zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

Tristan a Isolda na festivalu OPERA 2001

R. Wagner: Tristan und Isolde

  



Nové tisíciletí otevře první divadelní festival Opera 2001 svým pátým ročníkem. Slavnostní zahájení se uskuteční ve čtvrtek 4.ledna 2001 v historické budově Národního divadla v Praze od 18 hodin. Festival zahájí představením opery Tristan und Isolde Richarda Wagnera v nastudování opery Národního divadla v Praze.
Po koncertním provedení Straussovy Elektry (1995) a hudebním nastudování Straussova Růžového kavalíra (1996) je za dirigentským pultem opět Jiří Kout (za Růžového kavalíra získal cenu na Festivalu českého hudebního divadla v roce 1997). Druhá operní režie Jana Antonína Pitínského (po plzeňské inscenaci Purcellovy opery Dido a Aeneas, která se stala v anketě časopisu Svět a divadlo inscenací roku 1998). V titulních rolích Sergej Ljadov a wagnerovsky dramatická sopranistka Carol Yahr.

Richard Wagner: Tristan und Isolde; Dirigent Jiří Kout; režie Jan Antonín Pitínský; scéna Ján Zavarský; kostýmy Tomáš Kypta; sbormistr Milan Malý; pohybová spolupráce Aleš I. Janák; dramaturg Jan P.Kučera.
Osoby a obsazení: Tristan (Sergej Ljadov,'); Král Marke (Miloslav Podskalský,'); Isolde (Carol Yahr,'); Kurwenal (Greer Grimsley/Ulf Paulsen,'); Melot (Jiří Kubík,'); Brangäne (Yvona Škvárová,'); Pastýř (Vladimír Okénko,'); Lodník (Pavel Červinka,'); Mladý námořník (Vladimír Doležal).

O představení napsali:

  • "Hudebně je v každém případě Tristan svrchovanou událostí. Mág taktovky Jiří Kout dokáže nemožné: se souborem, jenž má s Wagnerem pramalé zkušenosti, realizoval jeho partituru na bayreuthské úrovni."
    (J.Slavíková: Tristan a Isolda v Národním je hudebním svátkem, České slovo 22.5.2000)
  • "Od prvních taktů předehry, navozující ?tristanovské? napětí, bylo na premiéře jasné, že před orchestrem, zpěváky i publikem stojí skutečný Mistr, který umí dílo rozkrýt a vystavět do nejmenších dynamických, tempových, zvukově barevných i významově dramatických detailů i promyšleného celku a zprostředkovat je s ohledem na možnosti zpěváků."
    (R.Hrdinová: Úspěch Tristana je zásluhou Jiřího Kouta, Právo 22.5.2000)
  • "Hudební nastudování Jiřího Kouta je famózní, orchestr zní wagnerovskými barvami, vášněmi, steskem, a je spolu s Isoldami hlavní dramatickou postavou. Kout dokáže vycizelovat detaily i vystavět logický celek a dokáže hráče vyburcovat k expresívnímu výkonu. (...) Wagnerovská specialistka Carol Yahr prosvětlila part Isoldy vedle dramatických míst decentní lyrikou, pohybově a gesticky pak její kreace ozřejmila alespoň základní režijní kontury. Sergej Ljadov se jako Tristan ukázal po delší době v nejlepším světle, dodržoval aranžmá i herecký výraz postavy, part zpíval technicky, s řadou ztišených niterných míst a se silami vydržel bez znatelné únavy až do pěvecky krajně obtížného závěru."
    (J.Herman: Operní symfonie lásky, Divadelní noviny, č.12, 2000)
  • 2.1.2001 Redakce