zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

David

STRÁNSKÝ

David STRÁNSKÝ

Narodil se v Jihlavě. Nejprve studoval na Středním odborném učilišti, ale nakonec absolvoval v oboru moderní a lidový tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Kromě Laterny magiky byl také členem Pražského komorního baletu Pavla Šmoka.

David STRÁNSKÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 6.4.2017


* Vážený Davide, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Můj dnešní den byl - trénink, zkouška, teď mě čeká představení v Laterně, Human Locomotion. Internet používám jen jako "běžný uživatel", pokud se můžu počítači vyhnout, dělám to rád.

* Davide chtěl jste dělat balet od malička? Martin

Vůbec ne, dělal jsem hokej, judo, potom mě přivedla máma do jednoho tanečního kroužku asi v osmi nebo devíti letech, pak to začalo. Od té doby tančím, ale na konzervatoř jsem šel až v osmnácti.

* Máte v rodině nějaké umělecké předky? Jana

V rodině nemám žádné umělecké předky. Jsem první a možná poslední svého druhu :-)) Ale třeba můj děda hrál asi na tři hudební nástroje, ale nebyl profesionál. S tancem ale nikdo nic společného neměl.

* Vystudoval jsi Taneční konzervatoř. Jak na toto studium vzpomínáš? Co si myslíš, že je nejdůležitější na tanečním vzdělávání? Tomáš, Prosek

Na studium vzpomínám rád, ale byl jsem tam všeho všudy asi tři a půl roku. Myslím si, že nejdůležitější je návyk, získání fyzické zdatnosti a také pokory.

* Jaké byly vaše taneční začátky? Radek, Brno

Na plesech, country bálech, na náměstí v Jihlavě :-)))) První profesionální při studiu na Taneční konzervatoři, to byly velké nervy, pak už hned angažmá v Pražském komorním baletu...

* Proč se píše že Cube je experimentální taneční inscenace? Jeek

Protože vznikalo v návaznosti na projekt "LaternaLAB", což byla jakási laboratoř, zkoušení, hledání nových tvůrců, nápadů, jak rozvíjet Laternu magiku jako druh divadla, jak jí dát nový směr.

* Jak se psal scénář Cube, je těžké vytvořit pro Laternu magiku představení, které si zachová unikátní magického sloučení pohybu, filmového obrazu a zvuku? Petr, Pha10

Scénář vznikal u stolu při kávě nebo pivu. Když se scénář psal, bylo poměrně jednoduché si vše představit a zkombinovat, ovšem s realizací už jsme naráželi na těžkosti a nesnadnost daného úkolu... Je těžké dělat Laternu magiku, aby všechno sedělo, jak má, aby se všechno doplňovalo a spojovalo v jedno.

* Davide je inscenace Human Locomotion něčím výjimečná? Zuzka

Možná je pro mě výjimečná režijním uchopením, že se podařilo skloubit dobře tanec a herectví s minimálním počtem slov.

* Jaká je spokojenost s projektem CUBE, vyšlo vše tak jak bylo plánováno? Vladimír

Spokojení jsme, ale vždycky je namístě říct, že všechno jde udělat lépe.

* Jak samotná choreografie vzniká, využíváte i nápady tanečníků? Daniela

Rozhodně. Někdy jdeme na sál už s jasnou a konkrétní představou, s připravenými krokovými variacemi, někdy vznikají nahodile a tam nejvíce využíváme potenciál tanečníků, jejich nápady a invenci.

* Máš v Laterně magice dostatek příležitostí? Neuvažuješ někdy o zahraničním angažmá? Lukáš

Kdysi jsem uvažoval o zahraničním angažmá, dnes už ne. Mám zde v divadle role, kde se doslova vyřádím, a zbylou energii se snažím uplatnit v dalších aktivitách a představeních, kterých mám pořád hodně.

* Kdo měl při Cube navrch - choreografie nebo projekce? Jiří

Snažili jsme se, aby každý dostal stejný podíl, to znamená hudba, projekce i tanec. Postup tvoření převážil tak, že první byla hudba, pak tanec již s povědomím o projekcích a poslední vznikaly projekce. Poté se choreografie znovu upravovala do konečného tvaru.

* Máš nějaké oblíbené balety a choreografy? Petr, Pha8

Třeba Ohada Naharina, Jiřího Kyliána, je jich opravdu mnoho. To se hrozně těžko vybírá.

* Když tvoříte choreografii, máte nejdříve myšlenku, ideový záměr, a k ní dotváříte pohyb, nebo obráceně? Olda, Liberec

Nejdřív je myšlenka, k ní pak hledám patřičný výraz pohybem.

* Velmi mě zaujala pasáž lezce po budově s vertikální projekcí? Nakolik je toto číslo náročné na prostorovou paměť? Marek

To je velmi náročné číslo, tanečník vůbec nevidí projekci pod sebou, ani plátno, na které promítáme. Řídí se pouze intuicí a prostorovou orientací a hudbou. Každá chyba by zde byla velmi vidět. Adam je v tom jedinečný.

* Jaká je reakce na nové představení CUBE u kritiků a publika? Blanka N., Smíchov

Zatím vyšly vesměs kladné kritiky a publikum přijímá novou premiéru příznivě. Možná s jistou nadějí změny v repertoáru Laterny magiky.

* Dostal jste se někdy od absolutoria k lidovému tanci? Nemyslím tím polku nebo valčík... Jiří

Vlastně velmi málo, což mě mrzí, ale pár "kšeftíků", kde jsem si k lidovkám znovu čuchl, bylo.

