zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

"Festival miluju..."

V. Cejpek při zahájení (Foto P. Nesvadba)

  

  • Mohl byste popsat genezi festivalu Setkání?
    Festival vznikl před dvanácti lety jako účelová akce u příležitosti otevírání rekonstruovaného studia Marta.
    Pozvali jsme DAMU z Prahy a VŠMU z Bratislavy. Protože festival působil příznivě, rozhodli jsme se jej opakovat příští rok. Během 2. a 3. ročníku již přibyli i zahraniční účastníci, jako např. divadelní škola z anglického Dartingtonu. To byla první fáze. Ve druhé fázi se potom nenápadnou „nabalovací“ formou stal festival skutečně mezinárodním. V té době trval čtyři dny. Ve třetí fázi byl už o účast na festivalu takový zájem, že jsme jej rozšířili do dnešní podoby. Tedy na pět dnů se čtrnácti představeními.
  • Sílící zájem ze zahraničí vyvolal nutnost zavést festival jako výběrový. Jaká jsou kritéria výběru?
    Poprvé se nutnost vybírat školy, které pozveme,objevila při 10. ročníku a výrazně potom při ročníku loňském. Byla tedy zavedena kritéria výběru, která se letos ještě zpřesnila.
    Rozdělil bych je na vnější a vnitřní. Vnější kritéria znamenají, že představení může být skutečně jenom čtrnáct, přičemž DAMU a VŠMU mají účast předem jistou a nepodstupují výběrový proces. V rámci vnějších kritérií se také snažíme dát přednost představením, která jsou připravena výlučně studenty. Zároveň nepřipouštíme účast absolventů, tedy profesionálů. Důležité jsou také technické podmínky představení, kritériem je tedy jejich převoditelnost do našich podmínek.
    Vnitřní kritéria zahrnují uměleckou a estetickou kvalitu představení. Posuzujeme, hledá-li nové divadelní cesty a přibližuje-li se tématu festivalu, což je již několik let herectví v 21.století. Rozhodování potom probíhá v průniku vnějších i vnitřních kritérií.


  • Kritéria výběru festival do jisté míry stabilizují. Znamená to, že se Setkání na této úrovni ustálí a bude se stabilizovat, nebo je to jen odrazový můstek k dalšímu rozšiřování?
    Tento model v současné době funguje dobře, nenašel jsem zatím vážnější nedostatky. Myslím, že se nacházíme akorát na hranici možností, takže festival v dohledné době větší nebude. Je to samozřejmě také otázka finanční a já nyní nevím o nikom, kdo by byl schopen zajistit více peněz pro další rozšiřování.
  • Do jaké míry se na pořádání festivalu podílí roční rozpočet DIFA JAMU?
    Festival živíme zejména z peněz mimo rozpočet, tzn. z grantů, z pomoci Ministerstva kultury, Magistrátu města Brna a samozřejmě sponzorů. Mimo tyto výdaje škola vkládá do festivalu peníze na provozní náklady. Škola platí z rozpočtu např. provozní výdaje spojené s Martou a dalšími prostorami fakulty. Pedagogové žádné zvláštní honoráře nedostávají.
    Uskutečnění festivalu je však umožněno především masivním podílem ze strany studentů. Ti také placeni nejsou, což náklady snižuje velmi výrazně.
  • Na přípravě festivalu se podílí zejména ateliér div. manažerství a dále pak jevištní technologie a dramaturgie. Lze v průběhu festivalu počítat i s jinými ateliéry?
    Ano, jistě. Ateliér jevištní technologie se od svého vzniku na DIFA JAMU zapojuje stále výrazněji, dramaturgie také již tradičně, i když ne všechny ateliéry, a podíl manažerství je nesporný a mimořádný. Tyto ateliéry mají festival také zabudován ve svých studijních plánech jako součást výuky.
    Jiné ateliéry se ve fázi přípravy, vyjma ateliéru scénografie, zapojit nemohou. Během Setkání budou však na pořadatelské a organizační práci spolupracovat i ateliéry 1. a 2. ročníku činoherního a muzikálového herectví a dramatické výchovy.
    Všichni pedagogové vědí, že festival má určitou prioritu ve vztahu k výuce, a většina z nich to respektuje.
  • Jak se na festival pohlíží v zahraničí? Ví se o něm?
    Nutno říci, že si tento festival po jedenácti letech vytvořil výraznou pověst. Od prvních ročníků úzce spolupracujeme s největším festivalem tohoto druhu v Evropě a tím je Amsterodamský ITs. Holandští pořadatelé spatřují v našem festivalu platformu výběru představení pro svůj červnový festival. Uvidí tady řadu představení z Evropy i mimo ni. V posledních letech se Setkání stává pro některé školy prestižní záležitostí, účast na brněnském festivalu je vnímána jako významná.
  • Daří se díky tomu vytvářet nebo množit zahraniční kontakty potřebné např. pro zahraniční stáže studentů DIFA JAMU?
    Škola díky pověsti festivalu navazuje kontakty jednak přímo během festivalu, ale také při zahraničních cestách, kde se na nás hostitelé přímo obracejí. Nejdříve jsme měli kontakty se školami holandskými, postupně jsme je rozšířili i na jiné země, např. Rusko, Polsko, Velkou Británii, Německo, Rakousko aj. Přijíždějící školy sami využívají pětidenní Setkání k rozšiřování svých vlastních kontaktů.
    V rámci našeho festivalu, amsterodamského festivalu a dalších aktivit se také ustavilo hnutí PROSPERO, které se snaží kontakty mezi školami vyvolávat.
  • Jak vám příprava festivalu zasahuje do života?
    Festival miluji…. Jeho příprava je součástí mého pracovního režimu. Celý studentský tým ale pracuje tak, že dnes jde už spíš o supervizi, tzn. kontrolu a pomoc, kterou můžeme nabídnout. Jednáme také v otázkách právních. Pro mě samotného povinností stále ubývá, protože se vytvořil systém organizace a přípravy festivalu, který je předáván a stále se zdokonaluje.
  • 9.4.2002


    AKCE ONLINE - Přehled příspěvků

    Meeting Point 2002

    11.4.2002 - 00:00
    Když piáno zvonilo

    10.4.2002 - 00:00
    Meeting point podruhé

    10.4.2002 - 00:00
    Živý portrét

    10.4.2002 - 00:00
    CED

    9.4.2002 - 00:00
    "Festival miluju..."

    9.4.2002 - 00:00
    Hrad a pevnost Špilberk

    9.4.2002 - 00:00
    Viděli jsme 9.4. 2002

     

    Fotogalerie akce

    reklama