a především téměř bezchybně hrající orchestr pod vedením Františka Babického, jehož precizní hudební nastudovaní osobně považuji za největší pozitivum celé liberecké realizace tohoto díla.

Recenzované představení bylo uvedeno 29. října 2002 na scéně Divadla Oskara Nedbala v Táboře.

3.11.2002 Daniel Jäger | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Ježíš je na Tinderu poprvé v Česku

Ježíš je na Tinderu

Městská divadla pražská uvedou v Komedii konceptuální dílo, které zvědavě zkoumá naši paralelní přítomnost ve celý článek

další články...

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...