Jakub Zahradník: Piano Romances and Meditations
autor: Z webu
zvětšit obrázekSyn známého aranžéra, skladatele a dirigenta Václava Zahradníka a autorky pohádek Jaroslavy Kubištové Jakub Zahradník absolvoval v roce 1986 kompoziční obor na Pražské konzervatoři. Prošel pak jako hráč na klávesové nástroje různými skupinami (mj. Balet, Monroe), půldruhého roku se živil jako dělník a topič, v 90. letech spoluúčinkoval v muzikálech, v jednom školním roce (1999–2000) učil na Pražské konzervatoři. Žádnou z těchto biografických informací se ale nedozvíme z bookletu Zahradníkova kompaktního disku LISTEN: na čtyřech hnědých stránkách najdeme jenom fotografii skladatele, který je zároveň jediným interpretem, a devítiřádkový citát, jehož autorem je Dieter Klink. Na zadní straně krabice sice najdeme (zčásti už shora uvedené) údaje o nástroji, lokalizaci nahrávek a zvukových režisérech a číslovaný soupis Zahradníkových skladeb a pak ještě jméno fotografa (Michal Škvor), původcích designu (Trixi) a producentovi (sám Jakub Zahradník). Scházejí ale jak stopáže jednotlivých skladeb, tak celkový čas disků. Trochu málo pro potenciální kupce, kteří o Zahradníkovi nic nevědí, nemyslíte?
Ale jde především o hudbu. Poslech Zahradníkových komponovaných miniatur (tj. čtrnáct romancí a sedm meditací) prozrazuje zručného pianistu, jehož interpretace usiluje spíš o emocionální účinek nežli o vnější efekt; to je nesporně sympatické. Trochu jinak je tomu s kompoziční stránkou věci: romance a meditace mají daleko blíže k improvizovaně nahozeným skicám, nežli k pevně formálně ukotveným skladbám; autor, který hrál v různých seskupeních, se až křečovitě drží jednoduchých harmonických postupů v rámci takřka přísné tonality (modulace, ale i tóninová vybočení jsou zřídkavá a velmi střídmá) a – i když uděluje každé ze svých drobných skladeb konkrétní téma – až na řídké výjimky (např. Romance č. 02 – d moll) nepřekročí nikde hranice předem vymezené stylové roviny. To by mohlo být věci na prospěch, kdyby ovšem poslech více než hodinu trvajícího sledu krátkých skladeb právě díky takto charakterizovanému (a tak důsledně dodržovanému) slohovému zacílení nepřinesl zcela zákonitě nepřekonatelný dojem stereotypní jednotvárnosti. Při vší úctě k Zahradníkově snaze o poetizaci pianistického i skladebného projevu nemohu zastřít, že jsem se už po třiceti minutách soustředěného poslechu nemohl ubránit silnému pocitu dejà vu: tohle už jsem slyšel…
Nerad bych Zahradníkovi křivdil: o jeho talentu není pochyb; navíc o něm vím, že se nespokojuje s vlastní tvůrčí prací, ale vydává i sbírky poezie, vydává desky a organizuje různé další kulturní a umělecké aktivity; musím také připustit, že v případě dvoualba LISTEN šlo zjevně o autorský záměr. Nicméně: cesta k neúspěchu je přece jen někdy vydlážděna svatým úmyslem – a mně se zdá, že tentokrát se Zahradníkova úporná snaha o slohovou jednotu obou cyklů miniatur minula cílem.
PAGAT ULTIMO MUSICAL PRODUCTIONS – PUMP – 001
LISTEN – Jakub Zahradník: Piano Romances and Meditations. Mastering Boris Carloff. Nahráno ve Studiu Svárov 2007 (CD 1, č. 1, 4, 7, 10, 11, 13), ve studiu ČNSO (ostatní z CD 1) a v sále Hudební školy hl. města Prahy 2007 (CD 2), hudební režie Lukáš Martínek, Stanislav Baroch (CD 1) a Petr Košař (CD 2).
Zdroj Hudební rozhledy 08/ 2009 - Petar Zapletal
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek