zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

Ochotníci reflektují realitu lépe

Ján Zavarský (Foto Scena.cz)

  

Ján Zavarský je významný česko-slovenský scénograf. Spolupracoval s Peterem Scherhauferem a jeho Divadlem (Husa) na provázku, s Arnoštem Goldflamem a HaDivadlem, s Vladimírem Strniskem, s J. A. Pitínským, s Vladimírem Morávkem a mnoha a mnoha dalšími. V současné době je uměleckým šéfem Trnavského divadla Jána Palárika. Pokračuje tam s česko-slovenskou vzájemností. Zve české umělce, kteří zde připravují experimentální inscenace - Zdenek Plachý netradičním způsobem inscenoval „původní slovenskou operetu“ Belarosa a Nestroyovu frašku Chudoba cti netratí, Břetislav Rychlík Rok na vsi bratří Mrštíků. Inscenace je natolik úspěšná, že se stala jednou z událostí slovenské divadelní sezóny a 28. října t.r. bude hostovat v Praze. V Problémovém (dříve diskusním) klubu JH je již - po roce 1989 - počtvrté. Jeho pohled „poučeného“ výtvarníka je pro každého objevný a inspirativní. Jak by také ne, když mluví taková osobnost.

  • Co pro vás znamená Hronov?
    Je to pro mě velice zajímavý festival, na který vždycky rád přijedu. Poprvé jsem tu byl už někdy kolem roku 1980. Tehdy jsem byl členem poroty pro Českou republiku. Jestli se něco v česko-slovenském divadle dělo, pak to bylo na studiových scénách, které měly prostor na Šrámkově Písku a Jiráskově Hronově. Po sametové sebevraždě jsem přestal na Hronov jezdit, bylo toho tolik... Nyní jezdím na pozvání štábu. Letos již potřetí za sebou.
  • Jak vidíte vztah mezi profesionálním a amatérským divadlem?
    Dnes se všechno změnilo. Profesionální divadlo musí jít za divákem. Divadlo před prázdným sálem je obrovská chyba. Ochotníci mohou daleko snáz hledat živá, dosud nepojmenovaná témata. I když samozřejmě i to musí na svého diváka myslet. Zásadní rozdíl je, že amatéři dělají divadlo zadarmo. Tím, že nejsou tolik svázáni s penězi, dokáží mnohdy lépe a snáz najít aktuální, bolestná témata. Žijí v reálné světě, nejsou pouze zavření v divadelní šatně. Realitu reflektují lépe. To je pro ochotníky charakteristické, proto rád jezdím na amatérské festivaly..
  • Mluvíte o penězích. Jak jste na tom na Slovensku?
    Ekonomická soběstačnost Trnavského divadla se pohybuje okolo 27 %, což je v rámci Slovenska velmi slušné, ale zázrak to není. Mám zkušenosti z Ameriky, kde se tento ukazatel pohybuje okolo 50 %, ale musím říct, že jsou tam úplně jiné podmínky. Hraje se tam sériově, mají jiné daňové úlevy, např. když při divadle provozují restauraci, což na Slovensku není. U nás má divadlo daně jako běžný komerční subjekt. To je velký problém. Ovšem - nemýlím-li se - máte ho v Čechách také. V Americe fungují různé úlevy, které umožňují nonprofitním projektům být soběstačnými. Kéž by to začalo fungovat i tady.
  • Problém je možná v tom, že tady nejsme na daně a daňové úlevy zvyklí. Spíš na daňové úniky...
    Nemyslím si, že jsou Američané čestnější než my. Je to ale puritánská země, kde se ctí jisté hodnoty, např. daňové podvody jsou vnímané jako největší prohřešek, jako otcovražda. K tomu fungují přísnější daňové kontroly a systémy. Daně jsou jednodušší, ale daleko krutější.
    U nás je hrdina ten, kdo podvede. V Americe je to zločinec.
  • Divadelník je vždycky služebník - lidí, režimu, doby. Přesto má i osobní ambice. Jaké jsou ty vaše?
    Jsem praktik. Diváci musí divadlo navštěvovat, pokud ne, tak jste ve zlé situaci. Pracuji-li v regionálním divadle, musí je navštěvovat diváci z regionu. Letos budu ve funkci pátou sezónu. Rok od roku nasazujeme náročnější tituly. Nelze nastoupit a začít hrát Krále Leara. Důležitou roli hrálo i přejmenování našeho divadla na Divadlo Jána Palárika, který má v regioně své kořeny. Já sice nemám ambice hrát obrozeneckou literaturu (hraní Palárika na Slovensku je to samé jako hrát Tyla v Čechách), ale je třeba ctít kořeny. Proto je Palárik pro mne důležitý. Skrz něj se snažím se vytvořit jistý typ moderního činoherního divadla. Proto zvu do Trnavy Plachého nebo Rychlíka, kteří rozhodně nejsou obrozenci. Dřív by se mi vzbouřil soubor a diváci mě vynesli v zubech, dnes je Rok na vsi událostí roku.
  • 9.8.2002 Josef Meszáros


    AKCE ONLINE - Přehled příspěvků

    72. Hronov 2002

    10.8.2002 - 00:00
    Nonstop chvátání

    9.8.2002 - 00:00
    Múzy v seminářech

    9.8.2002 - 00:00
    TAAT

    8.8.2002 - 00:00
    Někdy NO neodpovídej

    8.8.2002 - 00:00
    Chyba je ve světě

    8.8.2002 - 00:00
    Ztracená generace?

    7.8.2002 - 00:00
    Konec zábavy, makat

    5.8.2002 - 00:00
    Múzy se daly na hazard

    5.8.2002 - 00:00
    Netopýr za letu a psi

    4.8.2002 - 00:00
    Oceňování amatérů

    2.8.2002 - 00:00
    Zahraniční hosté

    2.8.2002 - 00:00
    Hra na ANO, NE

     

    Fotogalerie akce

    reklama