zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kocánův Mefistofeles má obrovské charizma

Štefan Kocán (Mefistofeles) a Daniel Magdal (Faust)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Vasileva zpívá roli Markétky skvěle! Úžasný byl Sbor státní opery! A opravdu šokující scéna ve 3. dějství!!! Těmito superlativy bych charakterizovala včerejší premiéru opery Arriga Boita MEFISTOFELES.
Arrigo Boito (1842-1918) napsal svou jedinou dokončenou operu v pouhých 26 letech. Celý život se ve své literární tvorbě zabýval konfliktem dobra a zla. Nejkomplexnější obraz tohoto věčného sváru spatřoval v monumentálním veršovaném dramatu J. W. Goetha Faust. A tak se rozhodl obrodit italskou operu. K tomuto úkolu má vynikajícího libretistu – sám sebe. Rozhodl se využít oba díly Goethova Fausta a vyšel z vlastního překladu německého originálu, z velké části zachoval znění Goethových veršů. Původně chtěl zhudebnit první díl originálu jako operu Margherita a druhý díl jako další samostatnou operu Elena (tedy trojská Helena). Pro roli Markétky a Heleny, které zosobňovaly Boitovu „věčnou ženu“, požadoval jednu a tutéž zpěvačku – což bohužel operní domy nedodržují. Představení trvá úctyhodné 3 a půl hodiny – rozsahem se blíží tedy k Wagnerovským operám.

Listy New York Times 16. prosince 1883napsaly: „ Romantická krása této opery a její mystický opar spolu s příležitostmi, jež skýtá účinkujícím umělcům k předvedení elegantních a vášní prodchnutých dramatických akcí i procítěných pěveckých výkonů, to vše dohromady z díla činí jednu z nejzávažnějších a nejpevnějších, avšak zároveň i nejpřitažlivějších položek italského repertoáru…“
Přestože není opera často uváděna, nám nezbývá než souhlasit.

Opera se skládá z Prologu - Na Nebi, čtyřech dějství a Epilogu – Faustova smrt. V Prologu Mefistofeles uzavírá sázku s Bohem o Faustovu duši. V prvním dějství starý učenec Faust podepisuje smlouvu a promění se v mladého elegantního muže, pokud řekne prchavému okamžiku: „Zastav se, jsi krásný!“, pak jeho duše propadne peklu. Ve druhém dějství se potkává s Markétkou, nevinnou a prostou dívkou. Dá jí lektvar, aby mohla uspat svoji matku a oni mohli prožít hodinu lásky. O noci sabatu je Mefistofeles oslavován čarodějnicemi a čaroději jako jejich vládce. Faust se účastní veselí, když tu zahlédne přízrak Markétky v řetězech a s krvavou rýhou na hrdle. Markétka je ve vězení, blouzní, nechápe, co se stalo: prý utopila své dítě a otrávila svou matku. Faust si je vědom, že dívku svedl a opustil a chce ji zachránit. Ona však odmítá nadále žít s duší obtěžkanou smrtelným hříchem. Prosí Boha o odpuštění, zříká se Fausta, umírá a je spasena. Ve čtvrtém dějství odnese Mefistofeles Fausta do starého Řecka, aby prožil lásku nejkrásnější ženy všech dob, trójské Heleny. V Epilogu je Faust opět starcem. Zažil lásku pozemské nevinné dívky i bohyně, ale té první přinesl jen utrpení a smrt a ta druhá byla jen bláhovým snem. Nebeské zástupy pozdravují Boha a Faust teprve ve chvíli splynutí s Bohem konečně prožívá onen okamžik nejvyššího štěstí a pronáší slova: „Zastav se, jsi krásný“ a tím se vymaní z moci pekla. Mefistofeles se s posledním hvízdotem nadobro propadá do pekel.
„Chci nicotu a úplný zmar všeho stvořeného.
Mým prostředím, prostředím pro můj život,
je to, čemu se říká hřích, smrt a zlo!“

Státní opera dlouho tajila obsazení první a druhé premiéry, kterého ze tří Mefistofelů budeme moci vidět a slyšet, odtajnila až v pondělí odpoledne. A vybrala toho nejcharizmatičtějšího! Slovenský basista Štefan Kocán (1972), který mimo jiné od roku 2009 působí pravidelně v Metropolitní opeře v New Yorku, se svěřil, že dlouho toužil zazpívat si roli Mefistofela - jednu z nejrozsáhlejších a nejmnohotvárnějších rolí pro bas. A přání se splnilo v podobě nabídky z Prahy. My jsme zase rádi, že ho můžeme vidět a hlavně slyšet naživo na jevišti - a nejen na plátně při HDlive MET přenosech. Pan Kocán umí nejen zpívat, on je i dokonalý herec – alespoň tedy pro ďábelské role! Měla jsem možnost ho sledovat z osmé řady, takže i gestikulaci a pohyby… Nikdo jiný neodpovídá tak dokonale naší vžité stereotypní představě Mefistofela než on.
V sobotu (24. ledna 2015) jdu na druhou premiéru a jsem hrozně zvědavá!!! Může být jeho o generaci starší kolega Peter Mikuláš (1954), který taktéž zpíval i v MET-ce v New Yorku, ještě lepší? Zpívá tuto roli už od roku 2009 v Bratislavě, pro pana Kocána to byla jeho životní premiéra. A co náš basista Jiří Sulženko (1958)? Proč vůbec je nutné trojí obsazení? Jen mi tak hlavou běží tyto myšlenky…

Roli Markétky sebejistě zazpívala sopranistka česko-bulharského původu Christina Vasileva – do Prahy se vrací po třech letech, které strávila hostováním v Německu v Theater Freiburg. Role Markétky v Boitově opeře není tak rozsáhlá, objevuje se jen ve druhém a třetím dějství. Ovšem třetí dějství stojí za to!!! Začíná tím, jak blouznící Markétka bloudí po pitevně a odkrývá stoly pokryté těly nahých mrtvých miminek, hledá své dítě…
„Minulé noci mé děťátko na dno moře hodili,
Teď, abych se z toho zbláznila,
Říkají, že já jsem je utopila.
Vzduch je chladný, vězení ponuré
A má smutná duše jako lesní vrabec
Letí, letí, letí pryč.
Ach! Smilování se mnou!
Ve strnulé dřímotě má matka spí,
A na dovršení té hrůzy říkají,
Že já ji otrávila.
Vzduch je chladný, vězení ponuré…
Ach smilování se mnou!“

Ani nedutáme, jak nás mrazí v zádech! Christina zpívá nádherným silným sopránem, výkonem zastíní rumunského tenoristu v roli Fausta Daniela Magdala. Když padne opona, Christina se musí přijít třikrát před oponu poklonit, neb bouřlivě aplaudující publikum si to žádá. A já se přiznávám, že ač roli Heleny trojské zpívala Eva Urbanová, kvůli které jsem „prostě musela vidět první premiéru“, tak je mi po zhlédnutí 3. dějství najednou líto, že tvůrci neuposlechli Boitova přání a nedali obě role Christině Vasilevě, aby zosobnila „věčnou ženu“. Opravdu škoda!

Maestro Marco Guidarini si k takovým světovým metám jako Metropolitní opera v New Yorku (debut 2002), italská La Scala (2009), vloni moskevský Balšoj Teatr (2014) – přidal letos Prahu! Z jeho četných vyznamenání uveďme titul Cavaliere della Repubblica italiana (2006) a titul rytíře francouzského Řádu umění a literatury (2008).

Protože mě překvapila velikost a důležitost sborové části opery a byla jsem uchvácena vynikajícím výkonem Sboru Státní opery, zeptala jsem se po premiéře právě tohoto sympatického Itala:

  • Maestro, víte o nějaké jiné opeře – kromě Verdiho oper, kde by sboru byl dán takový prostor? Protože mě nikdo jiný než Verdi nenapadá – ale já pochopitelně nemám takový přehled v operách jako vy… O vás je známo, že Váš repertoár zahrnuje přes sedmdesát operních titulů.
    Máte úplnou pravdu, když se nad tím zamýšlím, dá se to v této rovině srovnat pouze s Verdiho NABUCCEM.
  • A víte, kolik lidí čítá Sbor Státní opery? Působí to totiž dojmem, jakoby na jevišti zpívalo a pohybovalo se na dvě stě lidí – a tolik Sbor Státní opery nemá… mají snad posilu?
    To ne, na jevišti je opravdu jen kolem 82-84 sboristů – ale jejich výkon je opravdu vynikající! Velmi dobře se mi s nimi pracovalo i během zkoušek, jsou to profesionálové – a ten jejich zvuk je masivní a prostě dokonalý!
  • Ještě poslední otázku – chápete, proč se ve světě více hraje Gounodova opera Faust a Boitův Mefistofeles se hraje méně?
    Boitův Mefistofeles je komplexnější, vychází z obou dílů Goetha, je obsáhlejší. Asi je to i délkou opery, která se blíží časovým rozsahem Wagnerovským operám, to a hloubka intelektuálního nasazení - to je i pro vyspělé publikum obtížněji vstřebatelné. A pak je to právě náročnost na obsazení a právě to, že potřebujete velký a kvalitní sbor a také poměrně velký dětský sbor.
  • Děkuji vám za doplňující odpovědi a gratuluji k dnešnímu výkonu!


  • Premiéra 22. ledna 2015 Státní opera Praha.
    Arrigo Boito: Mefistofeles. Dirigent: Marco Guidarini. Režie: Ivan Krejčí. Faust – Daniel Magdal. Marguerite – Christina Vasileva. Mefistofeles – Štefan Kocán. Marta – Jana Sýkorová. Helena – Eva Urbanová. Nereo / Wagner – Martin Šrejma. Pantalis – Sylva Čmugrová. Sbor Státní opery - sbormistr: Martin Buchta, Adolf Melichar. Chlapecký sbor Pueri gaudentes - sbormistryně Zdena Součková. Orchestr Státní opery. Scéna: Milan David. Kostýmy: Marta Roszkopfová. Světelný design: Daniel Tesař. Pohybová spolupráce: Igor Vejsada. Dramaturgie: Jitka Slavíková.

    26.1.2015 17:01:17 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 17 - sekce

    DIVADLO

    Hádka o umění v divadle Reduta

    Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

    Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek

    další články...

    HUDBA

    Hudební tipy 18. týden

    Janet Jackson

    Ikony Kamila Střihavky
    Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Oceněné drama Píseň jmen

    Píseň jmen

    Píseň jmen
    Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

    další články...