Riccardo Muti a orchestr milánské Scaly
Letošní, 11. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim, posluchačům nabídl – včetně vystoupení Kytarového kvarteta z Barcelony 17. 9., který se opakoval se stejným programem jako v Praze ještě v Městském divadle v Karlových Varech – sedmnáct koncertů. I když jeden z nich (17. 9. s americkou sopranistkou Lindou Mabbs) musel být vzhledem k tragickým událostem v USA a následnému zrušení všech mezistátních letů nakonec zrušen, z pes-tré festivalové nabídky si jistě vybral každý. Podle zcela zaplněných prostor Státní opery Praha, si své početné příznivce našlo v téměř třítýdenním kon-certním maratonu hned zahajovací vy-stoupení Filharmonického orchestru divadla La Scala z Milána, řízené slavným Riccardem Mutim. V jeho podání se 12. 9. rozezněly tóny předehry a baletní hudby Čtvero ročních dob z opery Giuseppe Verdiho Sicilské nešpory a Schubertovy Symfonie C dur zvané Velká, D 944.
Obě části Sicilských nešpor, naplněné ryze italskou oslnivou melodikou a temperamentními rytmy, zazářily v pro-vedení italských hostů v celém svém lesku i zvukové nádheře: pod taktovkou Riccarda Mutiho nebyly problémy v souhře ani v náročnějších technických úsecích a rovněž po výrazové stránce vyzněl do programu zařazený výběr plasticky a v široké dynamické škále.
Ani Schubertově Symfonii však nezůstali tito skvělí muzikanti nic dlužni. Obdiv vzbuzovala především jejich doko-nalá sóla v sekci dřevěných dechových nástrojů (zejména klarinetu a hoboje), pozadu ale nezůstaly ani vynikající výkony hráčů ze skupiny žesťů a tentokrát i – v kri-ti-kách mnohdy opomíjených – smyčců. Jejich sytý a jednolitý zvuk se nejen vý-borně pojil s ostatními nástrojovými skupinami (mj. perfektně sjednocenými rytmicky a dy-na-micky propracovanými i v nej-jem-nějších odstínech), ale dodával provedení tu správnou jiskru a švih.
Bouřlivě aplaudující publikum nechtělo umělce z pódia vůbec pustit, takže se nakonec museli vykoupit přídavkem, předehrou k Verdiho opeře Síla osudu. Při její brilantní interpretaci si český operní posluchač mohl pouze přát: kéž by tento orchestr a dirigent hostovali také při Verdiho (a nakonec nejen jeho) operních produkcích v Praze!
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek