zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Martin

GLASER

Martin GLASER

Narodil se v roce 1974 v Sokolově. Během gymnaziálních studií snil o dráze vědce, ale po dvou letech studia chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy zběhl na pražskou DAMU a zde vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie. Absolvoval v roce 1997 inscenací Alarcónovy PODEZŘELÉ PRAVDY. Ještě předtím ale se svými spolužáky založil generační Divadlo na prahu, ve kterém uvedl své první inscenace (Goldoni – ZAMILOVANÍ, Topol – HODINA LÁSKY a vlastní hru UNIKÁNÍ NEBOLI CYNISMUS).

Martin GLASER - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 22.4.2015


* Vážený pane řediteli Glasere, je nám velkou ctí a potěšením přivítat Vás u dalšího ředitelského NetHovoru. Přiblížite, prosím, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Vás ještě čeká. Redakce

Dobré odpoledne z Brna. Dnešek byl mimořádně klidný. Ráno jsem jako každý den vyřídil z domova maily, pokračoval jsem v tom v divadle. Chvíli jsem sledoval generálku Rozbitého Džbánu a pak se věnoval studiu podkladů ze všech složek NdB k řešení našeho financování. Pak pravidelný pracovní oběd s vedoucí obchodního oddělení, příprava podkladů pro náměstka Hollana k financování NdB, setkání s zaměstnanci, kteří v dubnu oslavili významné pracovní nebo životní výročí, podpisování a teď zde. Až skončíme, čeká mne schůzka s Pavlem Borákem ke scénografii Jenůfy a pak překvapivě volný večer :-) Asi dokoukám druhou řadu seriálu Most...

* Jak hodnotíte návštěvnost představení? Chodí lidé do divadla? Na co nejvíc? Petr

Je slušná, ale mohla by být lepší. Mám radost, že se velmi výrazně zvýšila návštěva našich baletních představení. Diváci samozřejmě víc chodí na komedie a lehčí žánry. Ale všechny nás potěšil obrovský zájem o operní Hry o Marii. Přidáváme v květnu představení a další reprízy plánujeme na konec letošního roku

* Jak jste spokojen s týmem lidí, který jste si do ND Brno přivedl? Lída, Brno

Jsem zatím velmi spokojený a kolegové mají moji plnou důvěru. Jsem zvyklý zvát ke spolupráci ty nejlepší možné hráče - i kdyby byli šikovnější než já :-)

* Martine tykáte si se svými kolegy? Honza

Tykám si s vrcholným vedením divadla - trochu ironicky po vzoru Triorovi komedie nás označuji jako "velkou šestku". Pak ještě s několika kolegy, se kterými jsme se setkali při nějaké práci dříve a "potykali" jsme si. Jinak si důsledně se všemi v divadle vykám, ono to moc jinak ani nejde v instituci našeho typu. Ale nevadí mi to, jsem "vykací" typ.

* Jihočeské divadlo je také vícesouborové, ale Vy jste se přece jen pohyboval především v činohře. Bylo pro vás těžké se v NDB zorientovat v provozu opery a baletu? Nebo jste měl možnost tyto provozy blíže poznat už v Budějovicích?

Osm let jsem v Budějovicích šéfoval a na pravidelných poradách vedení vnímal i to, co řešili kolegové z opery a baletu. Operu jsem navíc i dvakrát režíroval (a kdysi i velký muzikál a operetu), takže jsem ledacos poznal. A když nevím, co nebo proč je, tak se ptám. Tak dlouho, dokud není odpověď uspokojivá.

* Jak je na tom v současné době činohra ND Brno? Jaké představení je v současnosti na repertoáru nejúspěšnější? Klára, Mikulov

Mám čerstvou zkušenost, že v činohře jsou vstřícní a pracovití lidé, mnozí velmi talentovaní a charismatičtí. Všichni mají chuť do práce a těší se, že činohra bude zas brzy prestižním souborem, ve kterém budou chtít pracovat nejlepší lidé a na jehož nové inscenace se bude s napětím čekat.

* Budou se ještě hrát hry Revizor, Scapinova šibalství, Othello, Liška Bystrouška a Apartmá v hotelu Plaza? Je už rozhodnuto, které činoherní tituly budou mít do konce sezóny derniéru?

Revizor a Liška Bystrouška jsou staženy z repertoáru, Scapinova šibalství a Apartmá v hotelu Plaza budeme hrát i v příští sezóně. Othello je na repertoáru, zatím čekáme na zprávu od pí.Schneiderové, kdy nastoupí zpátky z mateřské dovolené, předpokládám, že od ledna 2016 bychom Othella mohli uvádět.

* Pane řediteli Glasere, co momentálně považujete za nejdůležitější úkol pro sebe v Národním divadle Brno? Slavomír, Brno

Využít energie a chuti nového vedení města a získat pro NdB takovou finanční podporu, která by odpovídala naší velikosti a významu. V současné chvíli (vzhledem k velikosti našich domů a množství zaměstnanců) odpovídá příspěvek de facto průměrné regionální scéně, stejně tak nám přispívá i ministerstvo kultury (tedy stát). To je ovšem příliš drahé vzhledem k potenciálu NdB. Podle mne je velká škoda nenechat tuhle skvělou instituci dělat tak, jak by měla a mohla!

* Ilona Smejkalová prý přijala nabídku z pražského ND. Znamená to, že její spolupráce s ND Brno končí? Nebo bude působit souběžně v obou divadlech?

Ano, Ilona bohužel odchází do Prahy a je mi to hodně líto, protože to byla skvělá opora nejen činoherního týmu. Za ten rok tady v Brně udělala spoustu práce. Věřím, že noví dramaturgové činohry ale na její práci navážou. Už nastoupil mladý Martin Sládeček a od podzimu získáme do týmu dalšího silného hráče. Jen nevím, jestli mohu prozradit jméno, byť "divadelní Brno" už asi ví...

* Dobrý den, jen pro zajímavost, první mapování Vaší režijní práce na portále Scena.cz sahá k inscenaci Tři mušketýři (26.2. 2002). Jak moc používáte internet ke své práci? Redakce

hodně, je to skvělý vynález :-) A Mušketýři, to je na jednu stranu pro mne pracovní pravěk, na druhou stranu radost, že jsem udělal představení, které se pořád hraje. Bohužel letos už ale asi opravdu naposledy, myslím, že po nějakých 150 vyprodaných reprízách a 13 letech ...

* Je už známo, co Vás čeká jako režiséra? Půjde zatím výhradně o práci v NDB nebo budete moci hostovat i jinde?

Pro mne je hrozně důležité neztratit kontakt s jevištěm. Takže se příští sezónu těším na mé milované Petrolejové lampy, které jsem v Budějovicích (jako řadu svých jiných oblíbených titulů) "přenechal" Michalu Langovi. A moc si vážím toho, že Jiří Heřman stál o to, abych režíroval i v opeře. Po dlouhých debatách o tom, která současná opera by to mohla být mi nabídl Jenůfu a to byla nabídka, které nelze odolat. Byť vím, že tím dávám v Brně zase hlavu na špalek. Mimo Brno budu režírovat minimálně, protože máme před sebou ještě hodně práce. Čeká mne jen jedna režie v Kladně, krásný titul, který asi nemůžu prozradit - je to závazek, který jsem si do Brna přinesl a díky pochopení Dana Přibyla jsme jeho realizaci přesunuli až na podzim 2016.

* Dalo by se říci, co Vám obecně jako řediteli zabírá nejvíce času? Nebo je to různorodé?

Bohužel mi hrozně moc času zabírá administrativa a maily. Chtěl bych mít mnohem víc času na přemýšlení, klidnější plánování a víc bych měl sledovat, co se v divadlech nejen v naší zemi děje.

* Dobré odpoledne pane řediteli, nešlo by něco udělat se vstupným? Zdá se mě drahé. Aleš

Víte, já si myslím, že vstupenky jsou pořád ještě hodně levné - vzhledem k tomu, jakou kvalitu nabízíme. Nejdražší místa na velké opery jsou za 650 Kč a to jsou třeba na jevišti 3 sbory jako ve Hrách o Marii. Ale pokud jste pravidelný divák, pořiďte si předplatné - můžete k nám pak chodit už za cca 150 za jedno představení a to je podle mého skvělá cena :-)

* Na webových stránkách jsou mezi tituly Reduty uváděny inscenace Korespondence V+W, Europeana, Nenápadný půvab buržoazie a Zlatá šedesátá. Je u nich poznámka, že jsou dočasně staženy z repertoáru. Zajímalo by mě, zda se opravdu jedná jen o stažení dočasné? Opravdu budou obnoveny? Souvisí to nějak s hercem Jiřím Vyorálkem, který byl (asi kvůli vytížení v Praze) ve zbylých rolích přeobsazen?

My bychom ty tituly velmi rádi uváděli. Zvlášť Zlatá 60. se na hracích plánech moc neohřála. Bohužel se nepodařilo domluvit s herci na volných termínech ani s režisérem na přestudování našimi herci. Je to škoda, protože ty produkce vznikly tady v Redutě a brněnští diváci by je měli vidět.

* Nemohli byste lépe udržovat webové stránky? Například tam dosud nejsou u některých inscenací alternace Lucie Schneiderové.

Kolegové našli vaši otázku už odpoledne a napravují to. Doufám, že v relativně dohledné době budeme mít nové, přehlednější a uživatelsky přívětivější stránky plné aktuálních informací.

* Kde má vlastně NdB sklady pro fundus? Ivo

Kostýmy máme v Janáčkově divadle a pak jsou velké sklady na kraji Brna. Jméno té čtvrti si ale nepamatuju :-(

* Čtete recenze? Věra

Ano, i když je to čirý masochismus. Ale už mám jen krůček k tomu, že je číst přestanu. Pokud někdo jen konstatuje, že je něco dobře nebo špatně a neargumentuje proč, tak vlastně nepíše recenze...

* Jaké divadlo máte rád jako divák? Ivana, Olomouc

Mám rád takové divadlo, které mne uchvátí. Čímkoliv. Těší mne velké emoce, krásné obrazy, hluboké myšlenky i bezbřehý smích. Mám rád, když mne představení dostane tak, že se jen dívám a neřeším, jak je to udělané.

* Martine která je vaše nejoblíbenější herečka u vás v divadle? A proč? .) Pavla

Nechci aby nevyznělo jako poklona. Paní Durnová. S jinou jsem tu zatím nepracoval. Ale setkání s ní byl velký zážitek, velká inspirace, zkušenost a velká radost!

* Kolik času trávíš v divadle? Lenka

Hodně. nedá se to spočítat, protože často pracuju u oběda i u večeře, o divadle si často povídám i doma po večerech, zdá se mi o něm. Ale učím se plánovat si důsledně volný čas.

* Každý potřebuje občas ,,vypnout". Jak si nejlépe odpočinete? Radka, Tábor

Začalo jaro, minulý týden jsem byl letos prvně jezdit na koni, chodím plavat, běhám kolem Špilberku, hraju badminton, dívám se na filmy, poslouchám muziku, o víkendech se starám o zahradu. Takže asi normálně, jako většina lidí :-)

* Dobré odpoledne, co Vám v NdB dělá největší starosti a co Vás nejvíce těší? Děkuji za odpověď. Klára

Nejvíc mne mrzí, jak je divadlo strašlivě podfinancované. Kolik šikovných a talentovaných lidí tu pracuje za naprosto nehorázné platy. A kolik jich zbytečně odchází za lepším, když se u nás "vyučí" - místo aby NdB sklízelo plody své práce. Dalo by se říct, že vlastně hrajeme na dluh, kdy věřiteli jsou zaměstnanci divadla. Bohužel s vědomím, že ten dluh už nikdy nikdo nesplatí. Těší mne, že tady pořád zůstává spousta skvělých lidí navzdory tomu, co jsem napsal výše.

