zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy v červenci

Hudební rozhledy v červenci

Po sedmi letech se do České republiky vrací jeden z největších tenoristů současnosti, obdivovaný, ale i zatracovaný argentinský pěvec José Cura – muž mnoha „uměleckých řemesel“, výjimečného talentu a velkého srdce. V pátek 16. července otevře operním galakoncertem společně s korejskou sopranistkou In-Hye Kim 19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu řízeného Mariem de Rosem. Vzhledem k neobyčejnému zájmu posluchačů se ale v neděli 18. července koncert ještě jednou zopakuje. Narozdíl od minulých let pečuje dnes o image Josého Cury jeho vlastní agentura Cuibar, k čemuž mimo jiné pěvec podotýká: „Po pravdě řečeno, měl jsem již dost všeho ‚svinstva‘, do kterého mě moji první agenti a lidé z PR dostali, být tedy svým vlastním pánem bylo jedinou možnou nápravou“.
Lotyšská mezzosopranistka Elina Garanča vystoupila v Praze poprvé 17. 12. 2007, druhé setkání se uskuteční 2. 8. 2010 ve Smetanově síni za doprovodu Pražské komorní filharmonie pod taktovkou Karla Marka Chicona. Výjimečnou umělkyni není třeba představovat: i ten, kdo nemá možnost vyjet na její operní představení či koncert do zahraničí, ji zná z řady CD i DVD, nebo ji např. 16. ledna 2010 zažil jako úžasnou Carmen v přímém přenosu z Metropolitní opery v rámci unikátního projektu MET: Live in HD. Poprvé však na sebe Elina Garanča výrazně upozornila již v roce 2003 rolí Annia v Mozartově opeře La clemenza di Tito na Salcburském festivalu pod taktovkou Nikolause Harnoncourta. Od té doby se její kalendář zaplnil hostováním v nejprestižnějších operních evropských domech, koncertních síních i na festivalech.

Pětašedesátka našeho nejstaršího hudebního festivalu – Pražského jara – potvrdila stále mladý vzhled tohoto decentního elegána, zároveň však připomněla, že je stále co zlepšovat. Celkem 53 koncertů a akcí za 25 dní nabídlo ve dnech 12. 5. – 4. 6. návštěvníkům 46 971 vstupenek. Prodáno bylo 38 574, tedy zhruba 83%, což sice bylo o něco méně než vloni, ale vyprodaných či téměř vyprodaných bylo plných třicet koncertů! A to jistě i díky letošní novince, 50% slevě na vstupenky zakoupené těsně před koncertem. Jinak zůstaly ceny stejné jako loni, což lze při obecném zdražování přiznat organizátorům k dobru. U návštěvníků i kritiky došlo navíc v letošním roce ke vzácnému úkazu – až na výjimky se jim líbilo totéž, jiná byla jen míra projeveného nadšení. Jako vrcholy festivalu byla vnímána zejména vystoupení některých zahraničních orchestrů, z nichž shoda v názorech např. panovala při hodnocení výkonu Budapešťské národní filharmonie.
Richard Wagner psal svého Tristana a Isoldu se záměrem vytvořit snadno provozovatelné dílo nevelké náročnosti – a vytvořil jeden z nejtvrdších ořechů repertoáru hudebního divadla. Jednolitý příval hudby od počátečního proslulého „tristanovského akordu“ až po závěrečnou „smrt z lásky“ nenechá protagonisty ani orchestr odpočinout, diváky strhává a pohlcuje. Státní opera Praha si na tento monument troufla v situaci nijak záviděníhodné, v době, kdy se již několik let hovoří o tom, v jaké podobě má dál existovat a nezřídka i o tom, zda má být vůbec zachována. Výsledek nové premiéry beze zbytku potvrdil její právo na existenci. A navíc za okolností, o nichž při rozhodování o nasazení tohoto díla do repertoáru (jako předzvěsti Mezinárodní konference Richarda Wagnera, jež se bude konat v Praze roku 2012) neměl nikdo tušení: původně ohlášená Isolda, v Praze známá a oblíbená Maida Hundeling, v průběhu hlavních zkoušek musela být přeobsazena.

5.7.2010 18:07:35 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...