* Kolik hodin denně trénujete? Ivo

To je různé, standardně je to hodinu a čtvrt trénink, baletní nebo moderní, poté je zkouška a záleží na tom, jestli je před premiérou, pak je režim samozřejmě úplně jiný a mnohdy tu trávíme i 12 hodin. a nejen tanečníci. S volnými víkendy počítat nemůžeme :-)

* V Cube také sám tančíte? Hana

Ne, ale možná k tomu někdy dojde.

* Kdy došlo u Vás ke zlomu v rozhodnutí přestoupit na konzervatoř? Aleš

Já se pro to nerozhodl, doprovázel jsem jednu mladší svěřenkyni, kterou jsem trénoval a tančil s ní na přijímacích zkouškách duet. Poté přišla nabídka, zda bych nechtěl studovat na konzervatoři. Já ji okamžitě přijal. Nikdy jsem nelitoval.

* Vážený Davide, prozradíte v jakém oboru jste na učilišti začínal? Aleš

Jsem vyučený pekař, stejně jako můj děda, brácha a bratránek.

* Tanečník musí mít skvělou figuru, jak si ji udržuješ? Marcel

Máme takový zápřah, že se nemusím moc snažit, ale přesto pravidelně posiluji, abych udržel tělo v kondici.

* Vyučujete na kozenvatoři, jaký jste učitel? Zdena

Učil jsem scénickou praxi moderního tance, ale už nevyučuji. Myslím, že jsem byl oblíbený učitel, vzhledem k nízkému věkovému rozdílu od studentů jsem k nim měl mentálně blíž než ostatní profesoři.

* Davide dodržuješ správnou životosprávu, co máš nejraději na jídelníčku? Alex

Snažím se dodržovat životosprávu, ale někdy málo spím, v souvislosti s povinnostmi. Myslím si, že nejsem v jídle vybíravý, ale smaženému se poměrně úspěšně vyhýbám.

* Dobré odpoledne, povídá se, že v umělecké branži je tanec to nejtěžší povolání ze všech. Zranění, poškození kloubů, krátká kariéra. Souhlasíte? Pavel, Ostrava

No jeje, a můj výčet operací by o tom řekl své.

* Co děláte, když zrovna netancujete v Laterně magice? Uživit početnou rodinu jako tanečník asi není jen tak. /Veronika

Když netancuju v Laterně magice, tancuju někde jinde:)

* Která z částí představení Cube je Vám nejbližší? Hana

To je těžké říct, ke každé jsem si vybudoval dost silný vztah, ale pokud mám jmenovat jednu jedinou, tak by to byla scéna lezení.

* Jak se Vám daří udržet krok s multimediální projekcí, máte vždy nad tím kontrolu? .) Stano

Tím, že my jsme v případě cube zadavateli projekcí, máme nad nimi plnou kontrolu. Co se týče technologií, je pořád čemu se učit a v tomto oboru obzvlášť.

* Budou Velikonoce, jak je budeš slavit? Zvládneš uplést si pomlázku? :D) Lenka

Pomlázku plést neumím, ale jezdím za početnou rodinou do Jihlavy a tam slavíme Velikonoce obvyklým způsobem. Moc se na ně těším.

* Cube jste vytvářel ve spoluautorství, nabízí se otázka, do jaké míry jste se podílel na choreografii? Měl jste se Štěpánem Pecharem jen nějakou pasáž? Boris

Původní plán byl tvořit všechno dohromady. Kvůli časovým indispozicím jsme nakonec tvořili většinou každý své části a poté je podrobili korekcím toho druhého, vlastně i Pavel Knolle do konečné podoby hodně zasahoval.

* Jak si od tancování nejvíc odpočineš? .) Denisa

Když můžu být s rodinou a dětmi někde v přírodě.

* Zdravím, říká se, že jsou tanečníci ve vztazích nejpřelétavější. :) Je to tak? Eva

Nemyslím si. To je spíš povahový rys každého jedince a s profesí to nic společného nemá.

* Davide jaké představení je pro tebe nejvíc náročné? Michael, Hloubětín

Určitě Kouzelný cirkus, tam se člověk fakt dost naběhá a emočně schvátí:)

* Nakolik ovládáte počítač? .) Dems

Snažím se mu vyhýbat, co to jde, ale samozřejmě běžné uživatelské znalosti musím mít.

* Pane Stránský máte rád klasiku nebo spíše moderní tanec? Helena, Smíchov

Mám rád tanec jako takový, pokud je kvalitní, jsem stejně ohromen klasickým baletem jako moderní choreografií. Víc inklinuji k modernímu, ale s postupem věku jsem čím dál tím víc uchvacován i klasickým odkazem. Opravdu to tak je.

* Co si myslíš, že je pro tanec nejdůležitější? Aleš, Břevnov

Veliká pokora a píle.

* Máte za sebou premiéru projektu Cube? Jaké jsou pocity? Klára od Plzně

Veliká úleva, radost a touha, aby představení žilo co nejdéle a viděla ho spousta diváků. Největší radost mám z euforického pocitu celého kolektivu Laterny magiky.

* Vážený Davide, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Já také děkuji, za otázky i čas, který jste si udělali. Přijďte do divadla, budu se těšit na shledání s vámi a na vaše reakce :-)

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2003

Pavel KAMAS

8.10.2003
Pavel
KAMAS

Maroš KRAMÁR

22.10.2003
Maroš
KRAMÁR

Jan POTMĚŠIL

27.10.2003
Jan
POTMĚŠIL

Jan APOLENÁŘ

29.10.2003
Jan
APOLENÁŘ

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor