zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Inscenace Drahá Mathilda – forever!

Drahá Mathilda - D. Kolářová, L. Veselý a I. Svobodová

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo U Valšů zve na novou inscenaci Drahá Mathilda, tragikomický příběh osudové lásky od Israela Horovitze. Tato profesionální divadelní scéna nabízí setkání se zajímavými osobnostmi, ale zároveň i s poutavými divadelními texty. Provozovatel divadla Život 90, z.ú., se mimo divadelní činnost zabývá poskytováním služeb a pomoci seniorům.
Na jevišti se v mimořádně kvalitní inscenaci setkávají Daniela Kolářová coby Mathilda, Ilona Svobodová jako její dcera Chloé a Luboš Veselý jako Mathias. Jejich herecké výkony koordinoval režisér Otakar Kosek. Připomeňme, že od roku 2007 tuto inscenaci uvádělo Branické divadlo pod názvem Příliš drahá Mathilda. Herecký trojlístek tehdy tvořili Jiřina Jirásková, Vladimír Dlouhý a Veronika Freimanová v alternaci s Kateřinou Chárovou. Obě inscenace vznikly z překladu Alexandera Jerie.

Sejmi prosím můj hřích ještě tentokrát a proste Hospodina, svého Boha, aby jen odvrátil ode mne tuto smrt. (Exodus 10, 17)

Mathias, pětapadesátiletý Američan, se objevuje v Paříži, aby převzal byt, který mu odkázal jeho otec. Deštivé počasí podbarvuje nevlídnost dané situace. Kontrastem tomu je Mathilda, postarší dáma, sedící se stoickým klidem v křesle. S patřičnou neutralitou dávkuje informace o svém doživotním právu na užívání bytu a úhradu nákladů s tím spojených.

Do děje zasáhne Chloé. Po odhalení dalšího uživatele bytu nabude její výraz podoby vraždícího monstra. Tito tři protagonisté zvolna odhalují své těžkosti. Klid Mathildy je postupně přetavovaný do obvinění. Vraždící chladnokrevnost Chloé se mění v soustrastnou účast. Mathias se topí v alkoholovém opojení a s velkou dávkou rozvernosti vstřebává postoje obou dam. Výkon Luboše Veselého je obdivuhodný, už jen proto, že po celé představení v podstatě nemizí z jeviště. Nejzajímavější hereckou kreaci předvedl ve scéně s kančí hlavou. Mathilda Daniely Kolářové dokáže přitáhnout pozornost a postupným dávkováním pravdy rozvířit klid a pohodu z minulosti. Ilona Svobodová coby Chloé postupně proměňuje herecké staccato v jemné milující flauto.

Israel Horovitz se možná v postavě Mathiase vyrovnává sám se sebou. Také byl třikrát ženatý. Nastoluje otázky dědičného hříchu. Rovněž tepe do Francouzů a jejich nevyřešené společenské zodpovědnosti za deportaci Židů. Celou inscenaci nádherně prokrvila francouzština, ať už ve formě scénické hudby, nebo zejména v utajeném domlouvání Mathildy a Chloé. Režisér Otakar Kosek dokázal protagonisty provádět až s rozhlasovou precizností. Stačí kolikrát zavřít oči a stále budete v obraze. Velký důraz klad na jemné emoční chvění.

Nabízí se otázka, čím byla Mathilda drahá? Doživotní rentou nebo je drahá po stránce citové? Úvodní citát z knihy Genesis plně vystihuje celou inscenaci. Smrt je odvrácena. Mathilda přežije zprávu o konci manželky Maxe, otce Mathiase. Ten nespáchá sebevraždu a zůstává v Paříži. Chloé se do něho vroucně zamiluje. Právě láska a světlo v srdcích všech spolu s Milosrdenstvím snímá dědičné hříchy. Nenechte si ujít Drahou Mathildu u Valšů. A podobně jako já si možná budete říkat, ať to raději neskončí…. Drahá Mathilda – forever.

Psáno z druhé premiéry 5. dubna 2016.

11.4.2016 21:04:42 Josef Meszáros | rubrika - Recenze