* Dobrý den, mohu se zeptat, zda máte děti, a pokud ano, jestli chodí do divdla? Děkuji za odpověď. Marie

Ne

* Jak velké ambice máte se souborem opery ND Brno. Vídeň i Rakousko blízko, určitě levnější vstupenky... Na druhou stranu zase konkurence. Franz

Víte, když tady máme tak skvělé lidi jako Jiří Heřman, Marko Ivanovič, pan sbormistr Pančík a jeho výborný sbor, vynikající orchestr - tak bych chtěl, abychom mohli spolupracovat s operními domy, které nám velikostí a významem odpovídají. Nikoliv s druhou ligou. Bohužel to vše začíná a končí na penězích. Kdybychom měli dát do jedné inscenace to, co je skutečně třeba, udělali bychom za rok jen jednu jedinou premiéru.

* Pane řediteli je divadelní nabídka v Brně dostačující? Lukáš

Jednoznačně. Já osobně se domnívám, že by se měl udělat audit kulturní poptávky. Obávám se, jestli těch sedadel a produkcí nenabízíme vzhledem k velikosti města a regionu možná až moc. Ale to je otázka na politiky. Já jako ředitel NdB musím trvat na tom, že druhé největší divadlo v zemi by mělo být ambice být logicky i minimálně tím druhým nejlepším :-)

* Pane řediteli, myslím si, že se v Redutě vyvtvářely kvalitnější inscenace v době, kdy měla vlastní vedení. Proč nechcete, aby tato scéna měla svého vlastního šéfa a mohla navázat na předchozí úspěšnou etapu?

Ano, když jsem přišel, tak inscenace Reduty bylo to nejlepší, co bylo na repertoáru. Systémově je ale nesmysl mít pod jednou střechou dvě konkurenční činohry. Tím jsem si jistý.

* Jaké jste měl pocity, když jste poprvé vstoupil do areálu Otáčivého hlediště v Českém Krumlově. Která inscenace se Vám tam režírovala nejlépe? Na kterou rád vzpomínáte? Jiří, Český Krumlov

Poprvé jsem viděl Kačerovu Bouři a byl to obrovský zážitek a řekl jsem si rovnou, že tam chci dělat. Měl jsem rád všechny, čím víc jsem uměl krumlovské řemeslo, tím mi to šlo od ruky líp, třeba Dekameron byla už docela "dávačka". Nejradši vzpomínám na Macbetha, ačkoliv se hrál jen dvě sezóny. A nejlepší, co jsme s Olgou Šubrtovou pro Krumlov napsali byl asi Jindřich. Věřím, že se brzy na otáčko vrátí :-)

* Jaké je to s financováním tak velkého celku, jakým je Národní divadlo Brno? Pavel, Kuřim

je to zapeklité. Město Brno stojíme obrovské peníze a táhne to víceméně samo. Stát loni na náš provoz přispěl částkou, která pokryla 4,25% potřeb. Kraj pouhými 0,25%. K ideálnímu stavu bychom potřebovali přidat několik desítek milionů, těch 15, kterými jsem operoval je naprosté minimum, abychom mohli mluvit o alespoň nějaké šanci na rozvoj. Vzhledem k potenciálu značky NdB to bude ale mnohonásobně víc.

