zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Martin

OTAVA

Martin  OTAVA

Martin OTAVA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 30.4.2015


* Vážený pane Martine, moc děkujeme za Váš čas, přejeme Vám, aby se Vám podařilo navázat na divadelní tradici v Plzni, tuto dále rozvíjet a hlavně udržet rovnováhu mezi tradičním a moderním. Ať neopouští režijní nápady, pohoda, klid a zdraví. Mnohokrát děkujeme a těšíme se na shledanou v hledišti. Vaše slovo závěrem?

Mluvíte mi z duše. Vaše přání je i mým cílem.M.O

* Vážený pane Otavo, vítáme Vás u závěrečného ředitelského NetHovoru. 1. kulturní portál Scena.cz. Jaký byl Váš dnešní den? Redakce

Děkuji za optání. Rušný jako každý den, dlouhý od 7 do půlnoci, ale baví mne to:-)

* Počítá se s projekty Tomáše Dianišky a lidí kolem něho i nadále? Nebo s jeho odchodem už pro ně nebude na repertoáru místo?

Musím upozornit na fakt, že už nejsem ředitelem DFXŠ kde Tomáš byl angažován a s mým odchodem do DJKTyla v Plzni Tomáš odešel do Prahy. Takže nevím, jsou-li v Liberci plány na jeho další spolupráci.M.O.

* Jak vidíte své působení v D.J.K.T. - pomalu se blíží k závěru Vaše první sezóna, tzn. že sezónu 2015/16 už máte připravenou? Tomaš

Ano, právě dnes před pátou jsme sestavili definitivní termíny a tituly pro rok 2016 a do června chceme stanovit termíny premier a hrubou dramaturgii na celý rok 2017. Chci plánovat podrobně s předstihem 2-3 roky dopředu. Vypadá to tak, že jsme si dnes ustanovili i počty premier. Pravidelně by to mělo být 24 premier, 8 ve Velkém divadle, 7 na Nové scéně, zbytek 9 premier na Malé scéně. No nudit se tu v Plzni nebudeme:-)

* Pokud se nepletu - působil jste jako kmenový režisér ve Státní opeře? Jak na toto období vzpomínáte? Radek, Praha 7

S láskou. Působil jsem tam 16 let. A na to se jinak nedá vzpomínat. Nakonec jsem byl odejit a bylo to dobře. Co se v daném propadu může zdát pádem bývá většinou začátkem další cesty k vyššímu vrcholu. Jsem rozený optimista a vyplácí se to:-)

* Pokud se nepletu, Vaše kořeny sahají k Plzni, přesto jste působil jako ředitel Divadla F.X. Šaldy Liberec. Měl jste čas jít si zaližovat? Aleš, Liberec

Ha ha ha Lyžovat....... Plzeň jsem vždy miloval, cítil jsem se tu dobře a svobodně už jako malý kluk když jsem z Prahy (jsem rozený Pražan) pravidelně jezdil natáčet rozhlasové hry do plzeňského rozhlasu. A říkal si že kdybych měl bydlet jinde než v Praze byla by to Plzeň. A stalo se. Ty volnočasové aktivity= letos na ně není kdy a ještě tak čtyři roky nebude. Jsem posedlý výtvarným uměním a nezvládám už dva roky ani výstavy. Snad bude zase volněji na "něco osobního" . V Liberci to bylo až po 4 letech ředitelování, ale to jsem již dělal vývěrko na ředitele v Plzni. Takže zase žádné volno:-)

* Kolik scén má vlastně Divadlo J.K. Tyla? Mirek

Máme 3 scény a 4 soubory. Jedna scéna je ve Velkém divadle a v Novém divadle máme Novou (obří , úžasnou ) scénu a Malou scénu, která je nádherná svou komornosti, intimitou. Je schopna hostit téměř až 180 diváků.M.O.

* Letos získal pan Ševčík Thálii za baletní soubor, určitě jste mu osobně gratuloval, co mejdan - konal se v Plzni? Oga

No měli jsme dvě thalie. Jedna šla za Richardem druhá za slečnou Veberovou. Ale čas na oslavu nebyl. Letos máme rekordních27 premier. A ještě spoustu velkých akcí = největší bude Noc s operou v amfiteátru na Lochotíně 26.6. v 20 hodin=slavnostní galakoncert Evy Urbanové, Mira Dvorského našich solistů, za doprovodu orchestru DJKT. Účinkovat bude i náš operní sbor=to bude v opeře po květnové Libuši přenášené na ČTArt 9.5. v 20 hodin největším megaprojektem.M-O

* Ještě stále je v angažmá Antonín Procházka? Alena

Ano jistě že Toníček je u nás angažován a věřím, že u toho zůstane.M.O.

