zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Romeo a Julie ve správnou dobu a na správném místě

Romeo a Julie

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadelní spolek Kašpar již po sedmnácté zavítal třetí týden v srpnu na renesanční vodní tvrz do Vlksic (region Milevska). Lepší prostředí pro renesanční Veronu, kde žijí dva znepřátelené rody, mezi nimi dva lidé, kteří k sobě zahoří láskou, si inscenátoři, herci ani diváci nemohou přát… A jak to všechno dopadne? Většina z nás bestseller ROMEA A JULIE zná. Ve Vlksicích jsme zhlédli text z překladu Josefa Topola, v režii Jakuba Špalka a dramaturgii Lenky Bočkové. Věřte, že celý příběh pro osm postav silně rezonoval nejen v dané úpravě a hlavně v romantickém prostředí: pozdně gotické portály dveří, renesanční pavlač, okna s novodobými kulatými vitrážemi v olověných pásech a hlavně zbytky omítky s typickými renesančními psaníčky. K tomu vlahý srpnový večer, cvrčci, hvězdy a vynikající herecké výkony.

Režisér Jakub Špalek výborně pracuje s celým souborem v chórových scénách a zachovává nosnou kostru příběhu. Tu rozehrávají jednotlivé postavy ve vzájemném dialogu nebo v osobních vzpomínkách a vyprávěních (zejména Chůva Eva Elsnerová). Autorka výpravy Petra Krčmářová vsadila na propojení dobových prvků (např. Mnich a Julie) kostýmů se současným stylem (např. kostým Merkucia). Scénu tvoří v tomto případě prostředí zmíněné vodní tvrze. Jediným scénickým objektem je praktikábl - hrobka.
Daniel Fikejz & Kriess nabídli rovněž hudbu odpovídající příběhu. Většině protagonistů ušili na míru song s latinským textem. Právě tento prvek velmi povyšuje hodnotu celé inscenace. Působivé je využití zvonů - odbíjení hodin, slavnost a smrt.
Kapulet Jana Zadražila nabízí nejen radost, ale i nekompromisní rozhodnost, zejména v situaci, kdy Julii přikazuje sňatek s Parisem. Velmi přesvědčivý je zejména ve výčtu trestů, které Julii čekají v případě, že nedá souhlas ke sňatku s Parisem a nenaplní otcovu vůli.
Štěpán Coufal coby Tybalt zaujme diváka svým habitem, ale zejména vyniká ve hře na dechový nástroj a hlavně je výborný v šermířské scéně s Merkuciem a Romeem.
Chůva Evy Elsnerové představuje druhý ženský prvek dané inscenace. Na jednu stranu je nejen prostředníkem mezi Julií a Romeem, ale také přiblíží Juliino dětství a dospívání. Nabízí péči, starostlivost, ale zejména velkou životní moudrost někoho, kdo nemusí mít vysoké školy, ale žije ve své víře a všechny kolem sebe zahrnuje láskou a pochopením.
Merkucio Miloslava Tichého je věrný kamarád Romea, ochoten za něj položit i svůj život. Trošku je hrr, na první dojem může u někoho vyvolat pochybnosti, že není zodpovědný, naopak, že je větroplach. Všechno toto je výrazem věrnosti. Tichý velmi jiskrně vyjadřuje dvojsmysly a jadrný jazyk, zejména směrem k chůvě.
František Kreuzmann coby Lorenzo vystupuje s velkou rozvahou. Postavě dává víru, že sňatkem Romea a Julie dojde k usmíření obou rodů Monteků a Kapuletů.
Romeo (Daniel Pivoda Ondráček) a Julie (Tereza Slámová) využívají veškeré možnosti pro předání emocí dvou zamilovaných lidí, od hašteření, první polibek až po vážný krok - svatbu. Oba dva velmi zasáhne jejich vzájemné odloučení. Postupně se z mladé až naivní lásky rozvíjí hluboká láska a v tomto příběhu naplněná až za hrob. Právě u závěrečné scény otrávení Romea až po Juliinu sebevraždu dýkou lze ocenit vynikající aranžmá, kdy oba vedle sebe leží v milostném obětí. Romeo nabízí Julii rámě jistoty. Ovšem už ve věčném a milostném království.

Celá inscenace nezůstala nic dlužná sdělnosti příběhu. Divák dostává patřičnou sílu, ať už zloby či ve větší míře lásky a odpuštění. Velmi působivý je např. maškarní ples, kdy každý z účastníků má masku v ruce. V neposlední řadě se nádherně poslouchá blankvers ve vynikající interpretaci a dikci. Bestseller Romea a Julie v podání Divadelního spolku Kašpar zaujme a zasáhne v pravou chvíli a na vodní renesanční tvrzi i na správném místě. “Mor na ty vaše rody.”

22.8.2022 09:08:29 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce