zvláštní poděkování
Quantcom.cz

38. Letní filmová škola Uherské Hradiště

38. Letní filmová škola Uherské Hradiště

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Program 38. ročníku Letní filmové školy sestává opět z šesti pravidelných sekcí, které rovnoměrně pokrývají zaměření programu LFŠ (Fokus, Inventura, Spektrum, Visegradský horizont, Zvláštní uvedení, AČFK uvádí). Témata LFŠ 2012 zahrnují aktuální výročí (Oberhausenský manifest), připomínají blízké, ale málo probádané kinematografie (Maďarsko), seznamují diváky s fascinujícími talenty světového filmu (Benedek Fliegauf, Vimukthi Jayasundara), či splácejí dluh v podobě zásadních retrospektiv (David Lean, Harold Lloyd). Tradiční součástí programu jsou také masterclass hlavních hostů LFŠ, z nichž někteří obdrží Výroční cenu AČFK (v roce 2012 například István Szabó). 38. Letní filmová škola Uherské Hradiště se uskuteční ve dnech 21. až 28. července 2012.

Autorem vítězného vizuálu letošní Letní filmové školy je designer Robert Štencl, zakladatel grafického studia BastArt.cz . Ústředním prvkem je okousané jablko (ohryzek) jako postmoderní citace mýtického nakousnutého jablka z ráje v pop-artové (warholovské) estetice. Po svém demonstruje podtitul filmové školy „Vítejte ve filmovém ráji“.
„Tento motiv považuji za originální, jedinečný a zapamatovatelný identifikátor, adekvátně bizarní, zároveň však estetický, až ikonický. Vyjadřuje sebevědomí a nadhled pořadatelů, vstřícnost k cílové skupině návštěvníků a divákům festivalu, umožňuje užití a aplikaci v relativně širokém barevném spektru. Dá se říci, že motiv ohlodaného jablka reflektuje i letošní neveselou ekonomickou a politickou situaci.“

FOKUS: MAĎARSKO
Každoroční sekce Fokus zaměřená na dějiny jedné národní kinematografie bude letos věnována historii maďarského filmu. Výběr Maďarska pro tuto sekci představuje vyvrcholení soustavného mapování (především současného) maďarského filmu na předchozích Letních filmových školách (retrospektivy Pétera Bacsóa, György Pálfiho či Bély Tarra). Fokus: Maďarsko doplní předchozí aktivity důrazem na klasické maďarské filmy a také představením tří výjimečných maďarských tvůrců tří generací: Istvána Szabóa, Marcella Jankovicse a Benedeka Fliegaufa.
Němý film a 30. léta - Výběr několika filmů mapujících počátky maďarské kinematografie, která byla poměrně brzy nucena reagovat na rozpad Rakouska-Uherska a musela se vyrovnat také se silnou emigrační vlnou (například později oscarový režisér Michael Curtiz, vlastním jménem Manó Kaminer Kertész).
60. léta jako zlatý věk maďarského filmu - Toto období, někdy označováno jako Maďarská nová vlna, je ve znamení debutů největších osobností dějin maďarské kinematografie (Miklós Jancsó, István Szabó, Márta Mészárosová) a vyznačuje se umělecky vysoce originálními a inovativními filmy, mnohdy inspirovanými západními vzory (např. francouzská nová vlna a autoři jako Godard či Truffaut). Na LFŠ bude představena důsledně sestavená kolekce klíčových děl této dekády včetně snímků Otec (režie I. Szabó), Hvězdy na čepicích (M. Jancsó), Láska (K. Makk) či Sindibád (Z. Huszárik).
Vývoj maďarské komedie - Podsekce tvoří protipól umělecky výrazným a naléhavým snímkům ve výběru 60. let. Průřez vývojem maďarské komedie zachytí několik typických představitelů komediálních filmů jednotlivých dekád a různé přístupy maďarských tvůrců k tomuto žánru. Ve výběru se tak objeví moralistní (Pan profesor Hanibal), černé (Černá káva) či crazy-komedie (Nikdy nezemřeme).

INVENTURA
Retrospektiva Davida Leana - Filmová kariéra jednoho z největších vypravěčů stříbrného plátna, ozdobená dvojicí Oscarů za režii, je sice nejčastěji spojována s rozmáchlými epickými velkofilmy typu Lawrence z Arábie, ovšem ty představují až závěrečnou fázi jeho bohaté a velmi různorodé filmografie. Retrospektiva na Letní filmové škole představí jak Leanovy začátky, spojené se jménem dramatika Noela Cowarda, tak jeho dickensovské adaptace a konečně i všechny výpravné filmové fresky – a to většinou v restaurované digitální podobě.
Oberhausenský manifest - „Podobně jako v jiných zemích, tak i v Německu se krátkometrážní filmy staly školou a polem pro experimentování s hraným filmem. Hlásíme se o své právo na stvoření nového německého hraného filmu. Starý film umřel. Věříme v nový.“
Padesátileté výročí Oberhausenského manifestu (podepsán 28. 2. 1962) je důvodem vrátit se k tomuto klíčovému dokumentu poválečného vývoje německého filmu a představit tvorbu jeho signatářů. Sekce se v duchu tehdejší výzvy bude skládat pouze z krátkých filmů – v sedmi blocích se představí tehdejší tvorba téměř všech 26 podepsaných režisérů. Většina filmů bude v České republice uvedena vůbec poprvé, výběr je kurátorsky připraven dlouhodobým spolupracovníkem LFŠ a významným světovým filmovým publicistou Olafem Möllerem.
Půlnoční delikatesy (blaxploitation filmy) - Jedinečné vzepětí tohoto exploatačního subžánru na počátku 70. let minulého století přineslo revoluci ve filmech točených černošskými tvůrci pro černošské publikum. V nízkorozpočtových žánrových filmech se setkáváme s drsnými černošskými detektivy, lascivními sexbombami, soulovými soundtracky a afro účesy. Kolekce snímků na Letní filmové škole představí nejen základní pilíře tohoto subžánru (Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Foxy Brown), ale také obskurní projevy dobové touhy „přemalovat svět na černo“ (černošská verze slavného horroru s názvem Blacula).

FILM A ŽIVÁ HUDBA
Stejně jako každý rok Letní filmová škola představí kolekci němých filmů, jejichž projekci bude doprovázet živá hudba. Těžistěm této kolekce bude letos tvorba legendárního amerického komika Harolda Lloyda, a to od prvních krátkých grotesek, v nichž se formoval jeho typický styl, až po klasické snímky jako O patro výš. Díle uvedeme restaurovanou verzi Cesty na Měsíc Georgese Méliése, již doplní dokument Serge Broomberga a Erica Langea Neobyčejná cesta, věnovaný restaurování tohoto snímku.

14.5.2012 22:05:47 Redakce | rubrika - Filmová scéna

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Filmová scéna

Do kin přichází dokument Volání Antarktidy

Volání Antarktidy - Bohemia Motion Pictures

Kontinent na samém konci světa. To je Antarktida. Nejchladnější a zároveň nejsušší místo na zemi na první pohl ...celý článek



Časopis 13 - sekce