Na jevišti Státní opery nový titul - Sedlák kavalír a Komedianti

autor: archiv
zvětšit obrázekPoslední premiérou, kterou Opera Národního divadla v sezoně 2011/2012 uvede, bude inscenace oper Pietra Mascagniho a Ruggiera Leoncavalla SEDLÁK KAVALÍR, KOMEDIANTI. Tyto tituly byly poprvé uvedeny společně v roce 1893 v římském Teatro Costanzi a od té doby patří neodmyslitelně k sobě. Na jeviště Státní opery přichází inscenace pod režijním vedením Ingy Levant a v hudebním nastudování britského dirigenta Hilaryho Griffithse.
Nejnovější inscenace Národního divadla přenáší děj SEDLÁKA KAVALÍRA do italského filmového studia Cinecittà (Filmové město), které založil v Římě roku 1937 Benito Mussolini (Mascagni byl jeho blízkým přítelem) pro účely propagandy pod heslem „Kino je nejsilnější zbraň“. Stejně jako ve všech totalitních systémech i zde se natáčejí krásné, sentimentální, milostné příběhy nebo výpravné historické velkofilmy.
„Plytké milostné story či bombastická historická dramata poskytují dostatečné pobavení mas bez rizika, že by si jednotlivec mohl rozvíjet samostatné myšlení“, předkládá svůj pohled na problematiku německá režisérka Inga Levant.
KOMEDIANTI se odehrávají ve stejném filmovém studiu, ale v současnosti (o rozloze čtyřiceti hektarů je dodnes Cinecittà stále jedním z největších studií v Evropě), na párty k 75. výročí založení. Příběh je zasazen do období nového typu diktátu – hollywoodského, v němž nemá šanci nikdo, kdo není mladý, štíhlý a atraktivní. Ocitáme se ve světě slavných celebrit, na oslavě, na jejímž programu má být mimo jiné vystoupení skupinky stárnoucích klaunů.
„Mementem naší nové inscenace je uvědomění si, že falešná krása, zde zpřítomněná například filmovými nebo klaunskými kostýmy, neznamená zhola nic ve srovnání s realitou, která nás obklopuje. To je pravda platná ve všech místech i dobách“, uvádí umělecký šéf Opery Národního divadla Rocc.
Jednoaktová opera z prostředí sicilského venkova, SEDLÁK KAVALÍR (Cavalleria rusticana) Pietra Mascagniho (1863 – 1945) je považována za základní dílo italského verismu, jímž na jeviště vstoupily postavy ze současného života, lidé z drobných poměrů a nižších sociálních vrstev. Po premiéře v roce 1890 přichystalo publikum Mascagnimu nekonečné ovace a Sedlák kavalír se rozlétl vítězně světem. To podnítilo tehdy téměř neznámého Ruggiera Leoncavalla (1857 – 1919) ke zkomponování opery ve stejném stylu – a i pro něho znamenala premiéra jeho Komediantů o dva roky později v milánském Teatro dal Verme okamžitý úspěch.
Oba tituly se zapsaly i do historie technického pokroku: 13. 1. 1910 se uskutečnil první rozhlasový přenos opery na světě. V Metropolitní opeře v New Yorku Santuzzu zpívala Ema Destinnová, Cania Enrico Caruso.
Premiéra ve Státní opeře 14. a 17. června 2012.
TIP!
Časopis 49 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Balet ND uvede unikátní inscenaci Holo Harmonies

Balet Národního divadla ve spolupráci se Stuttgartským komorním orchestrem uvádí unikátní světovou premiéru, v ...celý článek
Časopis 49 - sekce
DIVADLO
Shakespearova tragédie Hamlet se vrací do ND

Na jeviště Národního divadla se 7. prosince 2023 po téměř pětadvaceti letech vrací Hamlet, nesmrtelná Shakespe celý článek
HUDBA
Red Bull SoundClash vyhrál Rest

Rozhodnuto, dobojováno, Red Bull Soundclash zná svého vítěze. Průběžné výsledky naznačovaly, že střetnutí dvou celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 50. týden

Plán Broumov
Zapadlé městečko u polských hranic loni překvapivě postoupilo do finále národní soutěže o titu celý článek