zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Jaroslava

ŠIKTANCOVÁ

Jaroslava ŠIKTANCOVÁ

Od roku 1993 působí jako odborná asistentka katedry činoherního divadla DAMU, vyučuje předměty herecká a režijní tvorba. Již druhý cyklus působí jako vedoucí ročníku herectví, režie a dramaturgie. Absolvovala kurs režie v dramatické škole v Bristolu (spolupráce s British Council) a dílnu dr. Jurije Alschitze (Stockholm) a Christiny Schmalor (Berlín). 1974 – počátek studia na DAMU (v roce 1978 vyloučena ze studia za podpis dokumentu Charta 77) – diplom získala v roce 1990.

Jaroslava ŠIKTANCOVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 23.2.2015


* Vážená paní Šiktancová, srdečně Vás vítáme u dnešního NetHovoru. Zajímavostí je, že se s Vámi nesetkáváme u příležitosti ryze divadelní... Dnešní setkání je zpodnětu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Než se k tomu dostaneme, můžete přiblížit, jaký byl Váš den, předpokládáme, že asi zkouškový? Redakce

Ano, máte pravdu. Měli jsme zkoušku ve staré zkušebně DnV a snažili se sesadit jednotlivé části Kohokoli (úsměv), protože jsme v sobotu korepertovali přímo v prostorách Pražské křižovatky, kde se bude představení odehrávat.

* Vaše studium na DAMU bylo dost dramatické. Vzpomínáte na tu dobu s hořkostí? Kamila, Smíchov

Na dobu studií vzpomínám ráda. Jistě nebylo snadné se těsně před absolventskou inscenací rozloučit se všemi spolužáky a všemi lidmi, kteří s DAMU souviseli. Ale viděno zpětně skrze skutečnost, že tam dnes sama působím jako pedagog a mohla jsem se sejít i se svým milovaným profesorem Císařem v rámci doktorského studia, to vidím jako příběh s "vloženým dobrodružstvím".

* Vážená paní Šiktancová, řeším problém, myslím, že mi můžete pomoci. Ve Vašem CV na DAMU je uvedeno, že jste se podílelal na Hamletovi s režisérem panem Macháčkem. Dal jsem si inscenaci vyhledat v archivu ND (kde jste mimo jiné také pracovala) a tam po Vás žádná stopa. Můžete mi to objasnit? Děkuji. Karla

Ano, objasním. Byla to spolupráce z politických důvodů utajovaná, i když mnoha hercům známá. I moje působení v archivu ND patřilo do období disidentského, tudíž jsem ani nebyla v pokušení informace v obálkách k inscenacím doplňovat a opravovat.

* Omlouvám se, ještě se vracím k Hamletovi, měla jsem na mysli toho, co měl premiéru v roce 1982. Myslím, že hrál pan Somr, Hlaváčová, Jandová, Luťanský, Němec... Hodně se mi v mých nácti letech vryl pod kůži. Karla

Ano, o toho Hamleta se jedná. Hamletem byl František Němec a Miroslav Macháček sám vystoupil v roli prvního herce. Pracovali jsme tehdy s překladem Břetislava Hodka.

* Zajímavé, jak podpis Charty pojmenováváte jako "vložené dobrodružství". Na rovinu - osobní odvaha, prudkost mládí nebo čistota? Jak byste ten krok zpětně definovala. Určitě to nebyla libá selanka se k tomuto rozhodnout? Myslím, že by se o tom stále mělo mluvit, aby mladí nazapomínali... Děkuji.

Děkuji Vám, že předpokládáte právě tyto podněty za důvod mého rozhodnutí podepsat dokument Charta 77. Stejně jako vy si myslím, že je důležité na podstatné momenty jak svého života, tak života celého národa, nezapomínat.

* Viděla jsem plakáty na Everymana. Moc se v tom nevyznám – má to dělat Divadlo Na Vinohradech, ale v jejich budově to nebude. Můžete prozradit více?

Jak plakát napovídá, podílí se na tomto projektu Divadlo na Vinohradech, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a Nadace Vize 97. Ta poskytuje symbolicky místo = Pražskou křižovatku, kde se představení Kdokoli budou konat.

* Proč by měli diváci na Kdokoli dorazit?

Snad především proto, že se jedná o ojedinělou možnost divadelního představení spojeného s živou hudbou, tak důstojně a výrazně zastoupenou celým symfonickým orchestrem. Na straně slova stojí jako sólista hlavní představitel role Ivan Řezáč a na straně hudební skvělý sólista Roman Janál. A ještě proto, že se nám téma Jedermanna jeví jako naprosto aktuální, ve smyslu věčně stejně naléhavé.

* Jak moc bude v rámci představení Kdokoli zapojen orchestr a zpěvák?

V kompozici představení dojde doufám k organickému propojení, že divák nebude přesně vědět, jak která složka "moc" je zastoupena. Všechny by se měly podílet na výsledném dojmu.

