zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zralý Garderobiér v Mladé Boleslavi

Norman - Radim Madeja a Sir - Petr Mikeska, Garderobiér

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Poslední premiérou této sezóny se Městské divadlo Mladá Boleslav symbolicky rozloučilo s tématem Shakespeare v různých podobách, uvedením inscenace hry Ronalda Harwooda Garderobiér. Děj se odehrává během 227. repríze Krále Leara, kterého hraje hvězdný shakespearovský herec a ředitel kočovné společnosti nazývaný Sir. Duel Sira a garderobiéra Normana nastudoval v české premiéře v roce 1987 v Divadle Na zábradlí Evald Schorm (hráli Bořík Procházka a Pavel Zedníček). Od té doby se na české scéně objevil mnohokrát: v Divadle V. Nezvala Karlovy Vary (1990), Jihočeském divadle České Budějovice (1998), Divadle v Dlouhé (2002), Divadle F.X. Šaldy Liberec (2002), Spolku Kašpar (2003), Divadle Bolka Polívky (2005), Divadle J.K. Tyla Plzeň (2013) a v Divadle Bez Zábradlí (2015).

Režisér Patrik Lančarič (od září 2017 umělecký šéf Městského divadla Zlín) pracoval s překladem Jana Hančila, text upravil společně s dramaturgyní Lenkou Smrčkovou. Scénu navrhl Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak. Inscenační tým zůstal věrný dobovým reáliím válečných let, které hrají v příběhu důležitou roli. Divák v zajímavém úhlu pohledu pozoruje zákulisí londýnského divadla, nahlíží do herecké šatny principála a prvního herce. V backgroundu slyšíme, jak je Londýn bombardovaný nacisty. Patřičnou atmosféru navozují zvukové efekty. Symbolická paralela: blíží se konec války, podobně se blíží konec slavného barda, kterému se již nedostává sil …

I když reálie zůstávají věrné, o určitý posun se tvůrci pokusili ve výkladu textu, diváka směřují k syndromu vyhoření a infarktu jako důsledku stresu. Tady se dostáváme k současnému náhledu na problematiku hry.

Dramatik Ronald Harwood nabízí prokreslené charaktery s důrazem na jejich sociální i umělecké postavení. Herci mají dostatečný prostor pro jejich ztvárnění, ať už je to milující, starostlivá a obětavá My Lady (Lucie Matoušková), Madge (Eva Reiterová), věrná a poslušná inspicientka, jejímž protipólem je mladá, trochu naivní Irena (Hana Marie Maroušková), a k tomu chladný, odtažitý Oxenby (Libor Stach)… Sir Petra Mikesky je herecky vyzrálý, emočně přesně dávkovaný, na jednu stranu vyhaslý, na druhou stranu disciplinovaný, ale také vypočítavý. Hlavně však dominantní osobnost - principál, generál a král… Jeho výpovědi pomáhá maska krále Leara. Mikeska si skvělé zahrává s divákem zejména v otřesech jeho pevného postavení, kdy jde jako vodopád s energií dolů, a je najednou esencí vyhořelého, nešťastného herce. Radim Madeja coby Norman využívá velmi silnou a přesvědčivou pohybovou škálu od obličejových gest, přes držení těla až po hlasový výraz. Divák jde s ním, s loajálním garderobiérem, který naznačí svou mužskou ješitnost pouze v momentě, kdy odhalí, že byl pro Sira neviditelným doprovodem. Madeja dokáže vypustit jed, hořkost, ale byl takový skutečně?

Garderobiér v Mladé Boleslavi ukazuje hereckou vyzrálost souboru. A na závěr sezóny je symbolickým gestem, že konec představení vzdává hold všem lidem v zákulisí – garderobě, maskérkám, inspici, jevištní technice. Protože bez těchto neviditelných by divadlo nemohlo fungovat.

Garderobiér, premiéra 9. června 2017.

26.6.2017 18:06:24 Josef Meszáros | rubrika - Recenze