* Hodně umělců, pokud se dostanou do manažerské funkce, pak nepustí k režii do divadla jako umělecký šéf nebo ředitel, jiného kolegu, který je údajně lepší. Je to i Váš případ? Milan, Příbram

To posuďte sám. Ano je to častý případ. Ale režisérů pro operu není mnoho a jako ředitel divadla v Liberci jsem sám měl problém, abych sehnal režiséry dna pokrytí sezon. Když Vás napadne nějaký dobrý režisér, dejte mi typ jistě se hodí. Já spíše mám snahu angažovat režiséry, které i sám obdivuji jako veličinu. O to se snažím. Důkazem toho je, že v lednu 2016 v Plzni bude režírovat vynikající Dominik Neuner = Německo. Možná si pamatujete udělal dvě skvělé inscenace kdysi ve Státní opeře patřící k režijním vrcholům pražských scén . Byl to Othelo a Salome. A v jednání na rok 2017 jsem s skvělým Davidem Pautnym.M.O.

* Máte ještě čas na režii? Martina

Moc ne. To je normální. Ale stihl jsem na Malé scéně udělat hru kterou jsem napsal, udělal scénu , kostýmy a zrežíroval. Je to citlivý příběh o L.Janáčkovi= Zápisník zmizelého. Ted s Tomášem Pilařem připravujeme jako dvojice Libuši a sám budu režírovat až na podzim ve Velkém divadle Pucciniho Edgara. Pak si dám zas pauzu.

* Ve Vaší tvorbě je hodně inscenací pro open air festivaly (Operní večery v Lichtenštejnském paláci, Loketské kulturní léto...). Připravujete nějakou inscenaci pro toto léto? Joachim

V podstatě obnovení Rusalky na Lokti, která běží již 13 léto, a asi jen Nabucca nyní v květnu v Kutné Hoře.

* I Váš předchůdce pan doc. Burian učí na AMU, prozradíte, kde učíte a jaké předměty? Mirka

Já učím deset let na HAMU= Akademie muzických umění v Praze=hudební fakulta. Kontakt s mladými je třeba já předávám co jsem poznal a oni se dávají poznat mně. Každý umělec jako je režisér musí být v těsném kontaktu s mládím jinak ztratí pro mladší generace slova, sdělení. Učím tam 10 let režii a herectví , vedu operní studio a stejně jako přechůdce J.Burian jsem tam na celý úvazek. Ale protože se potřebuji více věnovat rozvoji a struktuře DJKT od září si redukuji výuko na půl úvazku= budu tedy učit jen v pondělí, kdy je v Plzni "sanitární den".

* Je někdy obtížné, aby sólisté respektovali Váš režijní záměr? Eva

Evičko já jsem se s tím nesetkal. A za dvacet let co zhruba režíruji a mám na svém kontě více než sto režií jsem nikdy nepoužíval autoritativní přístup, ale vyložení úhlu pohledu. Když herec rozumí co chceš a má to hlavu a patu tak tento problém není třeba řešit.

* Jsou podle Vás některá díla operního rejstříku, která by měla být v uvozovkách povinná pro každého režiséra opery? Dušan, Brno

Tak to nevím. Mám jen tu zkušenost, že jsou díla, před kterými člověk má respekt, a cítí se, že je ještě nemá interpretovat. Takle jsem ze všech janáčků odmítal Jenůfi a dělal ji teprve předloni v Bratislavském národním divadle a podobné to bylo s Rusalkou. Ale co bychom měli dělat povinně????? Nevím. Já když náhodou necítím k dílu potřebu se vyslovit tak takové dílo raději nedělám.M

* Barytonista Zdeněk Otava je z Vaší rodiny nebo je to jen shoda jmen? Ludmila

Ne ne, to byl můj velký morální a umělecký vzor a krevný dědeček. Loni jsem mu dokonce zafinancoval vydání velkého kompletu = 2 CD a 1 DVD. Celí jsem to zafinancoval a tak to prodává Arco diva za nějakých 399 Kč a o něco dráž Bontonland. A mám z toho radost...že tu po něm něco zůstalo.

* Vystudoval jste herectví, váhal jste dlouho, než jste se rozhodl pro studia režie? Aleš

Naváhal. Byl jsem jako herec v Divadle na Vinohradech, také jsem byl 4 roky v karlíně jako sólista operety a muzikálu, pak jsem se popral s ředitelem a zdrhnul jsem k režii. Prostě jsem dostal režii.a bylo to. Nějak v roce 1992. Bylo to v Liberci Faust, Hned na to přišly nabídky z Plzně a teprve když jsem byl 3 roky v angažmá jakožto kmenový režisér ve Státní opeře v Praze a měl za sebou asi 25 režíí rozhodl jsem se studovat režii na akademii:-) Víte myslím, že jsme v štastné době, neptají se vás jestli jste vystudován v oboru ale jestli ten obor dobře zvládáte.

* Znáte se osobně se všemi podřízenými v D.J. Tyla v Plzni? Lenka

Já nevím Lenko. Myslím že ano. Máme tu 405 zaměstnanců. Ale třeba jsem na někoho ještě zapoměl:-)

* Říká se, že hodně zaměstannců v divadlech, pracuje zejména pro radost, protože jejich práce není dostatečně finančně ohodnocená. Je tomu tak i v Plzni? Jiří

Bohužel ano. Průměrný plat v divadle je okolo 18.000 brutto. Divadlu musíte sloužit a nemudrovat , že máte malý plat. Tak jsme to neměli dělat, věděli jsme to přece od začátku. Umělec je ve stejné odměňovací kategorii jako je uklízečka nebo umývač oken=to je z oficiálních celorepublikových tabulek.

* V jednom rozhovoru jste konstatoval, že Liberec je chudý kraj, ale vztah mezi městem, krajem a divadlem je vřelý. Jak je tomu v Plzni? Karel

Nevím jestli jsem to takto napsal. Kraj se tam s městem moc nemusí :-) Ale rozhodně je pravda, že jsem měl velmi vřelý a mnohdy velmi osobní vztah s diváky, a rovněž s městskými i krajskými politiky a podnikateli. Tady zatím mapuji terén:-) Ale doženu to. Nejdříve jsem musel vložit nejvíce energii DJKT jeho vnitřní struktuře a formulování společné strategie.M.O.

* V jakém vztahu jste vy jako ředitel divadla a odbory? Prý jich máte v divadle několik? Ivan

Ano máme asi 5 odborových organizací. V Liberci mi byly odbory téměř spojenci. Věřili jsme si a společně jsme měli kritérium, že chceme zaštitovat dobré pracovníky, kteří sloužit divadlu, a "odejít" z divadla povaleče na které ostatní musí pracovat. Věřím, že tomu bude i v plzni. Mám možná až příliš rozvinuté sociální cítění, ale kázeň a morálka musí být. A hlavně rozum, vyjít divadlu vstříc když je třeba a nechat lidi odpočinout když to jde. Je to velmi intimní vztah, který musí být založen na důvěře. Tu ředitel získává dlouho, ale ztratí rychle a jen jednou. Je dobré být si toho vědom

* Jak zvládáte ředitelovat v Plzni a učit v Praze? Není toho na jednoho člověka příliš? Petr, Zlaté Hory

Předchůdce Burian to zvládal celou dobu a zvládá i teď kdy řediteluje Národní divadlo. Navíc vysoká škola to je 3 měsíce v zimě a 4 měsíce na jaře.Pro mně to je pondělí celý den a středa od 15 do 20 takže by to šlo. Ale nějak cítím, že chci víc klidu na DJKT a tak od září přecházímm v Praze jen na půlúvazku = budu učit jen v pondělí kdy v DJKT je sanitární den. Muj pracovní týden je stejný jako měl pan Burian od úterý do neděle včetně.

* Historická budova divadla má pověstnou točnu, podobnou mají už jen Divadlo na Vinohradech. Nakolik moderní techniku má nové divadlo? Pavel

Pavle to je složité rychle odpovědět. Přijdte se podívat na Kočky, nebo na Libuši. Nebo se dívejte 9.5. v 20 hodin na přenos Libuše z Nového divadla na ČTArt v 20 hodin. Uvidíte kompletní technologie . Opravdu je to mimořádné.

* Váš názor na současnou operní tvorbu - nakolik byste zvažoval přijmout účast v projektu soudobé opery uváděné ve světové premiéře? Helena

Jde o to kdo a o čem by operu napsal. Vloni v Liberci jsem přivedl na prkna operu napsnou pro Liberec Legenda o Kateřině z Redernu. Já napsal předlohu, libretoa hudbu s textem Sylvie Bodorová. Nějak se to povedlo, je to do konce sezony na repertoáru a nyní v dubnu asi 9 repríza byla opět jako všechny téměř vyprodaná. Také v Plzni budeme uvádět současnou operu o J.J.Rybovi Noc Pastýřů. Ale musí být člověk při volbě opatrný.Podívejte Janáček, hudba stará okolo 100 let, tleskají mu na celém světě a v Čechách= je pro nás stále často moc moderní a nesrozumitelný. Já ho tedy miluji :-) Ale ne všichni jsou stejného názoru.

