zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

Korepetitor Richard Dvořák

Ilustrační foto

autor: Scena.cz   

  • Můžete představit svou profesi?
    Korepetitor učí herce v činohře zpívat písničky, vyťukat melodie na klavír. V divadle mám funkci bohatší.
  • O co to je bohatší?
    Dělám tu scénickou hudbu, což není mé hlavní povolání, ale zase je to to nejzajímavější. Rozpisy notového materiálu nejsou moc povznášející práce, ale je nutná.
  • Rozpis not - to je jako rozhazování čínského čaje?
    Když děláme nějakou hru, tak je to nutné. Donedávná jsem rychleji psal noty ručně než počítačovým programem. Jedinou výhodu to má, že když už je to na disku, tak potom můžete velmi rychle udělat transpozice, což je nejčastější činnost. Hra se musí upravovat pro hlasy interpretů.
  • Ve Zlíně je muzikál velmi oblíbený. Nejméně jednou ročně se dělá. Je to trápení učit herce zpívat?
    Herci jsou zde velmi schopní a učenliví, vůbec s nimi není žádný problém. Hodně jich hraje na nástroje.


  • Děláte také scénickou hudbu.
    Dělal jsem Poea a také rozhlasové inscenace.
  • Autoři scénické hudby jsou od toho, aby hře dodávali rytmus a atmosféru?
    Atmosféra se vystihuje velmi dobře. Rytmus závisí na hercích, režijním výkladu apod. Scénika se mění, do poslední chvíle je to otevřená věc.
  • Patříte k hudebním skladatelům, kteří režisérovi dají větší množství hudby, ať si vybere, nebo komponujete na míru?
    Když něco připravuju pro naše divadlo, tak dělám ze dne na den. Když komponuji jinde, tak dodávám více materiálu, aby se mohlo vybírat.
  • Prozraďte alchymii hledání? Je pro vás důležitý text hry?
    Samotný mi moc neříká. Jdu se spíš podívat, jak se připravuje inscenace, to mi řekne daleko víc.
  • Je práce v rozhlase hodně jiná?
    Tam je postup zcela odlišný. Režisér zadá, co si představuje. A něco dodávám já.
  • Jaký byl váš podíl na přípravě Smrti Hippodamie?
    Zcela zanedbatelný. Je tam scénická hudba, já pouze sleduji part a upozorňuji některé muzikanty na jejich nástupy.
  • Jaké máte pocity, když vidíte výsledek – inscenace včetně hudby?
    Některou svou hudbu nerad poslouchám, spíš jsou to výjimky, z nichž mám dobrý pocit, ale jinak ne.
  • V čem to dobrodružství kompozice spočívá – ponoření se do vody nebo výstup na vysokohorský štít?
    Práce s každým režisérem je vždy jinačí. Dělal jsem hodně inscenací třeba s panem Pitínským – to je velké dobrodružství (Hotel Viktoria, Liška Bystrouška, Rosemary).
  • Zcela specifická byla asi práce na Lišce Bystroušce...
    První zadání bylo, ať udělám zvířata z lesa. Pak jsem dělal obrazy ročních období – jaro, léto, podzim a zima. Můj příjezd na zkoušku, to bylo něco zvláštního. Všechny nás to pohltilo.
  • Tady vymýšlíte i nástroje?
    Přesně tak – všechno dělám tady. Nepřeberné množství kombinací. Používám železné nástroje až po krabičky, tedy SW. Není v tom nikdy živý hráč, ale to ani nejde o to napodobovat živé hráče. Vždycky jde o atmosféru. Komponuji včetně ruchů, zvuků, dokonce si je přímo zabudovávám do hudby. Když potřebuji něco speciálního, snažím se zvuky ulovit sám.
  • Kdy u vás přichází nápad?
    V podstatě od prvních dvou tónů, jak to tam položím, odpíchne se nějaký motiv a už se jen nabaluje až do konce. Mnoho nad tím nepřemýšlím. Písně se dělají daleko snáze. Více mi zabere to rozpracovávání.
  • Jakou hudbu upřednostňujete – méně nástrojů nebo hutnější obsazení?
    Dopředu nad tím neuvažuji. Obyčejně to hutnost získá postupně. Nějaký záměr to není. Obyčejně dělám kombinace moderních elektronických zvuků a symfonických nástrojů.
  • Díky snad jsem vás moc netrápil.
    Naopak, jsem rád, že jste se stavil.
  • 22.11.2006 16:58:00 Doubravka Krautschneiderová


    AKCE ONLINE - Přehled příspěvků

    reklama