* Byla jsem na představení Vojna, a úplně jsme z toho byla nadšená. Jak ten soubor vznikl? A jak určujete, co budete hrát?

Představení Burianovy Vojny vzniklo v rámci školního grantu jako umělecko-pedagogický sen můj a mého kolegy, choreografa Martina Packa. A právě na základě studia této látky vznikl z tohoto ročníku katedry činoherního divadla DAMU soubor BodyVoiceBand. Máme v úmyslu dál pokračovat ve spojení pohybu, slova a živé hudby. Našim posledním titulem jsou Bubny v noci Bertolta Brechta, které hrajeme v Baráčnické rychtě - např. 25. 2. ve 20 hodin. A nyní celý soubor BodyVoiceBand zkouší právě Everymana.

* Šiktancová - Obermaierová - Kretschmerová, všechny tři Jaroslavy. Co kdybyste nazkoušely nějaké představení, mohlo by to být zajímavé, co myslíte? Jaruška z Kozí ulice

S Jaroslavou Kretschmerovou jsme kdysi jedno představení dokonce začaly zkoušet a stále zachováváme iluzi, že ho jednou dozkoušíme.

* Kdo, prosím, bude Jedermanna dirigovat? Orchestr bude v plném obsazení nebo komorním složení?

Dirigovat bude pan Marko Ivanović a orchestr bude mít 45 hlav, tedy komornější. V mých očích je to až dost.

* Jak se cítíte v pozici vedoucí ročníku herectví, režie a dramaturgie? Nepřibylo Vám víc povinností a máte méně učební povinnosti? Nemrzí Vás to? K.J.

V ročnících pracujeme v trvalejším složení, já například učím herectví s Lukášem Hlavicou, tento ročník s námi vedla také paní Marie Málková, takže se odpovědnost i časové nároky mezi nás rozdělují.

* Předpokládám, že Vaše studia na DAMU byl obor režie? Nebo dramaturgie?

Mým studijním oborem byla režie.

* Jaké jsou plány spolku BodyVoice Band na tento rok?

V tomto roce plánujeme na podzim premiéru projektu Negativ, založeného na hudbě Bohuslava Martinů, jehož první část Kuchyňskou Revui jsme již uvedli v prostoru Jatka78. Tam se jako celý soubor přestěhujeme.

* Už jste někdy pracovala na takovém velkém projektu jako Everyman? Nezalekla jste se toho, když vám to nabídli?

Na tak velkém projektu jsme ještě nepracovala a nezalekla jsem se proto, že jsem si tu jeho velikost na začátku neuměla docela představit.

* Inspirace u BodyVoice Band je jasná – E.F.Burian. Ale vy sama ho považujete spíše za divadelní, hudební nebo pohybový soubor?

Právě proto, že nás tolik inspiroval E. F. Burian, můžeme a chceme podíl těch složek vždy podle námětu hledat, měnit a prolamovat.

* Váš syn je režisér. Sledujete jeho práci – event. radí se s vámi někdy?

Ano, sleduji jeho práci se zájmem. Hovoru o divadle se nedokážeme nikdy vyhnout a snažíme se myslím oba být k sobě citliví.

* Zahlédla jsem Vás na premiéře Podivuhodné cesty Julese Verna... Kdo nebo co Vás na toto představení přivedlo? Jak na Vás působil výsledek?

Choreografem tohoto představení je zmíněný Martin Pacek a také několik členů BodyVoiceBandu nastudovalo tento projekt v režii Davida Drábka, proto jsem tak ráda šla na premiéru!

* Pamatuju si vás ze spolupráce se spolkem Kašpar. Ještě s nimi něco děláte?

V tuto chvíli ne, ale když jsme se s Jakubem Špalkem v rámci listopadového výročního vzpomínání sešli, slíbili jsme si, že se na jaře sejdeme a o něčem do budoucna promluvíme.

* Spolupráce s FOK - jak k ní došlo? Kdy vznikl nápad? Kdo ho inicioval?

Spolupráci těchto dvou kulturních institucí (FOK a DnV) domluvili ředitelé Daniel Sobotka a Tomáš Töpfer. Na samotné dramaturgii pracoval se mnou dramaturg FOK Martin Rudovský a pak už se vše začalo v hovorech rozvíjet a formovat společně.

* Kde teď můžu vidět soubor BodyVoiceBand? A budete mít něco nového?

Kromě Bubnů v noci v Baráčnické rychtě, hrajeme tamtéž ještě představení Bizarre (28.2.) a do konce této divadelní sezóny ještě Burianovu Vojnu v Disku. Můžete najít na bodyvoiceband.cz

* Na co byste nás pozvala do Disku?

Do Disku je vždycky zajímavé jít, protože tam každý rok účinkují dva absolventské ročníky katedry činoherního divadla a alternativního divadla. Je přinejmenším zajímavé sledovat jejich dramaturgický výběr, režijní výboje a nové herecké talenty.

* Baví vás učit na DAMU. Nemáte z toho někdy pocit marnosti?

Ne, nepřipadá. Učím ráda.

* Jste mnohaletým pedagogem DAMU. Jací jsou dnešní studenti herectví? Jsou hodně jiní než jste kdysi byli vy? Nebo u nich vidíte podobné myšlenky a odbojnost?

Myslím, že mladí studenti jsou jiní, protože i doba, ve které vyrůstají a dospívají je jiná. Já se ve své práci snažím vztahovat k těm rysům a sklonům mládí, ve kterých mi připadají stejní, jako jsme byli my. Těm snad rozumím.

* Zdravím, vím, že chystá Jedermann/Kdokoliv - proč zrovna kostel sv. Anny?

Prostor sv. Anny nám připadal pro tento projekt nejvhodnější nebo spíš nejlákavější. I to místo, dokonce název Pražská křižovatka, se nám jevilo jako dobré znamení pro naše setkání s tímto tématem.

* V projektu Jedermann účinkují Ivan Řezáč a Roman Janál, Váš výběr? Dle mého si typově ladí...

Jestli se Vám výběr protagonistů zdá dobrý, pak mne to velice těší.

* Přes dvacet let se věnujete pedagogické práci, to už je na státní vyznamenání, nejen pro Vás, i ostatní pedagogy... Bylo Vám někdy před studenty úzko, dají se dnešní mladí lidé vůbec zvládnout? Na rozdíl od Vaší doby vlastně nemají z ničeho strach, žádná autorita... Nebo se pletu?

Před studenty mi bylo úzko určitě vícekrát, ale ne proto, že by se oni nedali zvládnout. Možná spíš proto, že jsem něco nezvládla já. Jsem se svými studenty větší část svého života, a proto mám v jejich hodnotový systém stále nějakou víru.

* Dokážete být bez divadla? Případně kdy?

O prázdninách bez bolesti. Dokonce s velkou radostí.

* Co Vás momentálně zaměstnává?

Zaměstnává mě samozřejmě především zkoušení Jedermanna. A v prvních týdnech února nás velmi zaměstnávaly přijímací zkoušky na DAMU.

* Jaké divadlo máte ráda jako divačka?

Mám ráda divadlo dramatické, takže možná proto mám ráda operu a kvůli hudbě a pohybu i balet a tanec. A snažím se, aby mi neutekla nová novocirkusová představení.

* Sledovala jste Českého lva? Byl někdo Vaším favoritem?

Českého lva jsem sledovala, i když ne celý večer. Přála jsem, aby ocenění získalo více herců. Vysloveného favorita jsem neměla.

* Vážená paní Šiktancová, moc a moc děkujeme za setkání s Vámi. Přejeme Vám hodně zdaru nejen s projektem Jedermann, ale také v osobním životě. Vaše slovo závěrem? Redakce

Já děkuji za pozvání. Držte nám palce, ať to na Pražské křižovatce vyjde. Nám s BodyVoiceBandem ať se podaří dobře zahájit sezonu v prostoru Jatka78. Hezký večer a na shledanou v divadle!

NETHOVORY - již 756

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

únor 2015

Ljuba KRBOVÁ

25.2.2015
Ljuba
KRBOVÁ

 

reklama

Chaplin  (MDB)

Záznam NetHovoru z 7.2.2018 - Ludmila MECERODOVÁ

* Vážená Ludmilo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijala naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, dnes jsem dopoledne zkoušela, jinak se vzpamatovávám z chřipky. Doma mě čeká pejsek, vyvenčím ho a půjdu si lehnout. Kých, kých!

* Dobrý den, můžu se zeptat jak jste se dostala k divadlu? Jak dlouho už působíte ve Východočeském divadle v Pardubicích a jak si rozumíte s kolegy?☺

Vyrůstala jsem v Zastávce u Brna, kde moje maminka hrávala v ochotnickém souboru, takže už v šesti letech jsem také stála na jevišti. Dokonce o mně pochvalně psali v místních novinách, což mě postupně přivedlo k nápadu stát se herečkou. Vystudovala jsem konzervatoř v Brně, učil mě Stanislav Zindulka. V Pardubicích jsem od roku 1979. To je, co? :-) Možná si fandím, ale myslím, že s kolegy si rozumím výborně.

* Paní Ludmilo, jak dlouho vám trvá naučit se roli? A jaký trik máte na to zapamatovat si tolik textu? Zdena, Chrudim

Samozřejmě, že záleží na velikosti role, některou se naučím na zkouškách, jinak nad tím musím doma sedět. Vždy záleží na textu, některý leze do hlavy sám a některý je náročnější. U zapelitých míst volím i mnemotechniku.

Ludmila MECERODOVÁ - celý NetHovor