* Dvořákova Rusalka patří k základům operní literatury pro děti. Kdy jste ji poprvé viděl vy, kdy poprvé režíroval? Blanka

Viděl jsem ji jako 4letý a stále odříkal ji režírovat v divadle. Pouze v Openair na Lokti jsem ji režíroval ale na divadlo jsem si počkal až do svých 51 let. Takže jsem ji dělal vloni v Liberci. Hraje se stále a asi ještě mnoho let na repertoáru bude.M.O.

* Jaká je návštěvnost na představeních v Plzni? Co děláte pro to, aby se zvýšila? Alena, Jeseník

Návštěvnost se pohybuje okolo 80-85 procent. Něco je naprosto vyprodáno a něco méně. Co dělat pro zvýšení návštěvnosti, to mi napište mail, toho je tolik, že bychom si psali hodinu:-) Základem je inscenovat dobře dobrou hru a umět ji prodat. Pro vaši informaci jsem se rozloučil téměř s celým propagačním oddělením asi z 80% a postavil nový tým. Ted je na něm jak se jim bude dařit. Když ne, budeme dále obnovovat. Věřím že to nebude třeba . A začínáme si "vychovávat" diváky nově už od mateřské školky. Systém uvedeme v život od záři2015

* Co Vás jako ředitele nejvíce trápí v D.J. Tyla? Patrik

Je toho dost, ale je víc toho co mě těší. To co mně těší, toho je víc než toho co mne trápí. Tak mám sílu a budu ji mít vždy , abych vylepšíl a odstranil co mne trápí.:-)

* Je někdo z operních sólistů, koho byste rád přizval na hostování? Pavla od Plzně

Je jich mnoho. Upozorním Vás na jednoho, kdo se už podařil: Pravý italský, mladý, štíhlý tenorista Lardizzone. Nesmíte si ho nechat ujít =Radames v Aidě, Canio v Komediantech a na podzim bude zpívat Pucciniho Edgara. Céčka zpívá jakože nic a dobře hraje divadlo. A ted to bude Eva Urbanová jako Libuše. Je úžasná , pokorná, skromná. Jako každý člověk který sobě a okolí nemusí nic dokazovat a vnucovat.Mám k ní velikou úctu.

* Máte vyhrazený den v týdnu naprosto bez divadla? Karolína .)

Teoreticky ano, to je pondělí, ale prakticky....ha ha ha. Dívadlo je koníček, láska, jsem štastný že smím a mhu dostávat plat za to, že dělám práci, která mne baví. Ale to je můj rys. Nepamatuji se, že by mne něco někdy nebavilo.

* Jak dlouho trvá, než najdete inscenační klíč k opeře, kterou režírujete? Petr, Praha 10

No petře, někdy je to hned a někdy posloucháte hudbu půl roku a nic. A najednou se vám to složí během chvilky jako když přijdete na objevnou rovnici. Já nejdřív poslouchám hudbu, nezajímá mne o čem mluví text ale co nese hudba a zpěv. Vidím tvary materiály architekturu atmosféru. Pak si přečtu zvlášt text a hledám co mají společného. No a pak to najednou všechno vidíte dohromady v akci, postavy vám běhají, perou se a to je okamžik, že vezmete klavírní výtah a nestačíte zapisovat, Když to ve vás uzraje pak je najednou spěch jako při porodu. Zapomenete na svět kolem sebe a stáváte se všemi postavami , cítíte paraelně v sobě současně emoce všech postav. Je to vzrušůjící.

* Vážený pane Otavo, moc děkujeme za Váš čas, přejeme Vám, aby se Vám podařilo navázat na divadelní tradici v Plzni, tuto dále rozvíjet a hlavně udržet rovnováhu mezi tradičním a moderním. Ať neopouští režijní nápady, pohoda, klid a zdraví. Mnohokrát děkujeme a těšíme se na shledanou v hledišti. Vaše slovo závěrem? sklem

Nezapomeňte, že všichni v divadle vstáváme, usínáme s myšlenkou na svojí práci, kterou vytváříme pro Vás, pro naše diváky. Vám sloužíme. Váš potlesk, vaše účast je nám největší odměnou. Nezapomeňte na to a choďte za námi do divadla. Váš M.O.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2015

Jan BURIAN

15.4.2015
Jan
BURIAN

Martin GLASER

22.4.2015
Martin
GLASER

Martin  OTAVA

30.4.2015
Martin
OTAVA

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor