zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dvakrát z drážďanského Albertina

Spaces for species - Rosy Barby

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Kolony autobusů z České republiky směřují každoročně v adventní době do Drážďan na proslavené vánoční trhy. Mezi účastníky zájezdů přibývá stále těch, kteří se zajímají více než o nákup vánočních dárků o umělecké atrakce a tak do té nejslavnější - muzeí a galerií v Zwingru míří stejně početné davy jaké se přelévají mezi stánky na různých náměstích a náměstíčkách v centru města.
Pro toho, kdo se nespokojí jen se starými mistry v Zwingru, nabízejí nyní drážďanské umělecké sbírky v Albertinu dvě novější expozice.

Jednou je výstava současné italské umělkyně Rosy Barby (1972 Agrigento), která patří k nejuznávanějším světovým autorům své generace, jejíž díla se nacházejí v renomovaných institucích. Spaces for species jak zní titul, je její první velkou monografickou výstavou v Německu. Zahrnuje díla z posledních pěti let, mezi nimi sochařské instalace a filmy. Ústřední roli v její sochařské tvorbě hrají otázky kompozice, tělesnosti forem a plasticity, ve filmech zkoumá obzvláště způsob jak je artikulován prostor.
Na výstavě jsou k vidění sochařská díla, která se zabývají materiálními vlastnostmi projektorů, celuloidu a promítaného světla. Jde o obrazové projekce, slovní vzpomínky, fyzické a imaginární objekty, které jsou uváděny do dialogu.
Její filmové práce se pohybují mezi experimentálním dokumentem a fiktivním vyprávěním. Ukazuje často krajinu a zásahy člověka do životního prostředí. Návštěvníci uvidí film The Hidden Conference z let 2010 až 2015, třídílnou filmovou rešerži o muzejních depozitářích a statutu umění, když není vystavováno. Ve filmech probíhá konverzace, kterou by mohly mezi sebou vést umělecké předměty v muzejním depozitáři.
Výstava Rosy Barby, nazývané také „poetickou strukturalistkou“ je k vidění v Albertinu do 27. února 2016.

Sochař na cestě k moderně je podtitul výstavy sochaře Augusta Hudlera (1868 – 1905), jehož dílo vzniklé během krátkého tvůrčí období nebylo ještě dostatečně zhodnoceno. Hudler vytvářel již na počátku své kariéry velice živé portréty a zajímal se především o prostého člověka a lidské tělo obecně. Mezi jeho tématy hrála významnou roli také religiozita. Jeho modernistický oltář v kostele ve Strehlen v Drážďanech je považován za vrcholné dílo křesťanského umění na počátku 20. století. Hudlerovy práce se nacházejí v Berlíně, Lipsku, Mnichově a především v Drážďanech, kde žil až do své smrti. Zde vznikla celá řada pozoruhodných děl, k nichž se zachovaly návrhy, které byly vystaveny poprvé po více než stu letech. Ke sběratelům jeho děl patřili prominentní osobnosti v Berlíně a Drážďanech, podporoval jej také ředitelem drážďanské sochařské sbírky Georg Treu.
Retrospektivní výstava v Albertinu představuje Hudlerovu tvorba, o níž se dlouho nikdo nezajímal, široké veřejnosti a ukazuje Hudlera jako umělce, který nově objevil úlohu německé plastiky a vydal se na cestu k nové umělecké renezanci.
Výstava Augusta Hudlera probíhá v Albertinu v Drážďanech do 31. ledna 2016.

21.12.2015 14:12:51 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek

další články...