zvláštní poděkování
Volný.cz

Chytání větru v Ypsilonce

Varieté Freda A. aneb Chytání větru

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Nejnovější inscenace pražského Studia Ypsilon Varieté Freda A. aneb Chytání větru se formou i tématem hlásí k formě oblíbené ypsilonské mozaiky, věnované vždy konkrétní historické osobnosti. Jako by svým způsobem navazovala na předchozí, lehce naučný titul Swing se vrací neboli o štěstí, zkoumající kořeny a životní styl, které swing přináší. V novém titulu je pozornost zaměřena nejen na tanečně hudební divadlo, tedy cosi „mezi vaudevillem, revuí a varieté“, ale zároveň jeho čelné americké představitele, proslavenou dvojici Fred Astaire a Ginger Rogersová. Podobně jako v předchozích titulech je osazenstvo Ypsilonky obohaceno o hosta, v tomto případě profesionálního tanečníka Jana Ondera, který v představení nejen sám tančí, ale také se postaral o celkovou choreografii.

Scénáře i režie se ujal nestor Ypsilonky Jan Schmid (dramaturgem byl Jaroslav Etlík), o hudební nastudování mnohých známých písní z období první třetiny 20. století se postarali Vratislav Šrámek a Dominik Renč (který v představení zároveň hraje). Rámec příběhu vytváří málo známý fakt, že kořeny slavného amerického tanečníka jsou v Čechách (jeho dědeček Austerlitz prý bydlel na pražském Josefově). Tahouny příběhu je dvojice detektivů – Petr Vršek a Kamila Kikinčuková, kteří jako parafráze na Sherlocka Holmese a jeho pomocníka Watsona pátrají po ztracených faktech, týkajících se Freda Astaira (alias Fredericka Austerlitze) a jeho sestry Adély, a počátků jejich americké kariéry. To však hercům nebrání, aby se proměňovali v další postavy příběhu. Především Kikinčuková funguje doslova jako gejzír energie, zpívá, a tančí s obrovskou vervou, jako by přímo lákala diváky, aby se přidali. Typické ypsilonské fórky představují v krátkých scénkách či pouze replikách legendární skladatele v době, kdy začínali. A ovšem – důležitý je v představení nejen příběh samotný (ten je spíše záminkou) - ale především hudba, zpěv a tanec. Ginger Rogersovou, z jejíchž vzpomínek příběh do jisté míry vychází, ve starším věku si zahrála Jana Synková, jejího posledního manžela Oldřich Navrátil, ale pro diváky patrně atraktivnější bude mladší alternativa Ginger – Barbora Skočdopolová, která si s chutí zatančila s Astairem Jana Ondera. A bodovat budou bezpochyby i slavné písničky jako Cheek to Cheek, Night and Day Puttin´on the Ritz. Svérázné ypsilonkovské varieté má odpich, energii a příjemně se na ně dívá. Vzhledem k tomu, že se jedná o lehce stravitelnou, divácky vděčnou podívanou, neměla by mít inscenace nouzi o publikum.

6.2.2017 17:02:31 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 42 - rubriky

Archiv čísel

reklama

PALM OFF FEST

Články v rubrice - Recenze

Ohlédnutí za Pražskými křižovatkami

Táňa Pauhofová – Elity (Foto: Vladimír Kiva Novotný)

Jedním z projektů Národního divadla, který se snaží otevřít vůči světu, je festival Pražské křižovatky. Po loň ...celý článek



Časopis 42 - sekce

OPERA/ TANEC

Poslední primabalerína

Poslední primabalerína

Poslední primabalerína
Vzestup a pád legendární baletky Soni Zejdové. Režie Z. Neuvirtová (Premiéra). Soňa celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

13. komnata Aleny Mihulové

13. komnata Aleny Mihulové

13. komnata Aleny Mihulové
Příběh herečky, která se jako sedmnáctiletá zamilovala do muže o několik generac celý článek

další články...