zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

Pavel Petráněk má raději historické zákulisí operních děl

Ilustrační foto

autor: Petr Schier  

Se jménem Pavla Petráňka se nesetkáme ve výčtu umělců. Jako dramaturg je zařazen do skupiny inscenátorů. V jeho případě nejčastěji jako autor programů. Divadlu se po odborné stránce začal věnovat již během studia hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze roku 2001. O své cestě k divadlu, a zejména hudebnímu říká: „Byla to vlastně náhoda, do svých patnácti let jsem divadlo nemusel a operu už vůbec ne. Pak jsme jednoho dne museli se školou povinně na představení do Státní opery. Při představě, že budu trávit večer v opeře, mi nebylo zrovna veselo a navíc jsem se coby nezkušený divák dozvěděl zdrcující zprávu – nebude to česky ale italsky! Ovšem ihned od začátku představení jsem byl naprosto vtažen do světa vášní a intrik, vše mě nadchlo a tak uchvátilo, že jsem si v knihovně začal půjčovat nahrávky oper, chodit do divadla a nakonec jsem se rozhodl to studovat.“

Narodil se roku 1977 v Praze. Přes svůj věk má za sebou působení ve dvou nejprestižnějších divadlech – v letech 2000-2002 to byla Státní opera Praha, následně dosud působí v souboru opery Národního divadla Praha.
Prozradil na sebe, že stoprocentně neovládá názvy fotbalových nebo hokejových klubů, ale za to by určitě uspěl ve znalostním testu z oboru např. hudební divadlo 19. století. Na svém kontě má ve Státní opeře Praha přípravu programových knih mj. k inscenacím oper Karla Weise Polský žid, Paula Dukase Ariana a Modrovous, Antonia Vivaldiho Zuřivý Roland, Laurenta Petitgirarda Joseph Merrick zvaný Sloní muž. V Národním divadle pak především téměř monografie k cyklu Český triptych, ve kterém byly uvedeny opery skladatelů předsmetanovské generace – Jana Bedřicha Kitlla Bianca a Giuseppe, Františka Škroupa Mořský geus a Eugena Leopolda Měchury Marie Potocká.
Nakolik je jeho práce detektivkou, nudou nebo dobrodružstvím, zda archivy jsou jen ponuré sály s velkým množstvím prachu, kde vás obsluhují zádumčiví letití archiváři, kam neproniklo kouzlo moderní výpočetní techniky, o tom a o vztahu k opernímu divadlu, již Pavel Petráněk sám.

  • Krimanilista v archivu?
    Kriminalista? Také si tak někdy připadám, ale bohužel mám častěji pocit, že jsem v archivu nežádoucí hmyz, který něco potřebuje a otravuje tím personál archivu, který na tu dobu musí přestat hrát na počítači pasiáns. Ano, někde to tak opravdu funguje, naštěstí znám také mnoho archivů a knihoven, kde se cítím velmi dobře. Tu nejoblíbenější a nejmilejší knihovnu ale neprozradím.
  • Škoda. Co je magičtější – reálie nebo partitura?
    Pro mě je vždy mnohem magičtější historické pozadí opery a její recepce, další osudy atd. Rád hledám a šťourám se v těchto věcech, v různých archivních materiálech, korespondenci skladatelů, libretistů, dobových kritikách, pamětech... Nejraději mám zapadlé opery (především 19. století.). Je to pro mě mnohem zábavnější práce ty materiály teprve hledat, probírat se jimi, než si jen přečíst již napsané knihy např. o Prodané nevěstě a pak z toho slepit program. Ne že by nebylo na Prodané nevěstě třeba ještě něco k nalezení a osvětlení, ale už by mě to nebavilo. Sám se třeba ve svých programech nepouštím do nějakých velkých analýz či hodnocení děl, na to nemám moc času, necítím se na to příliš erudovaný ale především v tom nevidím tu nejpodstatnější a nejpřínosnější věc. Taková studie je totiž vždy i přes největší snahu subjektivní a kdokoliv se na danou věc může dívat jinak a jinak ji interpretovat. To je samozřejmě správné. K tomu, aby mohl někdo takovou studii napsat je nutné, aby byly dostupné různé materiály. Proto považuji za mnohem přínosnější a mohou snahou je spíše se soustředit na nalezení, sesbírání a publikování takovýchto pramenů a vlastně tím připravit podklady a půdu pro další historiky a takové studie. Nakolik je tato má snaha úspěšná musí posoudit jiní. Jen se utěšuji, že to vše snad nedělám úplně zbytečně.
  • V divadle a opeře nonstop?
    K tomuto povolání to už asi patří. Zatím mi to nevadí, protože má práce mě velmi baví a mám ji rád, je to vlastně můj koníček (to není fráze, ale pravda!!!). Naštěstí jsem se ještě nedostal do fáze, abych si večer říkal: „ach jo, zítra musím zase vstávat do práce!“ Naopak se do práce těším. Baví mě studovat nové materiály atd., jak jsem psal výše.
  • V CD přehrávači si jinou než artificiální (vážnou) hudbu nepouštím?
    Nesnáším slovo artificiální. Nejraději bych ji kvůli tomu výrazu neposlouchal. Pokud používáte termín artificiální v tom významu v jakém se asi běžně bohužel používá, tak máte pravdu, jinou hudbu si nepouštím. Neartificiální hudba mi nevadí, když ji slyším, ale raději si pustím CD s jinou hudbou.
  • Počítač a Internet, raději ne?
    To není pravda!!! Bez počítače a internetu se dnes neobejdu a práci bez něj si skoro ani neumím představit. Neuvěřitelně zjednodušuje a urychluje práci. Internet mi slouží jako největší příručka na světě. Mohl bych mít v kanceláři desítky slovníků a encyklopedií, a přesto spoustu dat najdu spíše na internetu. Samozřejmě to není samospasitelné a od knih se neodvracím.
  • Humorné historky aneb bavím se neustále…
    Díky mé povaze uzavřenějšího člověka se mi humorné historky zdaleka vyhýbají. Ale je pravda, že se snažím bavit se neustále, mám rád dobrou náladu a ne žádné mračení se. Nejhorší na tom všem je, že když se něčemu směju, tak se tomu nesměje nikdo jiný a naopak, čemu smějí jiní, nepřijde vtipné mě.
  • 31.3.2004 12:23:00 Josef Meszáros


    AKCE ONLINE - Přehled příspěvků

    Den s Národním divadlem

    31.3.2004 - 23:15
    Hladový jako herec

    31.3.2004 - 16:31
    Požár a znovuotevření

    31.3.2004 - 15:05
    Ze zkoušky opery Nagano

    31.3.2004 - 14:18
    Korepetice opery Vanda

    31.3.2004 - 13:37
    Chodí se na operu?

    31.3.2004 - 08:57
    Šiju, šiju si ....

     

    Fotogalerie akce

    Pohled na piazzetuTrigaNárodní divadloDetail v hledišti
    Dílny 01Dílny 03Provozní budova ND PrahaVýhled z Národního divadla
    Prostor NDVýhled z horní terasy NDHlediště NDOdbor výroby vlásenek
    Národní divadloNoční Národní divadloHlediště ND

    reklama