zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Ladislav

SMOLJAK

Ladislav SMOLJAK

Ladislav SMOLJAK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 24.5.2000


* Ve kterem druhu hmyzu z Capkovy klasiky byste se nasel ?

Ze Života hmyzu si bohužel pamatuju jenom chrobáka hovnivála, ve kterém bych se nerad hledal. Rád bych byl Ferdou mravencem, ale to bohužel napsal někdo jiný.

* Jaký máte vztah ke stěhování, budete se divit, ale zažila jsem něco podobného jako v Kulovém blesku.

Mnohokrát jsem se v životě stěhoval a bylo mi to vždy krajně nepříjemné. Těším se, že teď už se nikam nikdy stěhovat nebudu.

* Zajímalo by mě, zda jste někdy Járu Cimrmana proklel.

Ani já, ani Zdeněk Svěrák bychom Cimrmana nikdy neprokleli, když nás tak dlouho a dobře živí.

* Jak píšete semináře k cimrmanovským hrám? Je nejdříve seminář a pak hra či naopak.

Vždycky ve všech našich inscenacích byla první hra, na té jsme dlouho pracovali. Teprve pak, často už v době, kdy se hra zkoušela, jsme se Zdeňkem psali seminář.

* Už vám někdy kvůli Cimrmanovi teklo do bot?

Často nám teklo do bot v diskusích s komunistickou cenzurou, ale zároveň nám výmluva na Cimrmana a jeho - dávno uplynulou - dobu často také zachránila kůži.

* Jaký máte vztah ke sportu? Pokud ano, jaký máte nejraději?

Nejradši se dívám na hokej, mám rád i jezdecký sport. Sám už nesportuji, jen mírně ráno doma cvičím.

* Vaše hry Malý říjen a Fantom Realistického divadla se vrací do do minulých, imponuje vám toto období nebo štve?

Pokládám pohled do minulosti za divadelně vděčný. A seznámení s minulostí považuji za jednu z nejdůležitějších věcí pro občana každého státu. A nejvíc pro občana postkomunistického státu.

* Jak se dělíte s panem Svěrákem o autorství?

U divadelních her Járy Cimrmana je naše autorství počínaje hrou Hospoda Na Mýtince důsledně půl na půl.

* Připravujete další "historickou" hru?

Nedávno jsme se Zdeňkem usedli ke klávesnici a zaměřili jsme se v naší budoucí hře do doby cestovatele Holuba a Vráze. Čili bude to výprava vzducholodí do nitra černé Afriky mezi lidojedy.

* Vaření marné mužů snažení, platí tento slogan i pro vás.

Nemusím se vařením zabývat, protože mám manželku. Ale kdybych vařit potřeboval, uměl bych to určitě dobře, protože muž, když se něčemu věnuje, tak je obvykle lepší než žena.

* Prozradíte na jaké kachní farmě se natáčel Rozpuštěný a vypuštěný?

Byla to skutečná kachní farma. ALe dovezli mě tam služebním vozidlem a ani tehdy jsem přesně nevěděl, kde jsme.

* Zabývá se člověk ve vašem věku ještě politikou, nebo podle Husa: "Marnost nad marnost a vše je marnost." (Nejsem pesemista - Jirka)

Právě v mém věku se dost často intelektuálové až přehnaně zabývají politikou. Nejsem výjimkou. Ale Hus, jak jsem nastudoval z nových pramenů, byl politikou také posedlý. Váš citát má spíš náboženský obsah.

* Jak v divadle, tak kritika? Nemyslíte, že většina kritiků jsou v parodii tohoto hesla dřevaři?

S kritikou a kritiky se snáším, i když mi někdy spílají. Je to jejich právo a pokud neuvádějí nepravdivé informace (fakta), nikdy bych s nimi nepolemizoval. Neberu je na lehkou váhu, ale nabitý sál je pro mě faktem důležitějším.

* Čí jste nyní nejvíc - DJC nebo Studio-Jára?

Jsem pochopitelně hlavně usazen v kukani Járy Cimrmana. Studio Jára žije jen z přebytku mé energie.

* Dočkáme se ještě nějakého filmového trumfu?

V současné době je mi na divadelních prknech tak příjemně, že se mi nechce vyměnit je za strasti filmového podnikání. Kromě toho mi zatím ani nikdo nenabídl na natočení filmu finanční prostředky.

