zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smetana/Piano Works

Smetana/Piano Works

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Poděkování vydavatele Supraphon Music a interpretky Jitky Čechové paní Elisabeth Geiger „za velkorysou pomoc, která umožnila vznik této nahrávky” dává tušit, s jakými potížemi postupně vzniká série CD s novou – už čtvrtou – kompletní nahrávkou klavírního díla Bedřicha Smetany. Po první z 50. let na monaurálních LP Supraphon s klavíristkou Věrou Řepkovou v redakci editora souborného kritického tiskového vydání Mirko Očadlíka (v I. svazku spolu s Václavem Holzknechtem a po Očadlíkově smrti edici redakčně dokončila Hana Séquardtová), vznikla převážně v 70. letech rovněž v Supraphonu druhá na stereofonních LP s Janem Novotným, editorem praktického tiskového vydání. Třetí kompletní nahrávku nahrál v letech 1996–99 Ivan Klánský s mou dramaturgickou spoluprací pro CD dánské firmy Kontrapunkt, která ji neprodávala v české obchodní síti; opíral se hlavně o kritické vydání ve vlastním interpretačním pojetí. Čtvrtou nahrává v těchto letech Jitka Čechová pro Supraphon; hlásí se přitom k textu Novotného praktického vydání. Buklet i inlay má ve všech čtyřech zatím vydaných CD zvláštní kuriozitu: nikde se nepíše, že jsou to díly souborného vydání, všechny mají jen stejné titulní označení SMETANA/Piano Works. Nevím, je-li to proto, že Supraphon nemůže slíbit dokončení kompletu, nesežene-li si klavíristka sponzory, nebo z obavy, aby ta CD nebyla při manifestování příslušnosti ke kompletu méně prodejná. Nejvýznamnějšími skladbami tohoto dílu kompletu jsou první dva Smetanovy mistrovské polkové cykly – Tři salonní polky, op. 7 a Tři poetické polky, op. 8, ve kterých se skladatel poprvé postavil po Chopinově vzoru k nejtypičtějšímu českému tanci své doby svobodně, s volností básnivého přístupu a v souvislosti s tím s rozmanitostí nálad a tedy i temp, klavírních stylizací aj.

Jitka Čechová je hraje v souladu s českou interpretační tradicí, jež do značné míry udržuje na základě písemných zpráv i paměti generací špičkových osobností nástroje způsob, jakým hrál svá díla sám Bedřich Smetana, geniální nejen skladatel, ale i klavírista. K tomu patří mj. romanticky rozvolněná agogika, znamenitě odvážená tak, aby zdůraznila výrazové intence jednotlivých skladeb. Jakkoliv je perfektně technicky vybavena, dává svou virtuozitu plně do služeb básnivého nadhledu. Tak třeba hned základní tempo Polky Fis dur, vstupní skladby cyklu Tři salonní polky je – ovšem při četných velkých i menších agogických výkyvech – trochu volnější, než jak se obvykle hrává, ale plně ve službě poetického záměru zvláčnit a zjemnit oslnivé gejzíry jejich vstupních vířivých melodických oblouků. Tak je s přesností přímo hodinářskou odstíněna agogika, dynamika i úhoz každé polky obou cyklů. A to platí rovněž o Smetanových klavírních cyklech op. 2, 3, 4 a 5, vydaných tiskem v 50. letech 19. století. Je to 17 drobnějších skladeb, z nichž jen dvě přesahují duratu tři minuty; je tu však skryto bohatství převážně vyhraněně klavírních hudebních nápadů, spojovaných podobně jako u Roberta Schumanna s charakteristickými a programními názvy. I nástrojová stylizace a kompoziční faktura je tu převážně schumannovská, je však výrazně patrná i cesta ke Smetanově osobitosti: co chvíli tu zazní něco, co výrazně připomene zejména budoucí vrcholné skladatelovy klavírní cykly. Také tady rozvinula Jitka Čechová interpretační fantazii, spojenou s klavíristickým mistrovstvím; dokáže zároveň prohlubovat výrazovou i charakterizační mocnost Smetanovy hudební invence. A její Poklad melodií ze Smetanovy rukopisné pozůstalosti, tiskem vydaný až daleko v hloubi 20. století, je nejen vzorné přehrání tří skladeb, míněných jako instruktivní kusy, ale technicky i básnivě dokonale podaná krásná hudba.

SUPRAPHON SU 3844-2
Smetana/Piano Works. Bedřich Smetana: Tři salonní polky, op. 7 (1–3), Lístky do památníku, op. 2 (4–9), Tři charakteristické kusy, op. 3 (10–12), Črty, op. 4 (13–16), Črty, op. 5 (17–20), Tři poetické polky, op. 8 (21–23), Poklad melodií (24–26)
Jitka Čechová – klavír
Nahráno ve studiu Bohemia Music v Praze 24., 25., 27. 11. a 13.–14. 12. 2008, hudební režie Milan Puklický, zvuková režie Jan Lžičař. Příprava klavíru Ivan Sokol. Celkový čas 67:13
Zdroj Hudební rozhledy 11/09 - Jaroslav Smolka

7.11.2009 01:11:21 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...