* Který z uváděných titulů Národního divadla Brno byste označil za nejúspěšnější? Marcela, Mikulov

z těch, které připravilo nové vedení je to jednoznačně baletní Louskáček a operní Hry o Marii

* Martine do jaké míry NdB sahá po osvědčených titulech a do jaké míry po novinkách obsahující složitá témata, u kterých se neví, jak divák zareaguje? Tomáš, facebook

Myslím, že v této sezóně jsme ukázali odvahu riskovat. V příští nabídneme více známých a prověřených titulů, protože potřeba obnovit repertoár je veliká. Jsem ale přesvědčený, že naše divadlo má povinnost objednávat a uvádět nové současné hry, opery a balety, zkoušet neprošlapané cesty a obecně být tím, kdo trendy udává a ne kdo je klopotně dobíhá. Zároveň musíme pořád myslet na to, že máme divadla s kapacitou 250 - 650 - 1150 míst a chceme hrát pro plná divadla! Ale věřím, že to nikdy nebude za cenu podbízení nebo slev

* Kolik času trávíte v divadle? .) Lenka, Brno

už jsem psal. fyzicky hodně, mentálně hodně moc :-)

* Pane řediteli lze shrnout, v čem je výjimečné současné Národní divadlo Brno a čím jeho nynější sezona? Zdena

Je to těžké, protože my jsme vlastně tři divadla pod jednou střechou. V tuhle chvíli jsme výjímeční tradicí a velikostí, věřím, že máme našlápnuti být výjímeční současností - tedy skvělým divadlem, které bude dělat opera, balet i činohra.

* Kam se bude v příštích letech Národní divadlo Brno ubírat? Kateřina

Moderní, sebevědomé divadlo, na které je hrdé město i region a se kterým se prostě musí počítat. Měli bychom chránit tradice našich žánrů - velké opery, velkého baletu a velké činohry. A každodenní prací hledat cesty, aby divadlo žilo a neměnilo se v muzeum!

* Pane Glasere, může vás divadlo i dnes něčím překvapit? A co od něho očekáváte do budoucna? Alena, Třebíč

Ano, já dokonce od divadla překvapení čekám. Přiznám se, že mne trochu iritují návštěvníci, kteří přesně vědí jak by to mělo vypadat - nejčastěji tak, jak to či ono viděli před xy lety. Byl jsem pyšný na to, že budějovičtí diváci přistoupili na to, že divadlo je dobrodružství a že stojí na to se těšit, jak toho Shakespeara či Sofokla uděláme teď a tady!

* Které úkoly do konce roku 2015 vnímáte pro sebe jako nejzásadnější? Marek, Brno

Těch je. Udělal jsem si na konci loňského roku seznam strategických cílů pro letošní rok. Mělo jich být deset, nakonec jich je 15. Doufám, že to zvládnu :-) Všechno se bohužel ale pořád točí kolem reálné možnosti dané financemi. Věřím, že na konci roku nebudu muset říct - začínáme škrtat, vážení...

* Vaše poslední režie Havel v zemi čeledínů je velmi zdařilá. Určitě jste se generačně sešli spolu s autorem Martinem Františákem. Jaké bylo zákulisí nasazení tohoto titulu? Prošel úpravami po režijním čtení??? Měl jste jasno v obsazení??? Luboš

Děkuji za pochvalu. Kritika to viděla výrazně jinak ;-) My jsme s Martinem vrstevníci, ale náturou (i divadelní) jsme každý hodně jiný. Myslím, že to někdy může být dost zajímavé, když to o sebe křísne. Jasno jsme měli od začátku s obsazením paní Durnové, té se psala role na tělo. Do textu jsme zasahovali připomínkami během psaní jednotlivých verzí, potom se dost do textu vstupovalo během zkoušek. Ale to k dobrodružství uvádění současných her patří.

* Vážený pane Martine Glasere, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Přejeme Národnímu divadlu Brno hodně spokojených diváků, skvělé inscenace a hlavně pohodu... Vaše slovo závěrem? Redakce

Zdravím z Brna a přeju všem krásné jaro. A choďte do divadla!

* Pane řediteli zasahujete do angažování nových umělců do souborů NdB, nebo to plně necháváte na uměleckých šéfech? Mirek N., Ivančice

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

srpen 2013

 

reklama

Ztracený svět

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor