zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zlatá šedesátá: Dušan Hanák

Dušan Hanák

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Zlatá šedesátá: Dušan Hanák
Významný slovenský režisér, který v těchto dnech slaví 80. narozeniny, vzbudil v šedesátých letech pozornost pronikavými společenskými sondami, v nichž syrová dokumentaristika nebyla v rozporu s poetickým viděním světa (2008). Režie M. Šulík. Letošní jubilant Dušan Hanák (nar. 27. 4. 1938) patří k těm vzácným tvůrcům, kteří prokázali vyzrálý talent již na samém počátku studií. Ještě před absolvováním FAMU oslovil nejen pedagogy svými krátkými filmy, které nepostrádaly svěží estetické hodnoty ani schopnost společensky rezonující výpovědi. Každý Hanákův snímek nesl pečeť jeho citlivě prožívaného vztahu k realitě, který na jednu stranu objevoval v působivých nuancích její poetický rozměr a na stranu druhou vedl k jejímu kritickému zobrazování.

Mladý režisér měl především zvláštní slabost pro patafyziky – tedy umělce života a kreativní jedince z okraje společnosti. Zároveň se odvážil s kamerou zachytit tabuizovaná prostředí, jako byl polosvět oficiální prostituce v hotelu Alcron (Alcron – 1963), zázemí artistů, udržujících si za cenu tvrdé práce svobodu uprostřed totalitního režimu (Artisti – 1965), či chrám se zbytky hluboce věřících obyvatel (Omša – 1967). Konflikt s režimem byl jen otázkou času. Ironický dokumentární snímek Prišiel k nám Old Shatterhand (1966), v němž Hanák nahlížel běžnou realitu socialismu pohledem cizince, byl z vyššího rozhodnutí uložen do trezoru. Zákazem byl postižen také jeho první celovečerní snímek 322 (1969), v němž se nejen bilancuje život umírajícího muže středního věku, ale i dvacetiletá zkušenost se socialistickým zřízením. Na plátna se nedostalo ani Hanákovo vrcholné dílo – dokumentární zachycení zanikajícího světa starých horalů Obrazy starého světa (1972). Přesto mu bylo umožněno dále tvořit a v období normalizace se mu dařilo rozvíjet osobitý styl, v němž nacházel harmonii mezi autenticitou a poezií – nejvýrazněji v úspěšném romantickém snímku Ružové sny (1976). Následující film Ja milujem, ty miluješ (1980) se však nesměl promítat osm let, protože postavy byly pro posuzovatele příliš ošklivé a celkové ladění příliš pochmurné. Svoji tvorbu Hanák završil roku 1995 sugestivní a sarkastickou dokumentární alegorií o poválečném Československu Papierové hlavy.
Vysílání: 26.4., 22.50 hod., ČT art
Opakování: 30.4., ČT art

16.4.2018 18:04:42 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Z éteru

Výtvarné tipy 15. týden

Planeta pokladů: Afrika

Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn ...celý článek


Literární tipy 15. týden

Juliette Binocheová (Děti svého věku)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M ...celý článek


Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

Meryl Streepová

Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk ...celý článek


Filmové tipy 15. týden

Collin Farrell (Oklamaný)

U mě dobrý
Kdo dokáže převézt bandu podivných skořápkářů? Jedině banda ještě podivnějších přátel! Česká kom ...celý článek


Příběh mafiána Tommasa Buscetty

První zrádce

První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j ...celý článek


Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote ...celý článek



Časopis 16 - sekce

HUDBA

Na prkna MdB se vrátí oratorium Bastard

Dušan Vitázek na plakátu k inscenaci Bastard

„Autorská dvojice Merta-Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roc celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Super Diva – Síla osudu

Síla osudu

Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick celý článek

další články...