zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Ondřej

PAVELKA

Ondřej PAVELKA

* 1955

Nový Jičín

ČR

Z gymnázia zběhl k divadlu. Rok dělal kulisáka v karlovarském divadle a připravoval se na studia herectví. Pražskou DAMU absolvoval v roce 1978. Odmítl nabídku Národního divadla („… pracovat tenkrát v oficiálním, státem hýčkaném divadle mi přišlo zhola nemožné…“) a stal se členem Divadla Na okraji, kde si zahrál Mercutia (Romeo a Julie), Hejtmana (Revizor), titulního Fausta, Lopachina (Višňový sad) aj., vedl zde A-studio a začal i režírovat. Na jaře 1989 přijal angažmá v Divadle Na zábradlí, kam šel za Janem Grossmanem. Pamatujeme si jeho Foustku (Pokoušení), Olbrama (Largo desolato) i Sganarela (Don Juan).
Pochází z divadelní rodiny, a tak se dalo také čekat, kam jeho kroky povedou po gymnáziu. Než byl přijat na DAMU, věnoval se spolupráci s Divadlem na okraji v Praze. K vidění byl také ve studiu Ypsilon a v divadle Na zábradlí.
V dnešní době má stálé angažmá v Národním divadle a mimo to je pedagogem na DAMU. Je vyhledáván našimi nejznámějšími režiséry. Natočil mnoho divadelních a filmových rolí. Jeho první filmovou rolí byla pohádka DEVÁTÉ SRDCE natočena koncem 70. let.
Ve volných chvílích si nejraději odpočine na horách, kde chodí na túry. Baví ho také sport, zejména fotbal a cyklistika.

Do činohry Národního divadla byl angažován v roce 1993 a od té doby zde ztvárnil řadu nejrůznějších rolí: hrál Novotného v Peroutkově / Přidalově Oblaku a valčíku (StD 1993), Pikolu v Calderónově Zázračném mágovi (ND 1994), Jungwirta ve Steigerwaldově Nobelovi (StD 1994), Prvního pána v Shakespearově Cymbelínovi (StD 1995), byl Cassiem v Othellovi téhož autora (StD 1998), Mistrem / Ješuou Ha Nocri v dramatizaci Bulgakovova Mistra a Markétky (StD 1999), představoval Jana Dítěte II. v Hrabalově Obsluhoval jsem anglického krále (ND 1998), Claudia v Shakespearově Hamletovi (ND 1999), byl Donem Johnem v Shakespearově komedii Mnoho povyku pro nic (StD 1999), Richardem v Crimpově Venkově (Divadlo Kolowrat 2002), Wagnerem ve Schwabově hře Faust, můj hrudník, má přilba (v rámci Projektu Bouda, 2003), Tullem Aufidiem v Shakespearově Coriolanovi (StD 2004), Kupcem v incenaci Tisíc a jedna noc (StD 2003, adaptace a režie M. Čičvák), Heinerem v úpravě hry L. Noréna Okruh osob 3.1. (v rámci cyklu Národní divadlo, jak ho neznáte! hraný v suterénu ND, 2005), Principálem I. ve Smetanově opeře Prodaná nevěsta (ND 2004), Dvorním maršálka von Kalbem v Schillerových Úkladech a lásce (StD 2005) Václavem Lukou v Šrámkových Zvonech (ND 2006) aj.

Zkusil i profesi režisérskou – v roce 2002 nastudoval se souborem činohry ND Balákova ŠVEJKOVA VNUKA.
V současném repertoáru ho diváci mohou vidět na jevišti Národního divadla v roli Valentina Bláhy ve Stroupežnického NAŠICH FURIANTECH (2004) a Nigela ve Stoppardově ROCK´N´ROLLU (2007). Na scéně Stavovského divadla nyní hraje Parise v Shakespearově ROMEOVI A JULII (2003) a Carelesse v Sheridanově ŠKOLE POMLUV (2004).

Filmografie: Svou filmovou dráhu začínal ve svých 23 letech televizním snímkem Mapa zámořských objevů (TV 1978, režie L. Kubečka), a následovalo kolem pětatřiceti dalších: DEVÁTÉ SRDCE (1979, režie J. Herz), KONCERT NA KONCI LÉTA (1979, režie Fr. Vláčil), Postav dom, zasaď strom (1979, režie J. Jakubisko), Řetěz (1981, režie J. Svoboda), Obyčejná historie (TV 1982, režie E. Sadková), Kouzelné dobrodružství (1982, režie A. Kachlík), Pod nohama nebe (1984, režie M. Růžička), Co je vám, doktore? (1984, režie V. Olmer), Všechno nebo nic (1984, režie Š. Skalský), Druhý tah pěšcem (1985, režie V. Olmer), Skalpel, prosím (1985, režie J. Svoboda), Nemožná (1987, režie E. Štefankovičová), Poutníci (1988, režie Zd. Zaoral), Prokletí domu Hajnů (1988, režie J. Svoboda), Zvířata ve městě (1989, režie V. Křístek), Sedím na konári a je mi dobre (1989, režie J. Jakubisko), Divoká svině (1990, režie J. Kubišta), Zachýsek zvaný Rumělka (TV 1991, režie S. Simonová), Útěk do vězení (TV 1991, režie A. Procházková), Pohádka o touze (TV 1991, režie S. Simonová), Maigretův první případ (TV 1991, režie J. Semchová), Kučírek versus Kučírek (TV 1991, režie H. Bočan), Krvavý román (1993, režie J. Brabec), Výchova dívek v Čechách (1997, režie P. Koliha), Ta třetí (TV 2001, režie D. Klein), Post Coitum (2004, J. Jakubisko), Hadí tanec (TV 2005, režie P. Slavík), Žil jsem s cizinkou (TV 2005, režie D. Klein), Ulice (TV-seriál 2005), Království potoků (TV 2005, režie P. Jandourek), Jasnovidec (TV 2005, režie J. Svoboda), Kočky (TV 2006, režie J. Brabec).

Je pedagogem na DAMU a uměleckým šéfem Divadla Rubín.

 


Záznam NetHovoru 2.2.2009


* Vážený pane Pavelko, vítáme Vás u dnešního NetHovoru. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den, případně co Vás ještě čeká? Redakce

Kráký, už je zase tma.

* Dobrý den, ví se už, kdy se bude vysílat film Berthen (Velkofilm) a zdali půjde i do kin? Děkuji, přeju krásný den a zdravím. Komparzistka:)

Pokud mám správné informace, tak v dubnu letošního roku by měla být premiéra v televizi.

* Často se objevujete na Letních shakespearovských slavnostech, ale v řadě těchto případů (Zkrocení zlé ženy, Jak se vám líbí, Bouře) pak nezůstanete do konce či vystupujete sporadicky. Můžu se zeptat proč? Není škoda do těch projektů vstupovat a věnovat úsilí nastudování role, když ji pak hrajete málo?

Nemyslím si, že bych inscenace reprízoval málo. Zkrocení zlé ženy jsem hrál padesátkrát a Jak se vám líbí asi čtyřicetkrát. To je dohromady pokud dobře počítám devadesát repríz. V repertoárovém divadle zahrajete inscenaci za rok asi patnáctkrát.

* Je potřeba při práci se studenty hodně trpělivosti? Dan

Ano, zejména trpělivosti studentů...

* Pane Pavelko, dobré odpoledne, hrajete jako spousta Vašich kolegů kvalitní divadlo, ale točíte také nekonečný televizní seriál ULICE. Spousta herců si pochvaluje, jak je v seriálech výborná spolupráce a jak je radost je dělat. Jde ale o poněkud pokleslejší žánr. Točíte seriál spíše pro peníze (chápu že na divadle se moc uživit nedá) nebo je to opravdu tak tvůrčí proces? Dagmara, Opava

Milá Dagmaro z Opavy, je třeba vycházet z toho, že divadlo je velmi laciný a pokleslý žánr, proto tak dlouho vydrželo a vydrží.

* Můžete přiblížit, jak vznikal text 13 000 vteřin? Kde se vzal prvotní nápad na tento projekt? Bohouš

Hlavní inspirací pro vznik tohoto tvaru, byl televizní dokument o tom, jak na Olympijském stadionu v Číně před deseti lety veřejně popravovali vězně, aby tam po přestavbě stejně veřejně předávali medaile a vrhali koulemi. A s tím související otázka, jestli se některá témata v čase proměňují anebo ne.

* Kterou z inscenací, ve kterých v současné době v ND Praha hrajete, máte osobně nejraději? Věra, Modřany

Asi Naše furianty.

* Zajímá mě jak se pracuje s překlady dvou výrazných osobností - Martin Hilský a Leoš Suchařípa? Miroslav, Brno

Dobře. Protože jsou dobré.

* Jak vás bavila spolupráce s Janem Grossmanem? Myslím, že jste tehdy hrál úplně nejlíp... :-) @a.j@

Je velké štěstí, když se člověk může setkat s takovými osobnostmi, jako byl Jan Grossman. To se povede jednou za život.

* Jak vzpomínáte na Fausta v DNO? Tomáš

Starost vždy ví, jak do srdce ti prolézt a vyvolat v něm divnou bolest. Bere ti radost, tvůj klid si podrobí, vynalézavě mění podoby. Jednou je žena nebo dítě, jindy zas voda, nůž či jed. Co nezabilo, může zabíjet, co nikdy neztratíš, to věčně opuští tě.