* Naznačoval nějaký vynález Cimrmana internet?

Ano, Cimrman zřídil už před 1. světovou válkou tzv. informační šapitó. Vysloužilý cirkusový stan s vysloužilými středoškolskými profesory, jedním telefonním aparátem a jednou manipulátorkou, která došlé dotazy pánům přidělovala.

* Zabloudil jste při nějakém divadelním zájezdě? Kolik měst vlastně Jára Cimrman navštívil?

Na zájezdě většinou sedím v hotelu a píšu, odpoledne a večer hraju. Těžko v tomto stylu pobytu mohu zabloudit.

* Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, dá se nějakým způsobem přihlásit jako komparsista do Divadla Járy Cimmrmana?

Divadlo Járy Cimrmana nepoužívá komparz. V DJC se herci rekrutují z kulisáků a technických pracovníků vlastního divadla.

* Prý se vyskytly mezi vámi a panem Svěrákem neshody, promiňte, že se ptám, ale to asi, již nenapíšete společně novou Cimrmanovu hru.

Pověsti mají asi původ ve skutečnosti, že Zdeněk sám píše scénáře pro svého syna - režiséra, a že já zase samostatně působím ve Studiu Jára. Ale jsou to jenom pověsti. Jako přátelé a spoluautoři her DJC fungujeme i nadále.

* Jak reagujete na Vaší konkurenci, která představuje texty i Jiřího Šebánka v televizi?

Jiří Šebánek stál jako autor u zrodu DJC, má proto na cimrmanovskou tvorbu právo. Jen by divák měl být vždy přesně informován o jakou autorskou dílnu jde.

* Typuji vás v hudbě na swing nebo jazz, spletl jsem se?

Nespletl, jenom doplňte: symfonická hudba, country a Ivan Hlas.

* Co je pro vás z vašich tří oborů lepší: psaní scénářů, režie nebo herectví?

Mou ctižádostí i radostí je spojení všech těch tří oborů dohromady.

* Jste druhým matematikem, kterého znám, co se věnuje divadlu. Pomáhá vám matematické myšlení v psaní her a scénářů?

To nevím. Ale nikdy jsem nelitoval, že jsem matematiku a fyziku studoval.

* Napsal byste scénář pro M. Formana nebo J. Menzela?

Pro J. Menzla jsme už scénář napsali - Na samotě u lesa. Nevylučujeme další spolupráci. Forman je na mé sklony a schopnosti moc americký. Ani nemám pocit, že by o spolupráci se mnou stál.

* Nepřipadáte si při tolika reprízách her vyhasnutí?

Výhodou je, že na starší hru dochází v repertoáru tak řídce, že - když ještě uvážíte, že máme alternace - ji herec hraje maximálně jednou za dva měsíce. Já sám považuji svěžest interpretace za nejdůležitější úkol herce.

* Kdy zavítá divadlo mistra Járy Cimmrmana do některého z jihomoravských měst?

Právě jsme se vrátili z Brna (4 představení u Bolka Polívky). Jezdíme všude a jižní Moravu zásadně nevynecháváme.

* Kde jste napsali s panem Svěrákem nejvíce her, máte nějaká místa, která Vás inspirují?

Myslím, že rovným dílem střídavě u něho nebo u mne doma v bytě. Jen Němého Bobše, jak si vzpomínám, jsme napsali na chalupě starého zemědělce p. Lukšíčka, jenž nám byl modelem pro pana Komárka ze Samoty u lesa.

* Zapůjčil jste nějaký exponát na výstavu Doba Járy Cimrmana?

Staré klavírní křídlo z chalupy, kterou jsme kdysi obývali se Zdeňkem Svěrákem společně.

* Nemáte nějaký zaručený recept proti nervozitě?

Uklidnit se.

* Kdo je to vlastně Cimrman - fantom nebo modla?

Cimrmana si představujeme jako naivního zaníceného obrozence lidských vztahů a propagátora vědeckého technického pokroku. Modlu z něj děláme proto, že se tím smějeme sami sobě a našemu uctívání pochybných model minulosti.

* Dáte na názory druhých?

Dám, dokonce si myslím, že jsem ohled na názory druhých v mládí až přeháněl. Musel jsem se dopracovat k tomu, že je sice vyslechnu, ale pak se řídím vlastní hlavou.

* Patříte mezi režiséry herce, měl by jste odvahu navrhnout kostýmy a scénu?

Jako režisér se na tom vždycky podílím. Samostatně jsem se toho odvážil v obou hrách Studia Jára: v Hymně a ve Fantomovi RDZN.

* Jaký je Váš vztah k internetu.

Kladný. Ale zatím ho neovládám.

* Hral Jára Cimrman golf a podílel se nějak na založení prvního golfového hřiště v Mariánských Lázních?

O Cimrmanovi a golfu zatím nic nevíme. Nové objevy nelze vyloučit.

* Není vám z Prahy smutno?

Mám Prahu rád, cítím se tu doma, jen za vzduchem musím občas do Krkonoš.

* Věříte na lásku mezi lidmi, není to přežitek?

Bez lásky mezi lidmi by svět už dávno zanikl.

* Fotografie z Cimrmanova životopisu odkupujete?

Většinou jsou nám zdrojem staré časopisy. A máme i hojnost dárců v diváckých řadách.

* Jak a kde jste se seznámil se Z. Svěrákem?

Na vysoké škole pedagogické v Praze v roce 1955. Dělal u mne přijímací zkoušku do VŠ dramatického souboru, jehož jsem byl vedoucím.

* Divadlo a zase jen divadlo, není to kýč?

Kýč je pojem platný v jakémkoli uměleckém oboru, může se tedy samozřejmě vyskytovat i na divadle. Divadlo samo o sobě nemůže být kýčem, stejně jako hudba, malířství, tanec atd.

* Jak myslíte, že by se Cimrman vyjádřil o opoziční smlouvě?

Zásadně nezatahujeme Cimrmana do našich současných problémů.

* Pane Smoljak je cimrmam doopravdy opravdový

Princip Divadla Járy Cimrmana je následující: my se tváříme, že Cimrman existoval, a diváci se tváří, že tomu věří.

* Znáte zaníceného cimrmanologa Karla Bartoníčka (hovořil v "Cimrmánocích")?

Osobně ho neznám, na obrazovce jsem ho ve zmíněném pořadu viděl.

NETHOVORY - již 759

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

květen 2000

 

reklama


Záznam NetHovoru z 9.5.2018 - Libor STACH

* Ahoj, vážený Libore, skvělý den, jen tak si zachatovat se čtenáři 1. kulturního portálu Scena.cz. Vítám tě u on-line rozhovoru. Jaký byl Tvůj den, případně, co Tě ještě čeká... Redakce

Dobrý den všem! V prvé řadě bych rád poděkoval za milé pozvání.:) Inu dnes prožívám po dlouhé době den, kdy si můžu dělat, co chci, neb nemám žádné pracovní povinnosti. Tak jsem ho využil k nějakým e-mailovým restům, pak jsem žehlil, cvičil, vařil, vyjel si na kolo a pochopitelně se těšil na setkání s vámi. :)

* Za své dosavadní kariéry jste geograficky opsal docela velký oblouk – z Budějovic do Brna, do Chebu a nakonec do Boleslavi. Kde se cítíte doma?

Ano, to máte pravdu. Za posledních 5 let jsem se stěhoval celkem 5x, a rozhodně né naposled, i když už snad jen v geografické oblasti Prahy. :) A kde se cítím nejvíc doma? To se sám sebe taky ptám. A myslím, že nedávno jsem konečně dostal odpověď, když jsem četl knihu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch - tam jedna postava říká, že "Domov je tam, kde na vás čekají."... a je v tom podle mě kus pravdy. Není ani tak důležité místo, jako lidé, s nimiž ten domov tvoříte. :) Každopádně teď mi plně vyhovuje rytmus velkoměsta a jeho možnosti.

* Máte bezva hlas. Trénujete ho nějak? Gábina

Děkuji, Gábino, to je od Vás moc milé. :) Inu, nikterak zásadně. Pochopitelně si dělám - hlavně před představením, nějaká cvičení, abych ho správně připravil a používal, nicméně si myslím, že už mám za tu dobu trochu osvojenou hlasovou techniku, a ta o ten hlas vlastně tak nějak pečuje sama. Občas se ale stane, vlivem nějakého pracovního přepětí a nedostatku spánku, že se ozve a přestane fungovat tak jak bych potřeboval, v tu chvíli se snažím mu věnovat veškerou péči. Přeci jen je to můj pracovní nástroj.

Libor STACH - celý NetHovor