Král Lear ve Vlksicích: Shakespeare promlouvá k dnešku

autor: Bettula Huclová
zvětšit obrázekVojska krále Leare, po táboření na hradě Kašperk a v Kochánkách, dorazila k vodní tvrzi Vlksice. Právě zde Divadelní spolek Kašpar v rámci svého letního turné odehrál další reprízu mistrovského díla Williama Shakespeara, KRÁL LEAR.
William Shakespeare, génius svého času, předkládá v této nadčasové hře otázky, která rezonují i dnes. Rodina, konflikt stáří a mládí, a především boj o moc, jsou věčná témata, jež nikdy nevyblednou. Shakespeare mistrně zaplétá do svých textů hluboké pravdy, které oslovují publikum napříč staletími.
Neméně důležitým tvůrcem této inscenace je Jakub Špalek, principál Divadelního spolku Kašpar a zároveň režisér představení. Díky jeho bohatým zkušenostem jak hereckým, tak režijním, se nám dostává do rukou svébytná, kvalitní inscenace, která dokonale využívá specifika daného prostředí. Špalek dokáže nejenom číst mezi řádky Shakespearova textu, ale především jeho nadčasová poselství umí zprostředkovat současnému divákovi. Díky tomu se i komplikované dobové reálie stávají pochopitelnými a aktuálními.
Režisér Špalek pracuje s překladem Milana Lukeše, kterému po boku stojí dramaturgyně Lenka Bočková. Svébytnou roli hraje hudba Daniela Fikejze, jejíž motivy od samého začátku inscenace vytvářejí opalizující napětí. Tato hudba v sobě nese hrozbu nadcházející bouře, ať už válečné vřavy či očistného přírodního živlu. Je archetypální, postupně přechází ve smyčky a stává se stále gradující, čímž podtrhuje dramatičnost scén.
Výprava Petry Krčmářové přináší lehké historizující kostýmy, které zejména u dam vyzařují eleganci dobového stylu, zatímco u mužů, jako v případě Edgara, pracuje s roztrhaným a zašpiněným oděvem, který symbolizuje jeho pád.
Každé prostředí, kde se inscenace hraje, přináší svou jedinečnou atmosféru – od zahrady v Kochánkách, přes nádvoří a kamenné paláce hradu Kašperk, až po zahradu a zdi vodní tvrze ve Vlksicích, kde scéně dominuje kámen nahrávající slavné scéně z Doverských útesů. Práce se světlem v každém z těchto prostorů vytváří silné vizuální dojmy, které jsou podpořeny precizními vizuálními a zvukovými efekty, jako jsou projekce jezdců na koních či realistické efekty bouře nebo zvuky příjezdu jezdců.
Děj inscenace KRÁL LEAR se točí kolem stárnutí a touhy po uznání, kdy Lear vyžaduje od svých dcer vyznání lásky výměnou za dědictví a moc. Tato nerozvážnost vede ke konfliktům a rozpadu rodiny i království.
Tomáš Karger jako Král Lear je majestátní, ale i tragicky ješitný. Jeho vynucování pravdy od dcer je nemoudré a přivádí všechny do kouta. Johana Koubová jako Cordelie statečně čelí otcovu netaktnímu ataku tím, že odmítá falešně lichotit a v druhé části se objevuje jako věrná a milující dcera, odhodlaná bránit svého otce.
Vedle nich září i další postavy: František Kreuzmann coby hrabě z Kentu věrohodně ztvárňuje loajálního rádce, který navzdory nepřízni osudu zůstává věrný králi a morálním zásadám. Marek Pospíchal jako Blázen přináší na jeviště ostrou kritiku v podobě břitkého humoru, který si vůči králi může dovolit jenom on. Tomáš Stolařík jako hrabě z Glosteru představuje čestného šlechtice, který je kvůli intrikám svého syna Edmunda (Jan Jankovský) oslepen a vyvržen ze společnosti.
Ondřej Novák ztvárňuje Edgara, syna Glosteru, jako lehkomyslného mládence, jehož naivita jej sráží na dno. Jeho transformace během inscenace je jedním z nejpůsobivějších momentů, kdy se z lehkomyslného mladíka stává obětavý a zodpovědný muž, který zachraňuje svého otce i krále. Jankovského Edmund je intrikán par excellence, který se nakonec stává obětí vlastní chamtivosti a ztrácí vše, včetně života.
Inscenace KRÁL LEAR Divadelního spolku Kašpar je silným divadelním zážitkem, který obstál i v různorodých prostředích. Režisér Jakub Špalek spolu se svým týmem dokázal věrohodně uchopit Shakespearovo dílo a přenést jeho poselství do současnosti. Osobně jsem z této reprízy na vodní tvrzi ve Vlksicích odcházel hluboce zasažen hloubkou inscenace, která ve mně rezonovala ještě dlouho poté.
W. Shakespeare: Král Lear, premiéra open air verze 8. května 2024. Psáno z reprízy 13. srpna 2024, vodní tvrz Vlksice.
www.divadlovceletne.cz
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
MILENA – výsostně ženské drama dvou osudů napříč stoletím

Městské divadlo Mladá Boleslav uvedlo na podzim 2024 ve světové premiéře původní drama Marka Epsteina s názvem ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Limity se hlásí o slovo

Ačkoliv je průměrný věk členů této formace teprve 16 let, slezská kapela Limity má za krátké působení již něko celý článek
OPERA/ TANEC
Figarova svatba z Metropolitní opery míří do kin

Aktuální sezóna kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku pokračuje představením, které si v kritikách zasl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film Stehy Miroslava Terziče

Stehy
Kde žije mé dítě... a žije? Srbský koprodukční film natočený na základě skutečných událostí (2019). H celý článek