* Podle Vás má Čechov a Shakespeare blízko. V čem nebo čím? XL

Jednak oba uměli docela hezky psát. A pak se taky některé jejich hry podobají ve svých tématech. Třeba Večer tříkrálový a Tři sestry.

* Zažila jsem časy Divadla na okraji. Myslím, že se tam dělaly skvělé věci. Jak na to období vzpomínáte vy? Blanka

Jako na dětství.

* Chtěl bych se zeptat, jakýb druh dramatiky osobně preferujete? Mirek

Nevím, ale texty si vybírám podle toho, jestli mě nějak rozrušují nebo ne.

* Ondřeji myslíte si, že jste kvalitní herec? Děkuji. Zuzana, Pardubice

Kdyby to člověk věděl...

* Je pravda, že se bude obnovovat hra Bedbound - na posteli?

Jak to víte? Jste ruský diavdelní špion?

* Úplně nejlepší na okraji byl Návod, jak hledat zlato. Byl to skvělý text i interpretace. Nechcete se k tomu někdy vrátit? Petr

Vracet se nějak neumím.

* Jste ve skutečnosti takový milovník žen jako v Ulici? Jiřina, Balnsko

Samozřejmě. I jinak jsem zdráv.

* Ondřeji jste pohledný chlap. Letí na vás hodně ženy? Kdy vás poprvé dostaly? :) Karolína, Třebíč

Děkuji. Brzo. Kdysi v létě v Třebíči. Nevíte o tom něco?

* Kryštof Pavelka je váš syn?

Doufám, že ano.

* Které vaše role považujete za zbytečné? Jirka od Budějic

Ze svých rolí za nejslabší považuji tu ranního jezdce metrem.

* Je složité vybrat při přijímačkách ty pravé pro studium na umělecké VŠ? Nick

Složité to je.

* Na vrcholy hôr chodievatele len po vlastných alebo sa tam radšej dávate vyviesť lanovkami? jaja

To je metafora?

* Kdy jsi byl naposledy v kině a na čem? :o) Hanka od Jíčína

Zrovna dneska chci jít do kina na ten film, jak on mládne a nebo jak ti Coheni to zas natočili.

* Ondro, díváš se na filmy, ve kterých jsi hrál? Monika, Ostrava

Film je, jak známo, nekrofilní umění. Nerád se rýpu ve starých ránách.

* Máte při své vytížení čas zajít do divadla na představení kolegů? Je nějaké dobré představení, které jste v poslední době viděl? Luboš

Času mám málo, ale i tak občas zajdu, což je vlastně absurdní. Slyšel jste někdy třeba o horníkovi, který by se ve svém volném čase chodil dívat na šachtu za kamarády z druhé party?

* Jezdíte se někdy podívat i na amatérské festivaly? Ctibor, Náchod

Tu a tam jezdím do Šumperku na divadelní dílnu dobít baterie.

* Jaké máte nejnovější umělecké plány? Pavel

Plánu mám spoustu. Jejich realizaci ovšem brání, že si nejsem jist, zda jsou umělecké.

* Baví vás víc režie nebo hraní? Andrea - BRNO

Musím říct, že čím dál tím víc mě baví režie.

* Co vás na vašem povolání baví nejvíc ? A čím byste chtěl být kdybyste eventuelně herce nedělal? ) Gábina, Šumperk

Lidi, komunikace a Šumperk.

* Jaká práce vás v poslední době nejvíc těšila, s kým se vám nejlíp pracovalo? Děkuji. Darja / Vary

Teď mě nejvíce bavila práce na inscenaci 13 000 vteřin. Přijďte se do DISKu podívat.

* Proč jste při jednom představení Horníků nešel na děkovačku?

Pane Nebeský, to by mě fakt nikdy nenapadlo, že budete sedět u počítače a klást mi divné otázky. Honzo, to nemáš nic na práci? Já jsem myslel, že to Zábradlí ti zabírá dost času. Ty se nepřipravuješ na zkoušku na druhý den? Co na to tví herci? Není jim to divné? Nemám jim zavolat? Nepotřebuješ pomoct? Já teď taky dost režíruju.

* Jak to teď vypadá v Rubínu? Docela dost se to tam proměnilo. Honza

Rubín je moje srdeční záležitost a věřím tomu, že s novým dramaturgickým a režijním týmem se bude v Rubínu dělat skvělé divadlo.

* Vážený pane Pavelko, mnohokrát děkujeme za příjemný podvečer, který jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Také děkuji. Choďte do divadla a nejlépe když zajdete do Rubínu nebo na 13 000 vetřin do DISKu. Krásný večer, Ondřej.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2024

 

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor