zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marie Podvalová – Operatic Recital

Marie Podvalová – Operatic Recital

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

V loňském roce uplynulo 100 let od narození významné české sopranistky Marie Podvalové, dlouholeté přední sólistky opery Národního divadla v Praze. K tomuto výročí vydal Radioservis další CD z ediční řady historických rozhlasových nahrávek slavných českých pěvců druhé poloviny 20. století. Recitál Marie Podvalové představuje tuto umělkyni výhradně jako interpretku stěžejních postav v českých operách, které vskutku v jejím repertoáru dominovaly. Znějí zde ukázky z děl Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Leoše Janáčka.
Poslech jednotlivých árií u všech pamětníků vyvolá vzpomínku na podmanivý heroický zjev Marie Podvalové a jistě i ti, kdo už neměli možnost poznat její osobnost na scéně, budou zasaženi působivostí jejího zpěvu. Lze říci, že byla vladařkou české operní scény – vládkyně, kněžny, hrdé a přitom vášnivé ženy byly jejím nejvlastnějším oborem. Její podání s nimi tak dokonale splývalo, že prakticky u všech rolí vytvářelo téměř interpretační prototyp, vzor, s nímž se musela (a vlastně dodnes musí) vypořádat každá její nástupkyně. Do dějin českého divadla vstoupila především její Libuše, kterou na naší první scéně zpívala od Talichova nastudování v pohnutém roce 1938. Ve výběru z rozhlasových nahrávek se Libuše objeví hned ve třech ukázkách, mezi nimiž nechybí ani vrcholná scéna proroctví. Ale stejně neodmyslitelně jsou s Podvalovou spjaty další dvě role, Milada ze Smetanova Dalibora (zastoupená na CD oběma stěžejními áriemi) a Fibichova Šárka – z té zde zazní impresivní lesní scéna z 2. dějství před příchodem Ctirada, v závěru trochu necitlivě „uťatá“ (škoda, následující duet s Beno Blachutem mohl přispět k lesku celého výběru).

Ze smetanovských rolí se tu ve dvou ukázkách setkáváme také s Anežkou ze Dvou vdov; jednak v dramaticky procítěné árii ze 2. dějství, jednak v duetu s Karolinou (Maria Tauberová). Pokud jde o Dvořákovu tvorbu, Armida pochopitelně nebyla jediným jeho dílem, v němž Podvalová zpívala, nicméně je dobře, že pořadatelé sáhli právě po tomto titulu. Připomněli tím znovu jeho nedoceněnost. A zajímavě ukázali, že i v lyrických partiích se v podání Marie Podvalové uplatňovala expresivita jejího projevu. Stejně jako třeba Šárka, vyznívá i její Armida nejen jako žena plná citů, ale také jako bojovnice. Duet Armidy a Donalda (v partnerství s Beno Blachutem) prospívá koncepci celého profilu stejně jako duet ze Dvou vdov – vstup jiného hlasu působí v obou případech jako oživení. Závěr CD tvoří dvě ukázky z Její pastorkyně v nahrávce z roku 1944 (!). Ve známém monologu Kostelničky volí dirigent Karel Nedbal o poznání volnější tempa i utišenější chvění smyčců, než na jaké jsme zvyklí, ale tím k niternějšímu přednesu pěvkyni vede. Krátké (možná až příliš krátké) finále 2. dějství je potom explozí bolestného prožitku.
Recitálové CD Marie Podvalové může evokovat pouze nejpodstatnější část její umělecké osobnosti – pěvecké mistrovství. Vysokodramatický soprán kovově temný v nižších polohách a zářivě jasný ve výškách. Hlas plný vroucnosti i vášně. Jistě – nad nahrávkami si nelze neuvědomit, že se v nich někdy odrážejí dobové pěvecké metody (např. v silovém nasazování výšek), že i přes veškerou péči při digitálním remasteringu nejde beze zbytku odstranit veškerou technickou nedokonalost starých záznamů (např. v některých pasážích uniká srozumitelnost slova).Co však trvale odolává času, to je výjimečnost hlasových kvalit a vrcholné naplnění všech složek hudebního výrazu. Marii Podvalové náleží trvalé místo mezi největšími českými operními pěvci vůbec.

RADIOSERVIS CRo 477-2
Marie Podvalová – Operatic Recital
Bedřich Smetana: Libuše (modlitba Libuše z 1. dějství, soudní scéna z 1. dějství, Libušino proroctví ze 3. dějství), Dalibor (árie Milady z 1. a 2. dějství), Dvě vdovy (duet Anežky a Karoliny a árie Anežky z 2. dějství), Antonín Dvořák: Armida (árie Armidy z 1. a 2. dějství, duet Armidy a Donalda z 2. dějství), Zdeněk Fibich: Šárka (scéna Šárky z 2. dějství), Leoš Janáček: Její pastorkyňa (monolog Kostelničky a závěr 2. dějství).
Spoluúčinkují Ludmila Červinková, Marta Krásová, Maria Tauberová, Beno Blachut a Otakar Masák, Pěvecký sbor Čs. rozhlasu v Praze, sbormistr Jiří Pinkas st., Pražský rozhlasový orchestr řídí Karel Ančerl, František Dyk, Alois Klíma a Karel Nedbal.
Archivní nahrávky Českého rozhlasu v Praze z let 1944 až 1953, výběr a uspořádání Miloslav Pospíšil, produkce a edice Vít Roubíček, digitální remastering z originálních pásů Miroslav Mareš, 2010. Celkový čas 73:49. ZDROJ HUDEBNÍ ROZHLEDY 07/10 - Jaroslav Someš

1.8.2010 11:08:14 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek

další články...